Sunday, January 10, 2021

The World Cup Theft! - BH Escape - Remote

"♫ Do you really want it? Do you really want it? "


NOTE: I received a special discount on this game.
If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Room name:
The World Cup Theft!
Location:
BH Escape, Belo Horizonte (Brazil) (https://www.bhescape.com.br/en/escape-room-ingles/)
# of Players:
4-10 (Played with 4)
Duration:
60 min
Multi-Room:
Yes
Interface & Controls:
Remote play (Zoom), Dedicated website, 360° viewer, Inventory control
Language:
English (Originally in Portugese)
Hints:
Unlimited (Delivered by your in-game avatar)
Tally:
15 Locks, 25 Deductions, 18 Tasks
Official Description:
Symbol of the conquest of the third soccer championship, the Jules Rimet cup was stolen! Withdrawal from the confederation’s own building (sic) is believed to have been melted down and sold in clandestine markets.
A real shame! Or is it not? Our investigators have discovered some facts that show that this story may not have happened in exactly this way.
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little over 3 minutes left - no hint used
Verdict:
The company storefront, as seen on Google Street View
L'entreprise telle que vue par Google Street View
When initially setting up our "prize list", the folks at ERChamp suggested we play "The Mystery of Santos Dumont", but unfortunately for my teammates, I had already played that one before, so we ended up falling back on this one instead.
My first experience at BH had been quite positive - more than I honestly expected at the time. The room's background story, based on a real person, had turned out to be genuinely interesting, without being too "in your face". Once again, while the "World Cup" theme didn't really speak to me, in the end I ended up learning the interesting story of the original FIFA trophy, which was stolen, then found, then decommissionned and permanently given to Brazil, then stolen again for good in 1983.
Unfortunately, the magic just wasn't there on this second virtual visit. The room looked ok, but it was "yet another office"™️, and it didn't look as good as Mr. Dumont's. Our host was competent, but didn't seem as friendly or humorous as last time. On pretty much every front, the room suffered from the comparison with my previous experience. 🙁 Even worse, the custom-made game website felt very clunky this time around.
And since we're comparing experiences, my first game had a 75-min time limit, but they were about to switch to an hour, which had surprised me - I thought that completing their rooms in 60 minutes would be a much harder task. Case in point, of all the "prize rooms" we played, this one was our closest call. It's possible we merely underestimated the challenge and "took our time", but it didn't really feel like it. I do suspect that most of BH's online customers are highly experienced teams, which might explain why the 60-min limit seems to be reasonable. Of course, that's just a theory.
Lessons Learned (or re-learned):


Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website


NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
The World Cup Theft!
Emplacement:
BH Escape, Belo Horizonte (Brésil) (https://www.bhescape.com.br/en/escape-room-ingles/)
# de joueurs:
4-10 (jouée avec 4)
Durée:
60 min
Salles Multiples:
Oui
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Visionneuse 360°, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais (Portugais à l'origine)
Indices:
Illimités (Donnés par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
15 verrous, 25 déductions, 18 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 3 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Durant l'élaboration d'un premier brouillon de notre "itinéraire de la victoire", les gens d'ERChamp nous avait suggéré "The Mystery of Santos Dumont", mais n'en déplaise à nos coéquipiers, j'avais déjà fait cette salle, alors nous nous sommes plutôt dirigé vers celle-ci.
Ma première expérience chez BH s'était avérée fort positive - plus que je l'espérais honnêtement à l'époque. Le thème du jeu, inspiré d'un personnage historique, m'avait paru très intéressant, sans pour autant prendre une trop grande part dans l'expérience. Cette fois encore, même si le thème "Coupe du Monde" n'avait que peu d'intérêt pour moi, en bout de ligne j'ai appris un tas de choses sur le tout premier trophée de la FIFA, qui fût dérobé, puis retrouvé, puis mis au rencart et offert de manière permanente au Brésil, puis volé pour de bon en 1983.
Hélas, la magie originale n'était pas au rendez-vous pour cette seconde visite virtuelle. La salle avait belle apparence, mais n'était quand même qu'encore-un-autre-foutu-bureau™️, sans le cachet qu'avait celui de M. Dumont. Notre hôte était compétent, mais n'avait pas le même entousiasme rigolo de la dernière fois. Sur quasiment chaque aspect, la salle n'arrivait pas à la cheville de mon expérience précédente. 🙁 Pire encore, le site web utilisé pour le jeu semblait beaucoup plus boîteux que naguère.
Et tant qu'à comparer les deux expériences de jeu, ma première aventure avait une limite de temps de 75 minutes, mais était sur le point d'être ramnée à une heure, ce qui m'avait surpris - je m'étais dit que compléter le jeu en 60 minutes serait une tâche plutôt ardue. Comme de fait, de toutes les salles de notre "tournée mondiale", c'est ici que nous sommes passé au plus près d'un échec. Il est possible que nous ayons simplement "pris notre temps", mais ce n'est pourtant pas l'impression que j'ai eu. Je soupçonne plutôt que la clientèle en ligne de BH est constituée d'équipes très expérimentées, ce qui expliquerait pourquoi cette limite de 60 minutes peut sembler raisonnable. Simple théorie, bien sûr.
Leçons à retenir (ou à réviser):

