Un blog qui parle du plaisir de se retrouver entre amis dans une pièce... pour la quitter au plus vite.
A blog about the joy of meeting with some friends in a room... and then trying to leave ASAP.
Yes
- Players start off in the dark, with a couple flashlights
Language:
English
Hints:
2 (Delivered through a walkie-talkie found in the room)
Tally:
11 Locks, 11 Deductions, 9 Tasks
Official Description:
Searching for help in the darkness you come across a mysterious building. At first it seems like a safe haven, but something isn’t right. Coming here might have been the worst mistake of your life...
Played in:
Summer 2017
Made it?
YES - With a little over 10 minutes left - no hint used
Verdict:
Back when I first heard about Lockdown Ottawa, they were based on Parkdale, and had recently opened a second location on Ogilvie. Since then, the original location has been closed, but one of its rooms,
"Return to Area 51", was moved over to the new location, where it's known simply as "The Visitors".
During my first visit, I had appreciated the mix of tongue-in-cheek humor coupled with a good sequence of original puzzles. Once again, Lockdown didn't disappoint. And since this time I was accompanied with my crew of hardcore room-solvers, we solved it without any hints - just like the month before.
Lessons Learned:
Players... Beware the propagation of disinformation. Since players will be constantly sharing knowledge out loud (as they should), they need to make sure they don't waste time due to a misunderstanding. "Alright guys, we need to find a yellow square, then green, then blue..." "There's a red square here!" "Nope. We need yellow, then green..." "I see a blue square here, we need that right?" "Yeah, yellow, green..." "There's yellow! So we've got yellow, red, blue, I think I've seen..." "No wait, we don't need red, it's yellow, green..." "Oh hey, there's red! We need red right?" It's really easy to fall into such a pattern - try to listen to what everyone says, and ask for the group to briefly stop talking if need be.
Designers... It's a good idea to send regular reminders of the time remaining. That's especially true if you're not providing the players with a digital clock display, but even if you do, a friendly "hey folks, heads up, only 10 minutes left" is always appreciated. 👍
Photo tirée du site web Picture from their website
Oui
- les joueurs débutent dans le noir, avec deux lampes de poche
Langue:
Anglais
Indices:
2 (Donné via un walkie-talkie trouvé dans la pièce)
Décomptes:
11 verrous, 11 déductions, 9 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Été 2017
Réussie?
OUI - Un peu plus de 10 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Lorsque j'ai entendu parler de Lockdown pour la toute première fois, ils opéraient sur la rue Parkdale et venaient d'ouvrir un second emplacement sur Ogilvie. Depuis, ils ont fermé leur site original, mais une de ses salles,
"Return to Area 51" a été transférée au nouvel emplacement, où elle porte désormais le nom "The Visitors".
Durant ma première visite, j'avais apprécié une bonne série d'énigmes originales dans une salle qui ne se prenait pas trop au sérieux. Encore une fois, je n'ai pas été déçu. Et comme j'étais accompagné cette fois-ci de mon équipe d'expert, nous en sommes venu à bout sans demander aucun indice - tout comme le mois précédent.
Leçons à retenir:
Joueurs... méfiez-vous de la désinformation qui peut se propager dans votre groupe. Puisque les joueurs sont constamment en train d'échanger de l'information (ce qui est la bonne chose à faire), ils doivent aussi s'assurer de ne pas perdre de temps suite à un malentendu. "Ok tout le monde, on doit trouver un carré jaune, puis un vert, puis un bleu..." "Y'a un carré rouge ici!" "Non, ce qu'il nous faut c'est jaune, puis vert..." "Oh, ici je vois un carré bleu,
il nous le faut hein?" "Absolument. Jaune, vert..." "Jaune, juste ici! Alors à date on a jaune, rouge, bleu, et je crois que j'ai vu..." "Minute, y'a pas de rouge, on veut jaune, vert..." "Oh, ici y'a le carré rouge! On le veut, le rouge, hein?" Il devient très facile de tomber dans un cycle semblable - essayez donc d'écouter ce que chacun dit, et s'il le faut demande à tout le groupe de se taire pour un petit moment.
