Un blog qui parle du plaisir de se retrouver entre amis dans une pièce... pour la quitter au plus vite.
A blog about the joy of meeting with some friends in a room... and then trying to leave ASAP.
Remote play (Zoom), Dedicated website, 360° viewer, Inventory control
Language:
English
Hints:
Unlimited (Delivered in person, by your in-game avatar)
Tally:
14 Locks, 19 Deductions, 16 Tasks
Official Description:
You've always wanted to be part of the Super Kids Squad, and you and your friends finally have your chance! The group has invited you to join them, but only if you are able to search around the playground and prove you are worthy by solving the puzzles that they've hidden! You'll have to search high and low around the playground for hints and tools to help you earn you way to be admitted into the club! But you'll have to act fast - these kids are going home in an hour, and there's no telling when you'll run into them for another chance to be a part of Super Kids Squad! Both players who are kids and those that are kids at heart will enjoy tackling the puzzles that the Playground has in store for your team!
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little over 25 minutes left - no hint used
Verdict:
Well, this is it - the very last leg of our ERChamp-given virtual world tour. While I can't say this final room was our favorite of the lot, it certainly was a nice one. The "Join the Super Kids Squad" theme is very original, and the room bright visuals are very appealing. Our host was very enthusiastic (I'd almost say too enthusiastic, because his in-game character was very exhuberent, but it kept with the theme of the room, and I respect that), and happened to have some base knowledge of French - enough to figure out we made a counting mistake at some point. 😲
We went through the game relatively quickly, but there was lots to do, and many hoops (pun intended) to jump through. As we were told that Fuzzy Logic was on the verge of transitioning from avatar-based games to fully automated remote games, I found myself having mixed feelings - thinking I might have missed on those rooms, but also wondering if those "hostless" experiences would be just as fun.
Lessons Learned (or re-learned):
Players... "There are none so blind as those who will not see". We had all the tools readily available to crack a cypher, but we were so convinced that we were looking at a different kind of cypher that we simply didn't notice our solution wasn't working. Avoid such "tunnel vision".
Designers... At the beginning of the game, we were told that every "lettered" lock would spell real words. I thought such a heads-up was quite welcome, and would appreciate getting it no matter what the design choice is (real words or random letters). 👍
Poster thématique, tiré du site web Flavor poster from their website
NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Visionneuse 360°, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais
Indices:
Illimités (Donnés en personne, par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
14 verrous, 19 déductions, 16 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 35 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Bon, et bien nous y voilà - le tout dernier droit de notre tour du monde virtuel offert par ERChamp. Même si cette salle n'a pas été notre préférée du lot, elle était certainement très agréable. Le thème "joignez-vous à l'escouade des Super Copains" est très original, et les décors lumineux savaient attirer notre regard. Notre hôte, très enthousiaste (j'oserais dire trop enthousiaste, car le personnage qu'il jouait était particulièrement exhubérant, mais ça collait au thème, ce que je respecte), avait même une certaine connaissance de la langue française - assez pour avoir pu remarquer que nous avions fait une erreur durant un décompte. 😲
Nous sommes passé à travers le jeu plutôt rapidement, mais il y avait beaucoup à voir et à accomplir. On nous a expliqué que Fuzzy Logic s'apprêtait à transitioner de ces jeux "avec avatar" à des versions complètement autonomes de ces mêmes salles, ce qui m'a laissé quelque peu ambivalent - d'un côté j'aurais bien aimé essayé d'autres salles avec avatar, mais je suis aussi plutôt curieux de voir de quoi ces nouvelles versions "autonomes" auront l'air.
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... "il n'est pire aveugle que celui qui ne veut pas voir", dit-on. Alors que nous avions tous les outils nécessaires pour déchiffrer un code, nous étions si convaincus d'être face à un type de code différent que nous avons mis plusieurs minutes à ne pas voir que notre idée ne fonctionnait pas. Tâchez d'éviter de telles oeillères.
Concepteurs... au début du jeu, on nous a prévenu que les cadenas lettrés s'ouvraient tous avec des vrais mots. Je pense qu'une telle mise en garde est la bienvenue, et je l'apprécierais peu importe le choix fait par les concepteurs de la salle (mots ou lettres au hasard). 👍
Sherlock Holmes got himself in deep trouble, he was most likely abducted by Her Majesty’s enemies. No more than two days ago, the priceless royal scepter and crown were stolen from Her Majesty’s treasury. Holmes suspicion fell on the close associates of Her Majesty, traitors who are quite dangerous and ruthless. Sensing oncoming threat, he hid the incriminating evidence in his office, which he intended to show to the Her Majesty as quickly as possible. You only have an hour. Before midnight comes past you ought to find the pieces of evidence hidden by Sherlock. Hurry up, for those who betrayed Her Majesty are already on their way!