Master of the Game - Intrigue Escape - Remote

"♫ So I wanna know... What's the name of the game? "


NOTE: I received a special discount on this game.
If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Room name:
Master of the Game
Location:
Intrigue Escape, East London (South Africa) (https://levelgroundcoaching.com/)
# of Players:
2-6 (Played with 4)
Duration:
60 min
Multi-Room:
Interface & Controls:
Remote play (Zoom), Shared documents (WhatsApp)
Language:
English
Hints:
Special (Delivered in person, by your in-game avatar)
Tally:
11 Locks, 17 Deductions, 10 Tasks
Official Description:
It’s the 20th anniversary of the dramatic disqualification in 2000 of the previously unbeaten Leroy Lancaster from the Vintage Board Game (VBG) Championship, a worldwide event since 1995. Winner for the first five years of the event, Lancaster always proclaimed that he was wrongfully accused of cheating and believed it was a set-up to knock him off the winners' podium. He ran out of the event in 2000 with one of the prizes of the event (a wooden puzzle box), mysteriously disappearing, never to be seen or heard from again. Now 20 years later, his anger and resentment have reached boiling point it seems. With the event for 2020 declared the "biggest and best VBG Championship ever", contestants have mysteriously begun disappearing without a trace. Could Lancaster be involved??
Being fellow VBG contestants yourselves, you receive an urgent call from a friend and fellow contestant, that another of your teammates seems to not be receiving his text messages. She is very concerned regarding his whereabouts and asks for your help. Her concerns were well-founded, as he finally answers, and his camera opens in a basement, where he is chained up and surrounded by mysterious parts of games, seemingly linked to a game called "The Trivial Pursuit of Life", developed by his captor.
Can you help him to escape before the return of the insane and resentful Lancaster, and help to identify his next victim, before the entire team of contestants are crossed off the list... FOREVER?
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little under 25 minutes left - no hint used
Verdict:
As you might recall, the prize for winning ERChamp 2020 was a series of paid online rooms "in every continent". It took some time for the organizers to set up us, then it took even more time for the 4 of us to sync our personal calendars. (No wonder we had such a hard time practicing for the event in the first place. 😛) But here we are, at long last, to begin this "world tour" of sorts.
We've been told that there is a number of fancy, upscale Escape Rooms in the larger South African cities... however, none of these came up with online offerings when COVID came, and so we ended up with this rather peculiar venue, in the city of East London, which I admit never having heard of before.