Concepteurs... c'est une bonne idée de rappeler régulièrement à vos joueurs le temps qu'il leur reste. C'est d'autant plus vrai si ne leur fournissez par un chronomètre digital, mais même dans ce cas, un petit "Attention - il ne vous reste que 10 minutes" sera toujours apprécié. 👍
Yes
- Players have to use flashlights to search around
Language:
English
Hints:
Unlimited (Delivered in person, when called through a walkie-talkie found in the room)
Official Description:
You are an international thief and last month you were given a mysterious invitation to retrieve documents stolen by The Badger, a legend in the community.
You've spent weeks casing the area and haven’t seen anyone go in or out the entire time. As you make your way into the house you trip off a custom made security alarm, the door and windows have locked themselves and the countdown is on. You only have 60 minutes to escape the room with the documents before the police arrive and you are thrown in jail, or worse...
Played in:
Summer 2017
Made it?
YES - With a little over 15 minutes left - 2 hints used
Verdict:
As our road trip reached its end, we stopped in Fredericton for one night, and even though some of us played a room just the day before, no one complained when I proposed booking yet another. 😁 I was initially considering a different venue, one that advertised bilingual rooms and offered rebates for younger kids, but then I realized that their rooms came from a "turnkey" chain - nothing wrong with that, of course, but I was more interested in trying an experience that'd be unique to the area. I then set my sights on No Escape, which happens to belong to board game cafe where you can play there for free when you book a room. Their easiest room, named "Erase Martin, Save the World" seemed quite original as well.
When we made it up there, however, having taken our time in the lounge downstairs, the guy in charge realized that somehow, the room had been double-booked, with another group that just started. 😩 Thankfully, we got another room ("The Heist") proposed to us, got a bit of a rebate for our trouble, and the kids even got a candy bowl from the game lounge.
The room itself was quite nice - well furnished, yet not cluttered either. After some speculation as to whether or not the family curse 🌩 had been lifted, we waltzed our way out of the room, to the point the gentleman in charge almost missed out when my son solved the final puzzle. The man also pointed out that the room we had booked (and didn't get) was significantly easier than this one. The whole family left the place beaming with pride.
Lessons Learned:
Players... If you've managed to find something that really kinda look like a knob and something that really kinda looks like a knob hole, it might be worth trying to match them more than once before requesting a hint. Wiggle around a bit, you know?
Designers... When shopping for an online booking system (as I take for granted you will - having none is bad, making one is crazy), you should be as careful as you are making any other purchase. See what other places use it. Does it seem to work fine? Try booking something for yourself (as long as the place allows you to cancel afterwards). How easy is it to navigate? Does it work on a phone? With a low bandwidth? In addition to the "double booking" issue above, when I tried booking from the campsite we were at, I was never able to load the booking page - we had to wait until we made it to our hotel. 👎
NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Oui
- les joueurs doivent utiliser des lampes de poche pour explorer la pièce
Langue:
Anglais
Indices:
Illimités (Donnés en personne, lorsque appelé avec un walkie-talkie trouvé dans la pièce)
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Été 2017
Réussie?
OUI - Un peu plus de 15 minutes restantes - 2 indices utilisés
Verdict:
Alors que notre "road trip" tirait à sa fin, nous nous sommes arrêtés à Fredericton pour une nuit, et même si certains d'entre nous avaient fait une salle la veille, personne ne s'est plaint lorsque j'ai proposé d'en réserver une autre. 😁 Au départ, je portais mon choix sur une autre compagnie, qui offrait des salles bilingues et des rabais pour les plus jeunes, mais j'ai ensuite réalisé que ces salles provenaient d'une entreprise offrant des jeux d'évasion "clé en main" - rien de mal à ça, bien entendu, mais je trouvais important de trouver une expérience de jeu qui serait unique à la région visitée. Je me suis alors rabattu sur No Escape, qui s'avère appartenir à un café de jeux de société où l'on peut jouer gratuitement sur réservation d'une salle. Qui plus est, la prémisse de leur aventure la plus facile, "Erase Martin, Save the World", semblait fort originale.
Au moment de commencer notre évasion, après de nombreuses minutes d'amusement dans ledit café, nous nous sommes fait dire que la salle avait été réservée en double, et qu'un autre groupe venait tout juste de la commencer. 😩 Heureusement, on nous a proposé une autre pièce ("The Heist"), offert un petit rabais, et même donné aux enfants un bol de bonbons en attendant.