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little over 30 minutes left - no hint used
Verdict:
I'll start off with a clarification of sorts. When the ERChamp folks booked this room for us, in their native Poland, they did it through something called LiveCamEscape, which confused me a bit. After all, I was quite sure that the room we were playing was in a place called LetMeOut. After asking around, I was told that while LetMeOut is local chain with a few outlets, LiveCamEscape is a parallel project about developing a remote Escape Room technology that could eventually be leased or sold to other companies. So the room we played was hosted in LetMeOut Lublin, by LetMeOut Lublin folks, who also are involved with LiveCamEscape, for LiveCamEscape, using LiveCamEscape technology. Hope I got that right.
Not much to see from the outside, according to Google Street View Pas grand-chose à voir de l'extérieur, selon Google Street View
And the reason why I hope I'm giving credits where it's due is because this game turned out to be our overall favorite of our entire "World Tour" prize. It came off as a surprise, really. 🤔 The room isn't particularly vast, the theme fairly classic - and it's an old study, which is basically a variation on the "office" trope. And yet... it all worked. The word that came to our collective minds after playing was "elegant". The puzzles were varied and worked well, the room did a great job at evoking 19th century London (a few special effects notwithstanding), and our avatar, while not playing "in character", was in total control of the game environment, providing helpful and efficient manipulations. And yes, the LiveCamEscape system seems to work well. Instead of providing an inventory-based, dedicated website, like Telescape does, everything stays in Zoom, with the live camera feed being replaced by a nice, easy-to-follow display whenever we're actively trying to solve a puzzle. Once again, the word "elegant" comes to mind. Even though we finished the game quickly, we felt pretty good about it. I certainly wouldn't mind seeing more games being run in a similar manner.
Lessons Learned (or re-learned):
Players... It's perfectly fine to warn a fellow player that their audio feed is too noisy. For instance, I got a new headset and it turns out its microphone picks up my kids when they're talking in the next room, so I now tend to remain muted by default, whenever they are. Better that than driving my friends nuts.
Designers... With real-life rooms, it's often said that having 1 fully-dedicated host per room is optimal. With remote rooms, I believe that this number doubles. Whether it's an avatar / cameraman duo, or an avatar / controller duo, or some oddball combination of the two 😮, there are ways to build a more solid customer experience through the joint efforts of two motivated hosts. 👍
Photo thématique tirée du site web Flavor picture from their website
Spécial (Donnés en personne, par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
9 verrous, 13 déductions, 10 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 30 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Commençons par une tentative de clarification. Lorsque ERChamp a fait cette réservation pour nous, dans leur propre pays, ils l'ont fait via un truc nommé LiveCamEscape, ce qui m'a quelque peu confondu. Après tout, j'étais certain que l'endroit où nous jouions se nommait LetMeOut. Après avoir posé quelques questions, on m'a expliqué que tandis que LetMeOut est une chaîne locale avec quelques succursales, LiveEscapeCam est un projet parallèle qui vise à mettre au point une plate-forme technologique de jeux d'évasion à distance, qui pourrait ensuite être vendue / contractée à d'autres entreprises. Donc, nous avons joué une salle de chez LetMeOut à Lublin, animée par des gens de LetMeOut Lublin, mais qui sont aussi impliqué dans LiveCamEscape, grâce à la technologie LiveCamEscape, au profit de cette dernière. J'espère que j'ai tout bon.
A sober, yet theme-heavy room Une salle sobre, mais dans le thème
Et si j'espère avoir bien rendu à César ce qui lui appartient, c'est parce que cette salle s'est avérée être notre coup de coeur de toute la "tournée mondiale" qu'on nous avait offert. Honnêtement, j'en ai été surpris. 🤔 L'espace de jeu n'est pas très vaste, le thème est plutôt classique - et puis un bureau, même antique, ça reste un bureau. Et pourtant... le résultat fonctionne à merveille. Le mot qui nous est tous venu en tête après le jeu était "élégant". Les énigmes étaient variées et efficaces, et la salle parvenait bien à évoquer Londres du 19e siècle (nonobstant certains effets spéciaux), et notre avatar, à défaut de jouer un personnage, contrôlait totalement son environnement, manipulant les composantes de manière efficace. Et puis, oui, le système LiveCamEscape semble bien fonctionner. Plutôt que d'offrir un site web indépendant, comme le fait Telescape, tout se joue dans Zoom, en remplaçant parfois la caméra par des illustrations claires lorsque nous devons travailler à résoudre une énigme. Solution fort élégante, encore une fois. Même si nous avons complété le jeu rapidement, nous avions un sentiment de satisfaction. Je serais bien curieux d'essayer d'autres jeux faisant appel aux mêmes outils.