According to Google Maps, we played... somewhere in there.
D'après Google Maps, on a joué... quelque part là-dedans.
The company wasn't your typical ER venue either. It started off as a Coaching / Team Building business, but after the owners designed a first Escape Room for their family & friends back in 2019, they decided to make the jump and rent an office space... which they promptly gave up on when the pandemic started. 😢 Instead, the first "Intrigue Escape" rooms were assembled in a home basement, for online play. (Interestingly enough, this also solved the matter of dealing with lockdowns and curfews.)
Another particularity of playing in Africa was that the tool of choice, to complement Zoom, was none other than... WhatsApp, a communication tool I had only vaguely heard of, but is extremely popular in some parts of the world. So now I've got WhatsApp on my phone... with a whopping list of 4 contacts. 🤷‍♂️
I'll say that the room did have a "first room" vibe, and while it still looked nice (and surprised us a couple times), it included some design decisions I don't generally agree with. As a former attendee of the WBC, the theme made me both smile and cringe a bit. Our hosts, however, were extremely friendly and enthusiastic, and we had a nice chat with them afterwards. I'm sure that once the pandemic's a thing of the past, Intrigue should be able to establish itself as a nice local business. Best of luck!
Lessons Learned (or re-learned):


Photos de la salle réelle, tirée du site web
Actual room pictures from their website


NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Master of the Game
Emplacement:
Intrigue Escape, East London (Afrique du Sud) (https://levelgroundcoaching.com/)
# de joueurs:
2-6 (jouée avec 4)
Durée:
60 min
Salles Multiples:
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom), Documents partagés (WhatsApp)
Langue:
Anglais
Indices:
Spécial (Donnés en personne, par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
11 verrous, 17 déductions, 10 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu moins de 25 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Vous vous souvenez peut-être que le grand prix offert par ERChamp 2020 consistait en une série de jeux en ligne "dans chaque continent". Il a fallu un peu de temps aux organisateurs pour coordonner le tout, et encore plus de temps à mes partenaires et moi-même pour coordonner nos horaires. (On peut aisément comprendre pourquoi il nous avait été si difficile de nous pratiquer avant la compétition. 😛) Mais bon, ça y était enfin, et nous pouvions amorcer cette "tournée mondiale" virtuelle.
On nous a dit qu'il existe plusieurs jeux d'évasion relativement haut-de-gamme dans les grandes villes d'Afrique du Sud... mais aucune d'entre elles n'a offert de version "en ligne" après l'avènement de la COVID, et c'est ainsi que nous nous sommes retrouvés chez cette entreprise plutôt unique, dans la ville d'East London, dont j'avoue ne jamais avoir entendu parler auparavant.
La compagnie n'est pas un exemple typique d'entreprise de jeux d'évasion. Au départ, il s'agissait d'une compagnie de "coaching" et de gestion d'équipe, mais après que les propriétaires eurent monté un jeu d'évasion pour famille & amis en 2019, ils ont décidé de faire le grand saut et de louer des locaux... qu'ils ont promptement abandonné après le début de la pandémie. 😢 À la place, les premiers jeux de "Intrigue Escape" ont été construits dans le sous-sol d'une résidence, pour pouvoir y jouer par internet. (Et, par la même occasion, pour éviter tout problème de confinement et/ou couvre-feu.)
Autre particularité de jouer en Afrique: l'outil de communication de choix, pour complémenter Zoom, n'était nul autre que... WhatsApp, une application dont je n'avais que vaguement entendu parler, et qui est extrêmement populaire dans ce coin de la planète. Alors j'ai maintenant WhatsApp sur mon téléphone... et une grosse liste de 4 contacts pour aller avec. 🤷‍♂️
Je dirais que la salle reflétait certains stéréotypes associés à une "première salle", et même si celle-ci était quand même jolie (et nous a surpris à quelques reprises), elle présentait certains choix de design avec lesquelles je suis en désaccord. Et en tant qu'ancien participant aux WBC, le thème m'a à la fois faire sourire et grincer un peu des dents. Nos hôtes, en revanche, étaient très enthousiastes et sympathiques, et nous avons eu une agréable discussion avec eux une fois le jeu terminé. Je suis certain qu'une fois la pandémie chose du passé, Intrigue Escape sera en mesure de devenir une entreprise bien établie sur la scène locale. On leur souhaite bonne chance!
Leçons à retenir (ou à réviser):

Thursday, January 7, 2021

A Witchy Christmas - Daydream Adventures - Remote [Discontinued]

"♫ What's this? What's this? "