La salle proprement dite était très bien - bien meublée mais pas encombrée. Après quelque spéculation à savoir si la malédiction familiale 🌩 avait bel et bien été levée, nous sommes passé au travers comme si c'était une balade dans le parc, au point où le responsable a failli manquer le moment où mon fils a résolu la dernière énigme. Il nous a aussi fait remarquer que la salle que j'avais réservé aurait été significativement plus facile. Toute la famille est repartie la tête haute.
Leçons à retenir:
Joueurs... si vous tombez sur un truc qui ressemble vraiment beaucoup à une poignée et quelque chose qui ressemble vraiment beaucoup à un trou pour une poignée, ça peut valoir la peine d'essayer de les emboîter plus d'une fois. Allez, un peu d'huile de coude?
Concepteurs... lorsque vous ferez l'achat d'un système de réservation en ligne (je prends pour acquis que vous le ferez - ne pas en avoir c'est moche, en faire un soi-même c'est ridicule), vous devrez y apporter autant de considération que tout autre achat. Trouvez d'autres endroits qui l'utilisent. Semble-t-il bien fonctionner? Faites une réservation à votre nom (pour peu que l'endroit vous laisser annuler ensuite). Est-il facile à naviguer? Fonctionne-t-il sur un téléphone intelligent? Est-il gourmand sur la bande passante? En plus de la double-réservation mentionnée ci-haut, lorsque j'ai tenté de faire ma réservation à partir du camping où nous étions, je ne suis jamais parvenu à charger la page des réservations. Il m'a fallu attendre d'arriver à notre hôtel. 👎
Unlimited (Delivered in person, when called with a provided walkie-talkie)
Official Description:
A con man lives in your grandmother’s neighborhood, and has tricked your grandmother out of her favourite necklace. She is distraught, and you promise to get it back for her. After learning his schedule, you sneak in; as it turns out, he has booby-trapped his house, and you are locked inside.
Played in:
Summer 2017
Made it?
YES - With a little over 12 minutes left - 4 hints used
Verdict:
If you've been keeping track of the recent posts, you won't be surprised to hear that once our family road trip took us to Prince Edward Island, I just had to play at least one room in that province. My choice went to PEI Escape Rooms because of its peculiar background: the entirety of their profits go to something called the Voluntary Resource Centre (which owns them, if I got that right). I'll admit it, I was a bit intrigued after reading their on their website stuff like: "Consistent with our values of social justice, we pay fair wages to our staff, and offer this paid work to underemployed individuals who have shown a spirit of volunteerism and community engagement. Our rooms are designed and created using re-purposed and donated items as much as possible."
For a number of (unrelated) reasons, we decided that I'd only bring my two eldest this time around, and we picked their easiest room with the specific intent of breaking that alleged curse. 🌩
Once we stepped in, a couple things got me weary (this was the first escape room where I was told "oh, and if gets too hot in here, you can just open that window" 😲), and at first we weren't too sure where to start, but eventually everything started falling into place, the puzzles proved to be quite logical, and we were victorious!
Lessons Learned:
Players... When dealing with material that's slightly older (such as an old briefcase), make sure that you're not giving up too fast. You might have the right code and merely need to "wiggle" a bit more...
Designers... Even if you're operating on a budget, don't forget that the "final polish" of the room matters. Yes, you could put green tape with "Don't Touch" notes on it, but having custom-made stickers will make it even more obvious. Yes, you could warn your players to "ignore that electrical contraption on the shelf", but it'd be much better to enclose it (even a wooden box would do). These things don't need to be expensive and make a big difference on the final result. 👎
Photo réelle de la salle tirée du site web Actual room picture from their website
Illimités (Donnés en personne, lorsque appelé avec un walkie-talkie fourni)
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Été 2017
Réussie?