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... il est tout à fait raisonnable de prévenir un coéquipier que son micro fait trop de bruit. Ici, par exemple, je n'avais pas réalisé que le micro de mon nouveau casque d'écoute captait parfaitement mes enfants qui parlent dans la pièce voisine, alors maintenant que je le sais, je reste en mode muet par défaut s'ils sont dans les parages. C'est assurément mieux que de tomber sur les nerfs de tout le monde.
Concepteurs... dans les jeux traditionnels, on dit souvent que l'idéal est d'avoir un(e) hôte(sse) dévoué à chaque partie. Avec les salles à distance, je considère qu'on doit doubler ce ratio. Qu'il s'agisse d'un duo avatar / caméraman, ou d'un duo avatar / meneur de jeu, ou quelque bizarrerie du même genre 😮, on peut plus facilement créer une expérience inoubliable à travers les efforts combinés de deux hôtes entousiastes. 👍
Remote play (Zoom), Dedicated website, 360° viewer, Inventory control
Language:
English
Hints:
3 (Delivered over Zoom, by your main host)
Tally:
14 Locks, 20 Deductions, 16 Tasks
Official Description:
For nearly two centuries, the hope of gold has lured people to the hills of Northern California. No one was captivated more than Clyde Hamilton, a greedy gold prospector who loved to gamble. Clyde made too many bets with the wrong crowd and now he’s missing. You’ve been tipped off to where he stashed his gold.. but so has the mob. Find it first!
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With over 27 minutes left - no hint used
Verdict:
Alas, exteriors are always harder to fake Les plans extérieurs sont les plus durs à simuler, hélas
If you've been paying attention, you might remember that whenever you play a room from The Escape Game, you end up with a time-limited rebate should you want to book another one. It's a clever marketing idea, and I've been using it a couple times, to compensate for the unfavorable exchange rates. That's how I ended up taking my friends to this virtual mountain cabin.
The Escape Game is a known purveyor of "good, if not great" rooms, and this was another fine specimen, for sure: spacious, good-looking, with well-clued, fairly original puzzles. However, our experience wasn't good as the previous one. For one thing, underground temples are easier to fake than wild forests, which means immersion wasn't as good. Secondly, we ended up finishing the room in almost half the allocated time, and that was a bigger concern for me. I was already struggling to justify the room's high cost - if we measure by play time, things look even worse. 🙁 Well, at least we had a good time while it lasted.
Lessons Learned (or re-learned):
Players... If your avatar takes the time to go around every new room he/she enters, try to take mental notes of every thing you see. We managed to completely forget an item that has been explicitly shown to us.
Designers... Even though this game had 360° views, those were only made available to us after the avatar was done showing us around. At first it seemed odd, but in retrospect it's a clever idea. It reminded me of a trick I learned regarding PowerPoint presentations: every time a new slide comes up, people will briefly stop listening to you because their attention is fully caught by that new slide. Updating views & inventory after the room tour ensures players will be fully paying attention during it. 👍
Photo de la salle réelle, tirée du site web Actual room picture from their website
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Visionneuse 360°, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais
Indices:
3 (Donnés via Zoom, par votre hôte principal)
Décomptes:
14 verrous, 20 déductions, 16 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Plus de 27 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Si vous avez été attentifs durant mes récentes critiques, vous vous souviendrez peut-être que lorsque vous jouez à un jeu de The Escape Game, vous obtenez un code-rabais d'une durée limitée, pour vous encourager à faire une autre réservation. C'est une très bonne idée de marketing, dont j'ai profité à quelques reprises, question de compenser pour le taux de change défavorable avec le dollar américain. C'est ainsi que j'ai emmené mes amis dans cabane virtuelle.
TEG est connue pour offrir des salles "bonnes, à défaut d'être excellentes", et pour sûr, en voilà un autre bon exemple: une salle spacieuse, esthétiquement jolie, avec des énigmes bien présentées, et relativement originales. Notre expérience de jeu n'a toutefois pas été à la hauteur de la précédente. D'abord, parce que les temples souterrains sont plus faciles à simuler que les forêts montagneuses, réduisant donc le sentiment d'immersion. Ensuite, parce que nous avons complété le jeu en presque la moitié du temps alloué, ce qui est préoccupant pour moi. J'ai déjà du mal à justifier les coûts élevés de ces salles américaines. Si on mesure le coût par minute de jeu, le résultat est bien pire. 🙁 Au moins nous avons eu du plaisir, le temps que ça a duré.
