Un blog qui parle du plaisir de se retrouver entre amis dans une pièce... pour la quitter au plus vite.
A blog about the joy of meeting with some friends in a room... and then trying to leave ASAP.
Remote play (Zoom), Shared documents (Google Drive), Webcrumbs
Language:
English
Hints:
2 (Delivered in person, by our host)
Tally:
3 Locks, 19 Deductions, 16 Tasks
Official Description:
Time travelling contests are common these days. Your goal is to gather works of art that have been lost in time. Being an art aficionado yourself, you cannot let the other time travelers claim victory before you. You have a list of worldlines to travel to and a number of artworks to find.
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With over 30 minutes left - no hint used
Verdict:
It's YouEscape time again! This time, the theme is "time travel", or more precisely: "interdimensional travel to parallel pasts" - which, honestly, is the form of time travel making the most sense to me, but I digress...
Not only did this game meet the standards we've now come to expect from the whole series, but it offered a new mechanic that integrated very nicely with the theme. Nothing huge (I certainly don't want to build up your expectations), but something we didn't expect nonetheless. As we're nearing the point when we will have played all the available games, this was certainly a nice surprise.
Lessons Learned (or re-learned):
Players... When you have multiple ways of exploring your "room" remotely, don't forget to use all of them. This is specially true for YouEscape, where it can be (surprisingly) easy to forget all about the Zoom camera, but other remote games will sometime show a thing one way through an interface, but differently through another - sometimes on purpose!
Designers... You should never stop asking yourself: "Could I do something new to do with what I've got?" A clever reuse of a known pattern / trope / fixture will certainly please your players. 👍
Photo du jeu réel, tirée du descriptif Game picture from the official blurb
Jeu à distance (Zoom), Documents partagés (Google Docs), Piste web
Langue:
Anglais
Indices:
2 (Donnés en personne, par votre hôte)
Décomptes:
3 verrous, 19 déductions, 16 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Plus de 30 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Nous revoici pour une autre YouEscape! Cette fois, le thème était "les voyages dans le temps", ou plus exactement: "les voyages inter-dimensionels vers des passés parallèles" - ce qui, en tout honnêteté, est la forme de voyage temporel qui me semble la plus logique et plausible, mais là n'est pas la question...
Non seulement ce scénario a pu se mesurer aux standards que nous en sommes venus à attendre de la série toute entière, mais en plus il nous a offert une nouvelle mécanique de jeu qui s'intégrait à merveille au thème. Rien d'énorme, en fait (et je ne veux certainement pas gonfler vos attentes), mais quand même un petit truc mignon auquel nous ne nous attendions pas. Et puisque nous approchons rapidement du point où nous aurons tout joué, c'était certainement une belle surprise.
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... quand on vous offre plusieurs manières d'explorer une "salle" à distance, n'oubliez pas de toutes les utiliser. Ce conseil s'applique particulièrement bien à YouEscape, où on peut (trop) facilement oublier l'envers de la caméra Zoom, mais d'autres jeux en ligne vont, eux aussi, vous montrer une chose via une interface, et une chose différente à travers une autre - et ce volontairement, parfois!
Concepteurs... vous ne devriez jamais cesser de vous demander: "Pourrais-je faire quelque chose de nouveau avec ce que j'ai entre les mains?" Une réutilisation astucieuse d'une énigme / méthode / composante saura toujours plaire aux joueurs. 👍
Unlimited (Delivered through Zoom, by your main host)
Tally:
8 Locks, 13 Deductions, 13 Tasks
Official Description:
USA, 1963. A strange phone call interrupts the daily routine at the newspaper office. Someone named Michael claims that he has evidence of criminal, simply inhuman experiments on living people at a local psychiatric clinic. Such material is the dream of any journalist!
The meeting with the informant has already been made, and it seems that this time you have a real bomb in your hands! But very soon the sensation will turn into a dangerous weapon directed against you ... Overly influential people are involved in the story, and they are ready to do anything to get rid of "unnecessary" witnesses.
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little over 10 minutes left - no hint used
Verdict:
Well, here we are...
Back when I was a kid, there were plenty of humorous (or would-be humorous, depending how you see it) stereotypes casting a bad light on life in the USSR. Had Escape Rooms been a thing back then, we would obviously have imagined Russian ones as simultaneously ambitious and yet hopelessly clunky, I admit. 🤷♂️
But that was long ago. The reality of it is that Russia is known to be home to very impressive rooms, and the company I've heard of the most about is definitely Claustrophobia. With several venues throughout Russia and even a few nearby countries, it is the reference other locals have to measure up to.