OUI - Un peu plus de 12 minutes restantes - 4 indices utilisés
Verdict:
Si vous avez suivi mes dernières publications, vous ne serez guère surpris d'apprendre qu'une fois parvenu sur l'Île-du-Prince-Édouard, je considérais n'avoir d'autre choix que de jouer à au moins une "Escape Room" dans cette province. Mon choix s'est porté sur PEI Escape Rooms étant donné leur background pour le moins particulier: la totalité de leurs profits est versée à un organisme nommé le Voluntary Resource Centre (à qui ils appartiennent, si j'ai bien suivi). Je l'admets, j'étais quelque peu intrigué avec avoir lu sur leur site web que: "conformément à nos valeurs de justice sociale, nous rémunérons adéquatement nos employés, et offront ces postes salariés à des indivus en manque de travail qui ont fait preuve de volonté bénévole et d'engagement communautaire. Nos salles sont conçues et construites en utilisant un maximum de dons et d'objets réutilisés."
Pour un certains nombre de raisons (autres), nous avons décidé que cette fois-ci je n'emmènerais que mes deux plus vieux, et nous avons choisi leur salle la plus facile dans le but avoué de finalement vaincre notre prétendue malédiction. 🌩
Une fois à l'intérieur, quelques trucs m'ont un peu inquiété (c'est bien la première salle où l'on me dit "et s'il fait trop chaud, vous n'avez qu'à ouvrir la fenêtre" 😲), et au départ nous ne savions pas trop où nous lancer, mais graduellement les pièces du puzzle se sont mises en place, les énigmes se sont avérées logiques, et nous fûmes victorieux!
Leçons à retenir:
Joueurs... lorsque vous manipulez du matériel plus âgé (une vieille mallette, par exemple), assurez-vous de ne pas abandonner trop vite. Il se peut que vous ayez vraiment le bon code, mais qu'il faille insister un peu plus...
Concepteurs... même si votre budget est restreint, n'oubliez pas l'importance d'un "peaufinage final". Oui, un bout de ruban-cache sur lequel on inscrit "Ne Pas Toucher" pourra faire l'affaire, mais des autocollants spécialement conçus pour l'occasion aura un impact plus évident. Oui, vous pourriez prévenir les joueurs qu'ils doivent "ignorer le paquet de trucs électroniques sur le dessus de la tablette", mais il vaudrait beaucoup mieux le dissimuler dans une boîte (quelques planches de bois suffiraient). De telles améliorations n'ont nul besoin d'être coûteuses pour améliorer significativement le résultat final. 👎
Spécial(voir ci-dessous) (donnés en personne, lorsque appelé via un intercom)
Description officielle:
Avez-vous déja rêvé de marcher les couloirs de college Poudlard? Y voici votre chance! Lancez-vous dans la recherche de la Chambre des Secrets afin d'aider Harry Potter à combattre les forces sombres qui entourent Poudlard. Gardez en tête, trouver la Chambre des Secrets pourrait être l'épreuve la plus facile. Défendre Poudlard contre Voldemort et échapper avec votre vie se prouvera en effet être le défi le plus difficile.
Jouée durant:
Été 2017
Réussie?
NON
Verdict:
Alors que ce poursuivait notre petit "road trip" familial et que nous arrivions dans la région de Moncton, deux des femmes de ma vie célébraient leurs anniversaires respectifs. Quoi de mieux, donc, qu'une autre petite Escape Room pour célébrer le tout?
Notre choix s'est porté sur REA car leurs salles (comme leur site web) étaient officiellement bilingues. Les enfants manifestaient également beaucoup d'intérêt pour la thématique Harry Potter. J'avoue que j'ai moi aussi apprécié toutes ces références et tout ce matériel (baguettes, costumes, cartes) à saveur Rowlinguesque. (Je ne peux pas m'empêcher de penser qu'un jour ou l'autre, REA va recevoir un appel d'un avocat. 😇 Mais bon, il suffirait de gommer les références les plus explicites, et de garder l'idée d'une "école de sorcier", et voilà tout.)
Pour ce qui est de l'expérience de jeu, chaque salle était bien décorée et les énigmes étaient nombreuses. Les joueurs doivent choisir à l'avance le nombre d'indices auxquels ils auront droit, entre 0 et 4. Nous en avons pris 4 dans l'espoir d'échapper à notre "malédiction familiale"... 🌩 mais encore une fois, nous nous sommes retrouvés à court d'indice, coincés sur le dernier cadenas. 😢
Parlant d'indices, je dois dire que certaines des énigmes ne m'ont pas semblé très limpides - je doute fort que j'aurais pu les figurer sans avoir d'indice. Une autre déception provient de la faible quantité de technologie utilisée. Pour un scénario à thématique magique, j'aurais bien aimé voir quelques effets spéciaux évoquant la magie en question, et en bout de ligne je n'en retiens qu'un seul.