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... si votre avatar prend le temps de vous faire un tour d'horizon de chaque nouvelle pièce dans laquelle il/elle entre, efforcez-vous de prendre note de tout ce que vous y avez vu. Nous sommes parvenu à complètement oublier un objet qui nous avait pourtant été clairement montré.
Concepteurs... même si cette salle avait des projections panoramiques interactives, celles-ci n'était disponibles qu'après un tour d'horizon complet fait par notre avatar. Au début ça m'a semblé étrange, mais en y pensant bien, ça m'a rappelé un truc que j'ai appris en lien aux présentations PowerPoint: à chaque fois qu'une nouvelle diapositive apparaît, les gens vont temporairement cesser de vous écouter parce que leur champ d'attention est accaparé par cette nouvelle image. En mettant l'inventaire et les visionnements à jour après la présentation initiale d'une pièce, vous vous assurez d'avoir toute l'attention de vos joueurs. 👍
Remote play (Zoom), Shared documents (Google Drive), Webcrumbs
Language:
English
Hints:
2 (Delivered in person, by our host)
Tally:
3 Locks, 19 Deductions, 16 Tasks
Official Description:
Time travelling contests are common these days. Your goal is to gather works of art that have been lost in time. Being an art aficionado yourself, you cannot let the other time travelers claim victory before you. You have a list of worldlines to travel to and a number of artworks to find.
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With over 30 minutes left - no hint used
Verdict:
It's YouEscape time again! This time, the theme is "time travel", or more precisely: "interdimensional travel to parallel pasts" - which, honestly, is the form of time travel making the most sense to me, but I digress...
Not only did this game meet the standards we've now come to expect from the whole series, but it offered a new mechanic that integrated very nicely with the theme. Nothing huge (I certainly don't want to build up your expectations), but something we didn't expect nonetheless. As we're nearing the point when we will have played all the available games, this was certainly a nice surprise.
Lessons Learned (or re-learned):
Players... When you have multiple ways of exploring your "room" remotely, don't forget to use all of them. This is specially true for YouEscape, where it can be (surprisingly) easy to forget all about the Zoom camera, but other remote games will sometime show a thing one way through an interface, but differently through another - sometimes on purpose!
Designers... You should never stop asking yourself: "Could I do something new to do with what I've got?" A clever reuse of a known pattern / trope / fixture will certainly please your players. 👍
Photo du jeu réel, tirée du descriptif Game picture from the official blurb
Jeu à distance (Zoom), Documents partagés (Google Docs), Piste web
Langue:
Anglais
Indices:
2 (Donnés en personne, par votre hôte)
Décomptes:
3 verrous, 19 déductions, 16 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Plus de 30 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Nous revoici pour une autre YouEscape! Cette fois, le thème était "les voyages dans le temps", ou plus exactement: "les voyages inter-dimensionels vers des passés parallèles" - ce qui, en tout honnêteté, est la forme de voyage temporel qui me semble la plus logique et plausible, mais là n'est pas la question...
Non seulement ce scénario a pu se mesurer aux standards que nous en sommes venus à attendre de la série toute entière, mais en plus il nous a offert une nouvelle mécanique de jeu qui s'intégrait à merveille au thème. Rien d'énorme, en fait (et je ne veux certainement pas gonfler vos attentes), mais quand même un petit truc mignon auquel nous ne nous attendions pas. Et puisque nous approchons rapidement du point où nous aurons tout joué, c'était certainement une belle surprise.
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... quand on vous offre plusieurs manières d'explorer une "salle" à distance, n'oubliez pas de toutes les utiliser. Ce conseil s'applique particulièrement bien à YouEscape, où on peut (trop) facilement oublier l'envers de la caméra Zoom, mais d'autres jeux en ligne vont, eux aussi, vous montrer une chose via une interface, et une chose différente à travers une autre - et ce volontairement, parfois!
Concepteurs... vous ne devriez jamais cesser de vous demander: "Pourrais-je faire quelque chose de nouveau avec ce que j'ai entre les mains?" Une réutilisation astucieuse d'une énigme / méthode / composante saura toujours plaire aux joueurs. 👍
Unlimited (Delivered through Zoom, by your main host)
Tally:
8 Locks, 13 Deductions, 13 Tasks
Official Description:
USA, 1963. A strange phone call interrupts the daily routine at the newspaper office. Someone named Michael claims that he has evidence of criminal, simply inhuman experiments on living people at a local psychiatric clinic. Such material is the dream of any journalist!