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Room name:
A Witchy Christmas
Location:
Daydream Adventures, Toronto (https://daydreamtoronto.com/)
# of Players:
1-8 (Played with 4)
Duration:
90 min
Multi-Room:
Yes
Interface & Controls:
Remote play (Zoom)
Language:
English
Hints:
Special (Delivered in person, by your in-game avatar)
Tally:
8 Locks, 28 Deductions, 21 Tasks
Official Description:
Like many of us this Christmas, Hilda is in her cabin all alone. It has been so long since she has seen a human in her forest, that she decided to visit the human realm to see what they were up to. She saw that everyone was wearing strange masks, but even stranger was that their towns were decorated with lights and garland.
She heard whispers of something called “Christmas” and wished to know more, so she took a few things from the human realm and brought them back to her cabin to learn more about this Christmas.
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With about 15 minutes left - no hint used
Verdict:
Somehow, movie-sequence Hilda didn't quite look the same...
Bizarrement, Hilda-dans-les-séquences-vidéo ne ressemblait pas...

I'd been impressed by "The Witch's Forest" back in October, and so when the company announced a time-limited Christmas adventure, I decided I'd go for it, even if schedule troubles meant postponing until after the Holidays.
It's not hard to see why Daydream thought this would work: Hilda's character, a sharp-tongued, friendly-yet-human-wary witch, is an obvious match for a "Nightmare Before Christmas" storyline. The big surprise of our evening, though, was that our Hilda was not the one we had last time. This new Hilda, played by a male actor and sporting completely different looks, offered a perfectly fine performance. However, it caused an obvious break in the fourth wall, as we still saw the original Hilda in the (numerous) movie clips. Just check out above & below.
On one hand, the game was just has funny, the gameplay just as well made, and the setting just as gorgeous as during our first game session. And yet... I found I wasn't as much into it. I'm guessing that the "scenery reuse" is starting to get a bit thin, even though I never played the "real room". While I could've easily recommended this game to someone who hadn't played "The Witch's Forest", if yet another online game was to be hosted in this room setting, I'd very likely pass on it, alas.
Lessons Learned (or re-learned):


Image de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
A Witchy Christmas
Emplacement:
Daydream Adventures, Toronto (https://daydreamtoronto.com/)
# de joueurs:
1-8 (jouée avec 4)
Durée:
90 min
Salles Multiples:
Oui
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom)
Langue:
Anglais
Indices:
Spécial (Donnés en personne, par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
8 verrous, 28 déductions, 21 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Environ 15 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
...as her live-action counterpart. Yikes!!
...à son incarnation réelle. Aille!
J'avais été favorablement impressionné par "The Witch's Forest" en octobre dernier, alors quand l'entreprise a annoncé une aventure de Noël d'une durée limitée, j'ai choisi de l'essayer, même si des complications d'horaire m'obligerait à y jouer une fois les temps des Fêtes terminé.
Il est assez facile de comprendre pourquoi Daydream a cru au succès de cette prémisse: le personnage de Hilda, sorcière sympathique mais réfractaire aux humains, a le profil idéal pour une histoire dans le style de "L'Étrange Noël de M. Jack". La grosse surprise de la soirée, par contre, était que "notre" Hilda n'était pas la même personne que la dernière fois. Cette Hilda 2.0, jouée par un homme et ayant une apparence bien différente, a su montrer la même vivacité d'esprit que l'originale. Par contre, la magie était quelque peu brisée par le fait que nous voyions toujours la Hilda d'origine dans les (nombreux) extraits vidéos. Voyez simplement les images ci-dessus.
D'un côté, le jeu était tout aussi amusant, l'expérience tout aussi bien réalisée, et les décors tout aussi beaux que lors de notre première aventure. Et pourtant... je ne suis pas parvenu à en retirer le même plaisir. Je crois que le "reclycage" de l'espace de jeu comment à s'étioler pour moi, et ce même si je n'ai jamais joué à la "vraie" salle. Même si j'aurais sans hésitation recommandé ce jeu à quelqu'un n'ayant jamais joué "The Witch's Forest", il est clair pour moi que si un autre jeu est offert dans le même espace, je vais passer mon tour.
Leçons à retenir (ou à réviser):

Friday, January 1, 2021

Jeux de Table - Puzzle Postcards - The Enigma Imporium

"♫ Avoir la force ou la faiblesse... De partir sans laisser d'adresse... "


 
 

NOTE: J'ai reçu une copie gratuite de "Wish You Were Here".