Leçons à retenir:
Joueurs... assurez-vous d'être aussi prêt physiquement que mentalement. Alors que je digère mal certaines épices, j'ai fait l'erreur d'aller manger au restaurant juste avant de me rendre à cette salle. Je me suis donc retrouvé à devoir quitter la pièce pour passer une dizaine de minutes à la salle de bain. 😳 Heureusement, on m'a permis de revenir ensuite. Dans un même ordre d'idée, je suis toujours surpris d'entendre parler de groupe de joueurs à moitié saoûl qui se pointent pour résoudre des énigmes. C'est pas un peu masochiste, ça? 😲
Concepteurs... une salle utilisant la magie pour thème bénéficiera fortement d'effets spéciaux et de gadgets technologiques. À titre d'exemple, si vous demandez aux joueurs de trouver un certains nombre d'objets et de les placer à un endroit, ces derniers vont s'attendre à ce que quelque chose se produise lorsque les objets auront été réunis. Ils seront déçus de découvrir qu'il faut simplement réutiliser les objets comme indices pour l'énigme suivante... 👎
Photo thématique tirée du site web Flavor picture from their website
Special (See below) (Delivered in person, when called through an intercom)
Official Description:
Have you ever dreamed of roaming the halls of Hogwarts? Well, here is your chance! Dive into the search for the Chamber of Secrets and help Harry Potter defeat the dark forces that surround Hogwarts. Keep in mind, finding the Chamber of Secrets may turn out to be the easiest task at hand, defeating Lord Voldemort and escaping with your life will prove to be the most difficult challenge of them all!
Played in:
Summer 2017
Made it?
NO
Verdict:
As our little family road trip continued and we reached the Moncton area, two of the most important ladies in my life were celebrating their respective birthdays. So what could be better than another little Escape Room to celebrate?
We chose REA because their rooms (like their website) were officially bilingual. The kids also showed a lot of interest for the Harry Potter theme. I admit that I, too, enjoyed all those references and all that Potter swag: wands, banners, maps... (Can't help but think that REA will get a phone call from a lawyer some day. 😇 But hey, all they'd need to do would be to wipe out the most obvious references, and just refer to the place as a "wizardry school", I guess.)
As for our playthrough, every room was well decorated and there were plenty of puzzles. Players are asked to pick the number of hints they'll be allowed to get (between 0 and 4) in advance. We went with 4 in the hope of breaking the "family curse"... 🌩 but once again, we ended up short, stuck on the very last lock. 😢
Speaking of hints, I must point out that a few puzzles didn't seem very straightforward - I doubt that I would ever have figured them out with a clue. Another disappointment was the low amount of tech involved. For a room with a magic theme, I would've liked to see a few special effects mimicking that magic, but I can only think of one.
Lessons Learned:
Players... Make sure to be both mentally and physically ready. Even though there are certain spices I can't handle well, I made the mistake of going to a restaurant right before playing this room. I ended up having to leave the room in a hurry and spend about 10 minutes in the washroom. 😳 They fortunately allowed me to come back in afterwards.
In that same mindset, I'm always surprised to hear about teams of half-drunk players who show up and expect to solve puzzles. Doesn't that border on masochism? 😲
Designers... A room that uses magic as its theme will strongly benefit from special effects and technical wizardry. If you ask your players to gather some items and place them in one spot, for instance, they will likely expect for something to happen once they have them all. They'll be disappointed to learn that they're merely clues for the follow-up puzzle... 👎
Oui
- les joueurs commencent dans le noir avec une lampe de poche, et certains sont dans une cellule
Langue:
Bilingue (jouée en français)
Indices:
3 (Donnés via un walkie-talkie fourni)
Description officielle:
Ah ! Le bon jambon de Mamie ! Les bonnes patates de Papi ! C'est si réconfortant, un repas chez les grands-parents. Mais n'allez pas fouiner là où ils ne veulent pas, sous peine "de passer en dessous de la table"...
Jouée durant:
Été 2017
Réussie?