The meeting with the informant has already been made, and it seems that this time you have a real bomb in your hands! But very soon the sensation will turn into a dangerous weapon directed against you ... Overly influential people are involved in the story, and they are ready to do anything to get rid of "unnecessary" witnesses.
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little over 10 minutes left - no hint used
Verdict:
Well, here we are...
Back when I was a kid, there were plenty of humorous (or would-be humorous, depending how you see it) stereotypes casting a bad light on life in the USSR. Had Escape Rooms been a thing back then, we would obviously have imagined Russian ones as simultaneously ambitious and yet hopelessly clunky, I admit. 🤷♂️
But that was long ago. The reality of it is that Russia is known to be home to very impressive rooms, and the company I've heard of the most about is definitely Claustrophobia. With several venues throughout Russia and even a few nearby countries, it is the reference other locals have to measure up to.
One venue in Moscow - I don't think that's where our game was, but it shows the company's ambitions. Une succursale à Moscou - je ne crois pas que notre jeu y était situé, mais ça vous donne une idée.
When the pandemic started and remote games became a big thing, it seemed to me that Claustrophobia was positioned to take the online market by storm. The currency exchange rate made the games dirt cheap, they had a couple nice scenarios that could be played in English (their live-action English room catalog is rather large, but I guess having English-speaking avatars was a problem) and they even had time slots available 24/7! 😲 Yet, as months went by, I didn't hear much of them... at least not until ERChamp offered us a gift certificate meant to cover a 4-player "Avatar Quest" from Claustrophobia.
How did it go? Well, better switch to bullet-point form:
By the time we did try to book a game, I found out the English version of the website had just stopped offering any English online game. And when I asked the company over Messenger, I was initially told the only game offered in English was now "Global Dominance", an online roleplaying game for large groups.
Someone who read Russian pointed out that the games previously offered in English still actually had an option "play this game in English"... on the Russian version of the website. Said option being listed... in Russian. So I went with that. NOTE: Since then, the website seems to have changed yet again. I now found this "USA" location, all in English and with EST booking times, which I've linked to above. However, I never noticed anything like that when I did my booking.
When I finally got to completing the transaction, I discovered that the gift certificate that ERChamp had bought for us didn't cover the entire booking, because English game sessions were now significantly more expensive than Russian ones. 😮 Fortunately, once I mentioned that to the organizers, they adjusted for that extra cost, and I finally made our booking.
Fast-forward a few days. At the scheduled time, no one welcomed us into the Zoom call. I frantically double-checked the booking time, tried to reach the company over Messenger (no response), tried to phone the company in Russian (reached a human being, asked if they spoke English, got hung up)...
...and then 35 minutes past our booked start time, literally minutes before we gave up for good, someone finally started the Zoom meeting, said a quick "sorry" with no real explanation, and asked if we were ready to begin.
Kinda hard to encourage others to try them out after all that. 😕 Let's hope the American site works better.
Now, as entertaining as all this was, it's not telling you anything about the actual gameplay, so let's cover that quickly: the puzzles were ok, the setting was impressive, and so was the overall size of the game space. While not the largest room I've played in, I think playing "Secret Patient" in real life would easily compare to your average room from Escaparium. So yeah, should I ever visit Moscow, I'd be looking forward playing a couple (or a couple couples? 😉) of those nice-looking rooms. As for recommending them online, well... 🤷♂️
Lessons Learned (or re-learned):
Players... When playing through a Zoom video feed, several things might end up looking different through camera lens - especially colors. Whenever in doubt, promptly tell your avatar to scoot over a bit, and see what happens. If still unsure, just ask.
Designers... If you're going to be late, email or phone your players. I can't believe I have to say this... 👎
Photo thématique tirée du site web - J'imagine que son jeu a du retard, lui aussi... Flavor picture from their website - Guess his game got delayed, too...
NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Illimités (Donnés via Zoom, par votre hôte principal)
Décomptes:
8 verrous, 13 déductions, 13 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 10 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Bon, nous y voilà...
Quand j'étais jeune, j'étais souvent exposé à des stéréotypes rigolos (ou pas, c'est selon) dépeignant l'URSS de manière défavorable. Si les jeux d'évasion avaient existé à l'époque, j'avoue que l'idée que je me serais faite des salles russes aurait sûrement été pleine de concepts ambitieux, mais mal réalisés. 🤷♂️
Mais bon, tout ça c'est de l'histoire ancienne. La réalité d'aujourd'hui est que la Russie est reconnue pour avoir plusieurs salles très impressionantes, et la compagnie dont j'ai le plus souvent entendu parler est assurément Claustrophobia. Avec des succursales à travers le pays et même quelques pays avoisinants, c'est la référence à laquelle les autres entreprises locales doivent se mesurer.