Éditeur:
The Enigma Emporium
Concepteurs:
Khiara Foss, Logan Giannini
Illustrateurs:
?
Langues:
Anglais
# de joueurs:
1-5 (je recommande 2-4)
Âge:
14 ans et + (je dirais 10 ans et +)
Durée:
30-90 par carte, 5 cartes par envelope

Référence sur le site BoardGameGeek:

Concepts et mécaniques de jeu

Divers composantes du jeu

  • Commençons par une mise au point de rigueur: les "puzzles postcards" ne sont pas de véritables cartes postales. Dans un marché où on trouve tout un tas de jeux d'énigmes offerts par la poste, on pourrait croire qu'il s'agit ici d'un système d'abonnement, où vous allez recevoir de véritables cartes postales. Que nenni. En fait, chaque "épisode" est constitué d'un lot de 5 cartes, dans une enveloppe. Si vous optez pour l'achat s'une série entière, vous aurez même une jolie boîte de carton où ranger ces enveloppes.
  • Le tout premier jeu, "Wish You Were Here", était sensé être une oeuvre unique, mais des suites ont vu le jour, et ont ensuite été repensées en "Série 1", juste à temps pour une "campagne Kickstarter pour la "Série 2".
  • Bon, il faut maintenant parler des mécaniques de jeu sans vous spolier de quelque surprise que ce soit, alors je vais m'en tenir aux concepts de base. Les deux faces de chaque carte postale comportent de 4 à 6 énigmes qu'il vous faudra résoudre. En général, ces énigmes suivront le même "pattern" pour chacune des cinq cartes (ex: devoir trouver une date sur chaque carte, ou le nom d'un pays, ainsi de suite), ce qui signifie que la première carte sera généralement la plus obtuse, puisque vous aurez à y figurer la trame générale. En revanche, il n'y a aucune limite de temps.
  • Chaque enveloppe (à l'exception notable de "The Copycat Files") possède également une "intrigue principale" à travers laquelle vous pourrez confirmer toutes les réponses obtenues, via le web. Parfois, ça se fera une carte à la fois, d'autres fois ce sera en bloc, à la toute fin (j'espère que vous êtes du genre à garder vos notes 😉). Dans tous les cas, une fois le jeu terminé, les joueurs qui portent attention aux histoires devraient être satisfaits.
  • Comme je viens de le préciser, vous aurez besoin d'une connexion internet, non seulement pour y obtenir toute conaissance générale vous faisant défaut, mais aussi pour y visiter des sites web factices (et même quelques vrais - vous aurez entre autres besoin d'envoyer des mot-clés à certaines addresses courriel). On trouve également des indices et des solutions complètes sur le site web de l'entreprise.
Pour
  • Les énigmes sont très variées, difficiles mais pas trop, et fort divertissantes. Il y a plus d'une manière de dissimuler de l'information sur des petits bouts de carton. 😍
  • J'ai trouvé l'aspect visuel très réussi. Les cartes me donnaient toujours hâte aux intrigues et énigmes à venir.
  • Certaines des trames narratives étaient particulièrement engageantes.
Contre
  • On peut avoir du mal à justifier un paiement de 15$US pour 5 bouts de carton. 🤔 Je crois bien que la rapport coût-vs-durée en vaut la peine, mais en bout de ligne ce sera à vous d'en juger. Je suggère tout de même de prendre une "série" complète, et de faire des commandes groupées si vous êtes au Canada.
  • Le besoin d'avoir un ordinateur à portée de main annule les bénéfices d'avoir un jeu si aisé à transporter. Ce ne sera peut-être pas le bon jeu à emmener en camping sauvage...
  • Même si les énigmes sont assez originales, certaines peuvent se répéter d'une enveloppe à l'autre, alors vous voudrez peut-être attendre un peu entre chaque. (Paradoxalement, vous voudrez faire toutes les cartes d'une même enveloppe sur un laps de temps rapproché, pour ne pas oublier la prémisse du jeu.)