NON
Verdict:
Comme je l'ai déjà mentionné, nous n'avions prévu de ne jouer qu'une seule salle à La Société, et porté notre choix sur "Perdu en Mer" étant donné la prémisse originale. Mais après avoir échangé quelques anecdotes avec les gars sur place (difficile de savoir qui montrait le plus d'enthousiasme entre eux et ma propre famille), je me suis laissé convaincre d'essayer leur salle originale.
Commençons par régler un truc: même si la description ci-dessus peut porter à confusion: la "mamie" et le "papi" en question sont en fait un couple de vieux fous du voisinage qui donnent dans le cannibalisme. Certains des joueurs ont été enlevés, et les autres viennent à leur secours. La routine habituelle, quoi! 😎
Même si elle n'a pas toute l'originalité de sa petite soeur, cette salle fait quand même preuve de créativité dans ses énigmes, et d'une production de qualité dans sa mise en place.
Pour une seconde fois, nous avons démarré sur les chapeaux de roue pour ensuite coincer sur la toute dernière énigme, ce qui a mené mes enfants à conclure que nous souffrions d'une malédiction. 🌩 En rétrospective, toutefois, j'ai remarqué que des indices plus adéquats auraient pu nous aider à progresser dans chacune des deux salles. Dommage...
Leçons à retenir:
Joueurs... s'il vous faut faire des calculs et des décomptes qui dépendent de certains objets trouvés dans la pièce, assurez-vous d'avoir bel et bien trouvé chacun des objets en question. Si votre résultat n'est pas le bon, gardez en tête qu'il ne s'agit pas nécessairement d'une erreur de calcul. En désespoir de cause, vous pouvez même tenter plusieurs calculs, modifiant vos calculs pour inclure un hypothétique oubli...
Concepteurs... si vos joueurs doivent faire des calculs et des décomptes qui dépendent de certains objets trouvés dans la pièce, et que vous devez leur fournir un indice, votre première question devrait être: combien de trucs avez-vous trouvé? Si vous craigniez que votre indice soit trop flagrant ("Combien de papiers jaunes? Combien de papiers bleus?"), commencez simplement par demander le nombre total ("Combien de papiers avez-vous trouvé en tout?") 👎
Photo thématique tirée du site web Flavor picture from their website
Yes
- Players start off in the dark with one flashlight, and some are stuck behind bars
Language:
Bilingual (Played in French)
Hints:
3 (Delivered through a provided walkie-talkie)
Official Description:
(See French description)
Played in:
Summer 2017
Made it?
NO
Verdict:
Like I previously said, we only intended to play one room in La Société, and so I chose "Perdu en Mer" given its original premise of being lost at sea. But after a rather hyper chat with the owners in presence (hard to say who showed the most enthusiasm, them of my own family), I got convinced to try their first room.
Right off the bat, let me clarify: the "momma" and "poppa" mentioned in the title are in fact a couple of local loonies who dabble in cannibalism. Some of the players have been kidnapped, and the others are there to rescue them. In other word, business as usual. 😎
Although it doesn't its little sister's originality, this room still shows creativity in its puzzles, and good production quality.
Once again, we got the ball rolling strongly at first, then got stuck on one final puzzle, which led my kids to reach the conclusion that we were officially cursed. 🌩 In hindsight, however, I've noticed that better hints could've made a big difference for us, in both rooms. That's unfortunate...
Lessons Learned:
Players... If you have to run tallies and make computations based on items found inside the room, you should double-check that you do have all of them. If your calculations don't work, it could be because you're still missing something, not because you made a mistake. If things get desperate, you can even try multiple calculations, accounting for one missing item or another...
Designers... If your players have to run tallies and make computations based on items found inside the room, and they're asking for a hint, you should start by asking them: how many items have you found yet? If you're afraid your clue will be too obvious ("How many yellow paper slips? How many blue ones?"), start off by being more generic ("How many paper slips have you guys found, total?") 👎
Oui
- les joueurs commencent menottés à quelques autres, et l'un d'entre eux devra entrer dans un espace étroit
Langue:
Bilingue (jouée en français)
Indices:
3 (Donnés via un walkie-talkie fourni)
Description officielle:
Vous êtes matelots à bord du HMS SPITFIRE. Les moteurs sont arrêtés. L'alarme retentit. Vous êtes perplexe. Où est le capitaine? Qu’est-ce qui s’est passé? Ah non, nous nous dirigeons droit vers « le champ de glace », le territoire le plus redouté des marins! Beaucoup de navires ont disparu dans ces eaux. Dépêchez-vous de remettre les moteurs en marche et de changer le cap avant qu'il ne soit trop tard. Il vous reste 1 h. Faites vite, sinon, c'est la fin à coup sûr.