Au moment où la pandémie débutait et où les jeux à distance prenaient leur essort, il me semblait que Claustrophobia était à un tournant stratégique pour prendre d'assaut le marché en ligne. Le taux de change rendait leurs jeux très abordables, ils avaient déjà quelques salles pouvant être jouée en anglais (leur catalogue de salles offrant l'anglais est assez impressionant, mais je présume qu'il n'était pas aussi simple d'assembler une équipe d'avatars anglophones) et ils offraient même des plages horaires à toute heure du jour, 7 jours par semaine! 😲 Pourtant, au fil des mois, je n'ai plus beaucoup entendu parler d'eux... du moins jusqu'à ce qu'ERChamp nous offre un certificat-cadeau devant couvrir les frais d'une "Avatar Quest" de 4 personnes, chez Claustrophobia.
Comment ça s'est passé? Ouin... En résumé:
Quand j'ai voulu faire ma réservation, je me suis rendu compte que la version anglaise du site web n'offrait plus aucune salle en ligne, en anglais. J'ai alors contacté l'entreprise via Messenger, où on m'a plutôt proposé "Global Dominance", un jeu de rôle conçu pour un plus grand nombre de joueurs.
Une personne pouvant lire le russe m'a ensuite fait remarquer que les jeux autrefois offerts en anglais avaient toujours bel et bien une option "jouez à ce jeu en anglais"... sur la version russe du site. Ladite option n'étant affichée... qu'en russe. C'est donc ainsi que j'ai réservé. NOTE: Depuis, le site semble avoir mis à jour une fois de plus. J'ai maintenant trouvé une version "USA", toute en anglais et offrant même des plages horaires suivant l'Heure de l'Est. C'est cette page que je propose ci-dessus. En revanche, je n'ai jamais rien vu de tel au moment où je tentais de réserver.
Quand j'ai finalement voulu compléter la transaction, j'ai découvert que le certificat-cadeau d'ERChamp ne couvrait pas la totalité des coûts, puisque les sessions de jeux en anglais sont désormais significativement plus chères que celles en russe. 😮 Heureusement, dès que j'en ai fait part aux organisateurs, ils ont couvert les frais supplémentaires, et j'ai pu faire notre réservation.
Passons maintenant au jour et à l'heure prévue pour le jeu. Nous nous connectons à l'appel Zoom, mais personne ne nous y accueille. En panique, je triple-vérifie que j'ai la bonne heure, j'essaie de rejoindre l'entreprise via Messenger (sans réponse), puis je me résouds même à téléphoner en Russie (je suis parvenu à rejoindre une vraie personne, lui ai demandé si elle parlait anglais, et me suis fait raccroché au nez)...
...et puis finalement, 35 minutes après notre heure de jeu prévue, littéralement quelques instants à peine avant que nous ne jettions l'éponge, quelqu'un s'est finalement connecté sur Zoom, nous a offert un bref "sorry" sans vraiment d'explication, et nous a demandé si étions prêts à commencer.
Difficile de vous encourager à les essayer, après pareille expérience. 😕 Je ne peux qu'espérer que le site "américain" fonctionne mieux.
Aussi divertissantes que ces anecdotes puissent être, le fait est que je n'ai pas du tout parlé du jeu en lui-même, alors faisons-le en vitesse: les énigmes sont correctes, les décors impressionants, et la surface couverte par le jeu l'est tout autant. Même si ce n'est pas ma plus grande salle à vie, je dirais quand même que la version "en vraie" de "Secret Patient" pourrait aisément se comparer à une salle moyenne de chez Escaparium. Alors oui, si je me trouvais à visiter Moscou, j'aurais certainement envie d'aller y jouer une ou deux (ou trois ou quatre 😉) belles salles. Mais pour ce qui est de la version en ligne... 🤷♂️
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... quand vous jouez par Zoom, plusieurs choses pourraient vous sembler différentes à travers l'objectif de la caméra - à commencer par les couleurs. Dans le doute, demandez à votre avatar de bouger un petit peu, pour voir si les choses changent. Sinon, demandez, voilà tout.
Concepteurs... pour l'amour du ciel, si vous êtes en retard, contactez les joueurs, que ce soit par courriel ou téléphone. Je ne peux pas croire que j'ai besoin de le dire... 👎
Remote play (Zoom), Dedicated website, Inventory control
Language:
English
Hints:
Special (Delivered in person, by your in-game avatar)
Tally:
12 Locks, 16 Deductions, 9 Tasks
Official Description:
You’ve received a message from a friend in a panic, asking for your help. You phone them back to find out they’ve been locked in a mental asylum by some crazy doctor.