Autres considérations
  • Si vous n'êtes pas certain que les énigmes soient à votre goût, allez voir la page Facebook de TEE, qui offre une tonne d'énigmes visuelles. Même si elles sont généralement plus simples que ce qu'on trouve sur les cartes postales, elles donnent une bonne idée du genre de choses auxquelles vous pouvez vous attendre.
  • Je n'ai toujours pas résolu celle-ci...
  • Mieux encore, au moment d'écrire ces lignes, TEE offre toujours une version PDF gratuite de "Wish You Were Here", pour aider les gens à oublier les affres de la COVID. Vous pouvez l'obtenir sur leur site web. Espérons que cela vous convaincra de la qualité du produit offert.

Déjà parus (les titres en gras souligné sont ceux que j'ai essayés)
  • Série 1: Predator or Prey
    • Wish You Were Here
    • The Copycat Files
    • Blowback
    • Parabola
  • Série 2: Cycle of Learning
    • Trial By Cipher
    • Migratory Patterns
    • Cryptic Cryptids
    • Veritas

Boardgame - Puzzle Postcards - The Enigma Emporium

"♫ Address unknown... No such number... "


 
 

NOTE: I received a review copy of the original "Wish You Were Here".

Publisher:
The Enigma Emporium
Designers:
Khiara Foss, Logan Giannini
Artists:
?
Languages:
English
# of Players:
1-5 (I recommend 2-4)
Age:
14+ (I'd say 10+)
Duration:
30-90 min per card, 5 cards per set

BoardGameGeek Reference:

Game Design & Mechanics

Sample game components

  • Let's start off with one big clarification: puzzle postcards aren't real postcards. In a market where some puzzle designers will mail you boxes and envelopes on a regular basis, one might easily suppose that this is another subscription scheme, and that you'll be receiving actual postcards. Nope. In fact, every "episode" is a set of 5 cards, packaged in an envelope. Should you purchase a whole series at once, you'll get a cute tuckbox to keep those envelopes in.
  • The initial game, "Wish You Were Here", was pretty much a stand-alone product, but then sequels came out, and eventually the whole set was repackaged as "Series 1", just in time for a "Series 2" Kickstarter.
  • Now, it's hard getting into the game mechanics without spoiling anything, so I'll stick to the basics. Every individual postcard hosts 4-6 puzzles on its two sides, and you'll have to figure them out. In general, those puzzles will follow a certain pattern through all five cards (ex: having to find a date on each card, or the name of a country, etc), which means that the very first card will typically require a bit more ramp-up, as you figure out those patterns. There are no time limits.
  • Every game (with the notable exception of "The Copycat Files") also has some sort of "meta plot" through which you'll end up validating most of the answers you found, over the web. Sometimes you can do it one card at a time, other times it'll be all lumped at the end (better keep those notes handy 😉), but by the time they're done, players who care about plot should be satisfied.
  • Like I just said, you'll need an internet connection handy, not only to gather any missing knowledge you might require, but also to visit fake websites (and a few real ones - you'll have to send the occasional codeword to certain email addresses). Likewise, hints and complete solutions are available on the company's website.
Pros
  • The puzzles are fairly diverse, reasonably challenging, and highly entertaining. There are lots of clever ways of hiding information on a small piece of cardboard. 😍
  • The visuals felt pretty slick to me. Somehow, the cards kept making me look forward to the mysteries lying ahead.
  • Some of the storylines felt particularly engaging.
Cons
  • It might be hard justifying a cost of 15$US for 5 shiny pieces of cardboard. 🤔 I do think the cost-vs-time ratio makes the purchase worth it, but in the end that's your call to make. I do suggest going for the "full series" season package, and make group orders if you're in Canada.
  • The need to keep a computer nearby somewhat cancels the game's light weight. This might not be the right game to bring on camping trip...
  • While the puzzles are quite original, there is some repetition from one envelope to another, meaning you might want to wait a bit between them. (Paradoxically, you'll want to play individual cards in a relatively short period of time, so you don't lose track of the game premise.)