Jouée durant:
Été 2017
Réussie?
NON
Verdict:
Je vais être honnête: je ne gardais pas de très hautes attentes vis-à-vis La Société. Une entreprise récente, située loin des grands centres, pourrait facilement attirer une clientèle en offrant des salles de qualité moindre. Mais pour le grand bonheur de ma petite famille, mes inquiétudes n'étaient pas fondées. Gens du Bas-St-Laurent et de la Gaspésie, sachez que vous n'avez plus besoin d'aller jusqu'à Québec pour essayer un jeu d'évasion de qualité. Les responsables/copropriétaires sur place m'ont dit avoir essayé plusieurs salles de la métropole, et m'ont aussi parlé de leur respect pour Obsidem - ce qui n'est guère surprenant quand on voit tout le soin porté à la technologie dans cette salle. Avec plusieurs grands écrans (pour simuler des fenêtres) et de l'équipement naval authentique, on a aucun mal à s'imaginer sur un navire. Ne manque que les roulis et le tangage. Pas grand-chose à redire sur les énigmes non plus. Tout m'a semblé approprié, en dépit de notre échec. Nos hôtes se sont dit impressionnés par notre petite famille, se demandant même si nous n'allions pas réussir en un temps record. Mais une fois de plus, nous avons frappé un os à la fin, et nous sommes retrouvé coincés sur la toute dernière énigme.
Leçons à retenir:
Joueurs... si vous semblez avoir trouvé l'indice qui permet de résoudre une énigme, et que l'indice convient parfaitement à une partie de cette énigme, mais le reste pas tout à fait... Peut-être n'avez-vous trouvé qu'une partie de cet indice? Peut-être est-il incomplet?
Concepteurs... Notez que la plupart des salles offrant un nombre limité d'indices vont tout de même permettre aux joueurs d'en obtenir davantage, même si au final la salle sera considérée comme échouée. N'hésitez pas à utiliser cette politique, et rappelez à vos joueurs qu'ils auront plus de plaisir à "perdre" par abus d'indices qu'à "perdre" parce qu'ils ont passé 30 minutes à tourner en rond. 👍
Photo thématique tirée du site web Flavor picture from their website
Yes
- Players start off handcuffed to a few others, and one has to enter a crawlspace
Language:
Bilingual (Played in French)
Hints:
3 (Delivered though a provided walkie-talkie)
Official Description:
(See French description)
Played in:
Summer 2017
Made it?
NO
Verdict:
I'll be honest: I wasn't holding high expectations for La Société. A recently-launched business, far away from the big cities, could easily draw customers while offering lower-quality rooms. But it turned out I had nothing to worry about, to the delight of my whole family. People from Bas-St-Laurent and Gaspésie, know that you don't need to drive down to Quebec City to experience a quality Escape Room. The attendants / co-owners who were there told me they've tried several rooms in Montreal, and also mentioned how they admire Obsidem - which came as little surprise seeing all the technical work done to their room. With several large screens (to mimic windows) and genuine nautical equipment, one can easily picture himself aboard a ship. The rolling and pitching sensation was the only thing missing. I can't complain about the puzzles either. They all made sense, in spite of our failure. Our hosts said they were impressed by our family's performance, wondering if we were going to beat their standing record. Once again, alas, we hit a snag near the end, and ended up utterly stuck on the very last puzzle.
Lessons Learned:
Players... If you believe you've found the proper clue allowing you to solve a puzzle, and yet that clue is only a perfect match for part of the puzzle, the rest not quite... Perhaps you've only found part of that clue? Perhaps it's not yet complete?
Designers... Be aware that most of the rooms giving you a set number of hints will allow players to ask for more, even if the game will be considered as a failure in the end. Don't hesitate to follow this policy, and remind your players that they'll have more fun losing to clue abuse, than losing after 30 minutes of staring at the wall. 👍