You have an hour to help them escape before the doctor returns and begins his next diabolical experiment. Good luck – you’ll need it…
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little over 20 minutes left - no hint used
Verdict:
The company storefront, as seen on Google Street View L'entreprise telle que vue par Google Street View
Ah, New Zealand! One of the fun things dealing with Oceanian countries, when playing from the Americas, is the huge difference in time zones. When else would you get to write sentences such as "Yeah, we won't be able to play that one on Sundays, because that company is closed on Mondays." 😅 Of course, players from that area have the opposite problem trying to play American rooms. "Getting the day wrong" is a permanent threat. Anyway, just this once, I got "La Compagnie Keyhole" to play on a Thursday night.
After the last couple games, our expectations weren't particularly high, but the room turned out to be a pleasant surprise for us all. We liked the "remote" version of the game premise (since we're obviously not stuck in that hospital, it's a friend asking for help instead), appreciated the well-clued, well-designed puzzles, and even managed to get a genuine jump scare. Even though we "ran through" the room with relative ease, we got out with a nice of satisfaction. Nicely done!
Lessons Learned (or re-learned):
Players... It's generally a good idea to "go around" the whole area before solving puzzles, but it's ever more true when playing online. Even if you're able to solve something right away, you might have a harder time switching back to exploration mode after the fact, and therefore not figuring the new clue you just obtained by solving that puzzle.
Designers... If you room has a contemporary setting, you don't have to turn it into an avatar-based one simply by adding a nameless avatar with no personality. You can revisit your whole premise so that the remote game makes sense. 👍
Photo de la salle réelle, tirée du site web Actual room picture from their website
NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais
Indices:
Spécial (Donnés en personne, par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
12 verrous, 16 déductions, 9 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 20 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Ah, la Nouvelle-Zélande! Un des aspects plutôt particulier, quand on est un Nord-Américain en train d'interagir avec un pays de l'Océanie, est l'énorme différence entre les fuseaux horaires. Dans quelle autre situation pourriez-vous écrire des phrases du genre "Ouais, celle-là on ne pourra pas la faire un dimanche, parce que la compagnie est fermée les lundis." 😅 Bien évidemment, les joueurs du coin ont exactement le problème inverse lorsqu'ils tentent de jouer aux salles américaines. Le danger de réserver la mauvaise date est bien réel. Enfin bref, toujours est-il que pour une fois, j'ai convaincu "La Compagnie Keyhole" de jouer un jeudi soir.
Après nos quelques jeux précédents, nous n'avions pas de très hautes attentes, mais cette salle s'est avérée être une agréable surprise pour nous tous. J'ai bien aimé l'adaptation "à distance" de la prémisse initiale (puisque nous ne sommes clairement pas coincés dans cet hôpital, c'est plutôt notre amie qui s'y trouve), apprécié les énigmes bien conçues et bien présentées, et suis même parvenu à faire un beau gros "saut" de surprise. Même si nous n'avons fait qu'une bouchée de ce jeu, nous en sommes quand même sortis satisfaits. Bien joué!
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... c'est toujours une bonne idée de "faire le tour du proprio" avant de résoudre des énigmes, mais c'est encore plus vrai quand on joue en ligne. Même si vous seriez en mesure de résoudre quelque chose immédiatement, vous risquez d'avoir du mal à vous remettre en mode "fouille" après coup, et pourriez alors avoir du mal à comprendre à quoi sert l'indice que vous venez d'obtenir grâce à votre résolution.
Concepteurs... si votre salle est dans un univers contemporain, vous n'avez pas à en faire une salle "à avatar" en y ajoutant simplement une paire de mains anonymes. Vous pouvez reviser votre prémisse toute entière en conséquence. 👍
Remote play (Zoom), Dedicated website, 360° viewer, Inventory control
Language:
English
Hints:
Unlimited (Delivered in person, by your in-game avatar)
Tally:
9 Locks, 21 Deductions, 14 Tasks
Official Description:
The devious Ruby Hymen has betrayed the Drag Task Force and has stolen all of their powers. The leader of the DTF, Flo Mingo, has selected you and your team to help the DTF infiltrate Ruby's secret lair. You must
find a way to stop Ruby and help the members of the DTF get their powers back!
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little over 20 minutes left - 1 hint used
Verdict:
The most dangerous "glitter bomb" out there... On risque de se faire secouer la paillette!
I'll admit I was amused when I heard about this room, but also slightly worried. Would this game be making fun of the "drag culture"? I was quickly reassured once I saw that the game had been reviewed and approved by Regina's local drag scene, and that the characters in the game were all played by "real-life personas". Even better, for every ticket sold, a donation (or undisclosed amount, however) is made toward Regina's Lulu's Lodge.