Other considerations

  • If you're on the fence about trying out this product, have a look at TEE's Facebook page, which offers a plethora of visual puzzles. While typically simpler than what you'll see on the postcards, they still give you an idea of the sort of things you could expect on them.
  • Haven't even solved this one yet...
  • Even better, as I write this, TEE is still offering a free PDF version of "Wish You Were Here", as a form of "COVID stress relief". You can get it on their website. Let's hope it'll convince you of the product's worth.

Currently Out (underline bold titles are those I've played)
  • Series 1: Predator or Prey
    • Wish You Were Here
    • The Copycat Files
    • Blowback
    • Parabola
  • Series 2: Cycle of Learning
    • Trial By Cipher
    • Migratory Patterns
    • Cryptic Cryptids
    • Veritas

Monday, December 28, 2020

A Murder Mystery #2 - YouEscape - Remote

"♫ But there's a problem... It's not your average problem... "


If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Room name:
A Murder Mystery #2
Location:
YouEscape, Athens (Greece) (https://www.patreon.com/youescape/posts)
# of Players:
Unlimited (2-6 recommended) (Played with 4)
Duration:
90 min
Multi-Room:
Interface & Controls:
Remote play (Zoom), Shared documents (Google Docs), Webcrumbs
Language:
English
Hints:
2 (Delivered in person, by our host)
Tally:
4 Locks, 23 Deductions, 14 Tasks
Official Description:
Everyone was drunk and Mr. White was dead. While most of the time his 5 guests were sitting in the lounge, there were 5 different times that each one left the group and visited a different location.
With vague and contradictory statements from the suspects, this might prove one of your most difficult cases to crack.
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With about 20 minutes left - no hint used - did not guess the motive
Verdict:
When I wrote about YouEscape's first murder mystery, I pointed out that there's more than one approach to converting a "detective mystery" into an Escape Room. While the first game required you to make some deductions on your own (at the risk of failing to get in the proper mindset), this second one followed the "logic grid" approach, so that by the time you'd been trough all the locks and processed all the clues, "whatever remains, no matter how improbable, must be the truth." 😉 The crime's true motive was more of a "can you figure it out?" puzzler, but it was not a victory condition.
Once again, the game turned out great. While we didn't mind the first mystery's approach, I think this one worked even better for us. In fact some of my teammates called this scenario their favorites in recent months, which says something. See you next month!
Lessons Learned (or re-learned):


Photo du jeu réel, tirée du descriptif
Game picture from the official blurb


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
A Murder Mystery #2
Emplacement:
YouEscape, Athens (Greece) (https://www.patreon.com/youescape/posts)
# de joueurs:
Illimités (2-6 recommandés) (jouée avec 4)
Durée:
90 min
Salles Multiples:
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom), Documents partagés (Google Docs), Piste web
Langue:
Anglais
Indices:
2 (Donnés en personne, par notre hôte)
Décomptes:
4 verrous, 23 déductions, 14 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Avec plus de 20 minutes restantes - aucun indice utilisé - nous n'avons pas deviné le mobile
Verdict:
Lorsque j'ai relaté notre première enquête chez YouEscape, j'avais fait remarquer qu'il y plusieurs manières de convertir une "enquête criminelle" en jeu d'évasion. Alors que le jeu précédent nous demandait de construire nos propres théories (quitte à ne pas parvenir à voir les choses du même oeil que l'auteur), cette nouvelle aventure suivait une "grille logique", ce qui veut dire qu'une fois tous les verrous ouverts et tous les indices évalués, "ce qui reste, si improbable soit-il, est nécessairement la vérité." 😉 Il y avait quand même bel et bien une énigme ouverte ("Pouvez-vous deviner le mobile du crime?"), mais cette question ne faisait pas partie des conditions de victoire.
Une fois de plus, le jeu était très satisfaisant. Même si nous n'étions pas réfractaire à l'approche du premier "Murder Mystery", je crois que cette nouvelle méthode a encore mieux fonctionné pour nous. En fait, certains de mes coéquipiers ont dit que ce scénario était leur préféré des derniers mois, ce qui n'est pas rien. Rendez-vous au mois prochain!
Leçons à retenir (ou à réviser):