The game was designed specifically to be played online, through an avatar pretending to be a robot - which, in turns, explains a number of game limitations and helps set some artificial "gates" you'll have to deal with. The game isn't that strong on the "tech" angle, and yet it does use whatever-it-has very well, resulting in entertaining gameplay.
It won't come off as a surprise if I say the game is also extremely funny. In a case of "laughing with us, not at us", this room is really a "sci-fi superhero room" using the Drag world as a setting rather than a theme. You'll have fun learning about the DTF super powers and twarting "evil weapons of mass seduction". As I already said, all the in-game characters, starting off with the titular Flo Mingo, are "real Queens" from the local scene. In fact, I was surprised - and saddened - to learn that the gentleman playing DTF member "Jenny Talia" had passed away a month before we played. (Bit surprised this was not mentioned to us after the game, actually. 😢)
So to recap, providing your group is comfortable with the adult jokes, I'd certainly recommend this game to anyone. Let's go, girls! This world won't save itself.
Lessons Learned (or re-learned):
Players... While some of my players prefer sticking to a simple game setup, crossing their fingers that they'll be able to make everything work from their phone, I keep advocating for a "proper" setup, with a mouse and a keyboard and a couple screens, even if it means having multiple devices. Better safe than sorry.
Designers... If you decide to step into more "edgy" and/or "sensible" domains, it's always better to reach out to the communities and groups being involved, to gather feedback and perhaps even obtain some sort of unofficial "seal of approval". 👍
Poster thématique tirée du site web Flavor poster from their website
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Visionneuse 360°, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais
Indices:
Illimités (Donnés en personne, par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
9 verrous, 21 déductions, 14 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 20 minutes restantes - 1 indice utilisé
Verdict:
L'éclairage est plus "tamisé" durant le jeu The room looks cozier (and funkier) while playing
Quand j'ai appris l'existence de cette salle, j'ai été plutôt amusé, mais aussi un peu inquiet. Ce jeu allait-il se moquer de la "culture drag"? J'ai été promptement rassuré en voyant que le jeu avait été revu et approuvé par les gens de la scène locale, et que les personnages du jeu étaient interprétés par de "véritables personnalités". Mieux encore, pour chaque billet vendu, un don en argent (d'un montant non spécifié, cela dit) est fait au profit de Lulu's Lodge, à Régina.
Le jeu a été conçu spécialement pour être joué en ligne, à travers un avatar jouant le rôle d'un robot - ce qui, par le fait même, va expliquer tout un tas de contraintes et mettre en place des "barrières" qu'il vous faudra gérer. Le jeu n'est pas particulièrement impressionnant d'un point de vue technologique, mais tout ce qui s'y trouve est employé à bon escient, produisant un jeu de qualité.
Vous ne serez pas surpris d'apprendre que le jeu est également très rigolo. Dans l'optique "riez avec nous, pas de nous", la salle en est vraiment une de "super-héros / science-fiction" qui emploie l'univers des Drag Queens comme toile de fond plutôt que comme thème principal. Vous aurez beaucoup de plaisir à découvrir les pouvoirs de la DTF et à combattre des "armes de séduction massive". Comme je l'ai déjà mentionné, tous les personnages du jeu, à commencer par l'éponyme Flo Mingo, sont de véritables "reines" de la scène locale. En fait, j'ai été surpris - et attristé - d'apprendre que l'homme incarnant la super-héroïne "Jenny Talia" avait perdu la vie un mois avant notre jeu. (Un peu surpris que la chose ne nous ait pas été mentionnée tout de suite après notre session, d'ailleurs. 😢)
En résumé, donc, pour peu que votre groupe de joueurs soit à l'aise avec les blagues un peu osées, voici un jeu que je recommanderais sans hésiter. Allez, les girls ! Le monde ne se sauvera pas tout seul.
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... même si certains de mes joueurs préfèrent s'en tenir à une configuration de base, en se croisant les doigts qu'ils parviendront à tout faire fonctionner durant le jeu, je continue de les encourager à préparer un meilleur système, avec un clavier, une souris et plus d'un écran, même s'il faut pour cela utiliser plus d'un appareil. Mieux vaut prévenir que guérir.
Concepteurs... si vous choisissez d'aller dans une direction plus "avant-gardiste" ou "délicate", il vaudra mieux entrer en contact avec les groupes et communautés impliquées, d'abord pour obtenir du feedback, mais aussi pour obtenir une forme d'"approbation tacite". 👍