L'état initial du jeu
The game initial state

Sunday, December 27, 2020

Agent Venture 2: Cyborg Island - The Adventure Is Real - Remote

"♫ I've come to help you with your problems, so we can be free... "


If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Room name:
Agent Venture 2: Cyborg Island
Location:
The Adventure Is Real, London (England) (https://www.agentventure.com/)
# of Players:
4-5 (Played with 4)
Duration:
60 min (of "active play")
Interface & Controls:
Group chat (Zoom), Dedicated website, 360° viewer
Language:
English
Hints:
1 "Skip" (Used on demand)
Tally:
3 Locks, 20 Deductions, 18 Tasks
Official Description:
Bozo has disappeared, but secret documents have revealed that B.A.D. operates some sort of cybernetics facility underneath a casino on a private island. If this is allowed to continue, B.A.D. could create a cyborg army to take over the world!
OBJECTIVE: Infiltrate the secret base and disable the cybernetics facility
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With about 2 minutes left - no "skip"
Verdict:
My team had had a pretty good time playing the first installment of "Agent Venture", and having read critics saying that the sequels were even better, I finally convinced said team to give it a try. While Guillaume and myself kept our previous roles, Fred & David decided to exchange theirs, to experience the game from a different point of view. The designers seem to have taken that possibility into consideration, since the game started off with a full-fledged tutorial (that felt even longer than the first). Once again, the game was split into two parts, which helped not being completely swamped with documentation.
So, did we have a good time? Absolutely. Was it really better than the first? I'm... not sure. I guess it depends whether or not you think of this as a mostly-audio escape game, or as an escape-themed roleplaying game. While there seemed to always be at least two ways to solve any given situation, to us it felt sligthly more "railroaded" that the original, but that might be a matter of perception. The very nature of the game makes it hard to determine how many different approaches would have been successful, after all. Now I just need to start nagging the guys into playing the 3rd installment! 😁
Lessons Learned (or re-learned):


Poster thématique tirée du site web
Flavor poster from their website


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Agent Venture 2: Cyborg Island
Emplacement:
The Adventure Is Real, London (England) (https://www.agentventure.com/)
# de joueurs:
4-5 (jouée avec 4)
Durée:
60 min
Interface et contrôles:
Discussion de groupe (Zoom), Documents partagés (Google Docs), Site dédié
Langue:
Anglais
Indices:
1 "Passe-droit" (sur demande)
Décomptes:
3 verrous, 20 déductions, 18 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Environ 2 minutes restantes - sans "passe-droit"
Verdict:
Mon équipe avait eu beaucoup de plaisir à affronter la toute première mission de l'"Agent Venture", et après avoir lu des critiques affirmant que les épisodes suivants étaient encore meilleurs, j'ai convaincu cette même équipe de se lancer une fois de plus. Tandis que Guillaume et moi-même gardions nos anciens rôles, Fred & David ont choisi d'échanger les leurs, question de voir le jeu sous un autre point de vue. Les concepteurs semblent avoir tenu compte de cette possibilité, puisque le jeu débute une fois encore avec un tutoriel élaboré (qui m'a semblé encore plus long que le premier). Une fois de plus, le jeu se divise en deux parties, ce qui évite d'être enseveli sous une masse de documents dès le départ.
Alors, nous sommes-nous amusé? Tout à fait. Le jeu était-il vraiment meilleur que le précédent? Je... n'en suis pas tout à fait certain. Je crois que la réponse varie selon la vision qu'on se fait de ce jeu, entre un jeu d'évasion majoritairement audio, ou un jeu de rôle avec des mécaniques d'évasion. Même s'il nous a semblé toujours y avoir plus d'une manière de se sortir d'une situation, le jeu nous a aussi semblé un peu dirigé, un peu plus "sur des rails" que l'original, même si ce n'est peut-être qu'une question de perception. Après tout, la nature même du jeu fait qu'il est difficile d'établir combien de solutions différentes auraient été possible. Maintenant il ne me reste plus qu'à insister pour que nous jouions la 3e partie! 😁
Leçons à retenir (ou à réviser):