One venue in Moscow - I don't think that's where our game was, but it shows the company's ambitions. Une succursale à Moscou - je ne crois pas que notre jeu y était situé, mais ça vous donne une idée.
When the pandemic started and remote games became a big thing, it seemed to me that Claustrophobia was positioned to take the online market by storm. The currency exchange rate made the games dirt cheap, they had a couple nice scenarios that could be played in English (their live-action English room catalog is rather large, but I guess having English-speaking avatars was a problem) and they even had time slots available 24/7! 😲 Yet, as months went by, I didn't hear much of them... at least not until ERChamp offered us a gift certificate meant to cover a 4-player "Avatar Quest" from Claustrophobia.
How did it go? Well, better switch to bullet-point form:
By the time we did try to book a game, I found out the English version of the website had just stopped offering any English online game. And when I asked the company over Messenger, I was initially told the only game offered in English was now "Global Dominance", an online roleplaying game for large groups.
Someone who read Russian pointed out that the games previously offered in English still actually had an option "play this game in English"... on the Russian version of the website. Said option being listed... in Russian. So I went with that. NOTE: Since then, the website seems to have changed yet again. I now found this "USA" location, all in English and with EST booking times, which I've linked to above. However, I never noticed anything like that when I did my booking.
When I finally got to completing the transaction, I discovered that the gift certificate that ERChamp had bought for us didn't cover the entire booking, because English game sessions were now significantly more expensive than Russian ones. 😮 Fortunately, once I mentioned that to the organizers, they adjusted for that extra cost, and I finally made our booking.
Fast-forward a few days. At the scheduled time, no one welcomed us into the Zoom call. I frantically double-checked the booking time, tried to reach the company over Messenger (no response), tried to phone the company in Russian (reached a human being, asked if they spoke English, got hung up)...
...and then 35 minutes past our booked start time, literally minutes before we gave up for good, someone finally started the Zoom meeting, said a quick "sorry" with no real explanation, and asked if we were ready to begin.
Kinda hard to encourage others to try them out after all that. 😕 Let's hope the American site works better.
Now, as entertaining as all this was, it's not telling you anything about the actual gameplay, so let's cover that quickly: the puzzles were ok, the setting was impressive, and so was the overall size of the game space. While not the largest room I've played in, I think playing "Secret Patient" in real life would easily compare to your average room from Escaparium. So yeah, should I ever visit Moscow, I'd be looking forward playing a couple (or a couple couples? 😉) of those nice-looking rooms. As for recommending them online, well... 🤷♂️
Lessons Learned (or re-learned):
Players... When playing through a Zoom video feed, several things might end up looking different through camera lens - especially colors. Whenever in doubt, promptly tell your avatar to scoot over a bit, and see what happens. If still unsure, just ask.
Designers... If you're going to be late, email or phone your players. I can't believe I have to say this... 👎
Photo thématique tirée du site web - J'imagine que son jeu a du retard, lui aussi... Flavor picture from their website - Guess his game got delayed, too...
NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Illimités (Donnés via Zoom, par votre hôte principal)
Décomptes:
8 verrous, 13 déductions, 13 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 10 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Bon, nous y voilà...
Quand j'étais jeune, j'étais souvent exposé à des stéréotypes rigolos (ou pas, c'est selon) dépeignant l'URSS de manière défavorable. Si les jeux d'évasion avaient existé à l'époque, j'avoue que l'idée que je me serais faite des salles russes aurait sûrement été pleine de concepts ambitieux, mais mal réalisés. 🤷♂️
Mais bon, tout ça c'est de l'histoire ancienne. La réalité d'aujourd'hui est que la Russie est reconnue pour avoir plusieurs salles très impressionantes, et la compagnie dont j'ai le plus souvent entendu parler est assurément Claustrophobia. Avec des succursales à travers le pays et même quelques pays avoisinants, c'est la référence à laquelle les autres entreprises locales doivent se mesurer.
Au moment où la pandémie débutait et où les jeux à distance prenaient leur essort, il me semblait que Claustrophobia était à un tournant stratégique pour prendre d'assaut le marché en ligne. Le taux de change rendait leurs jeux très abordables, ils avaient déjà quelques salles pouvant être jouée en anglais (leur catalogue de salles offrant l'anglais est assez impressionant, mais je présume qu'il n'était pas aussi simple d'assembler une équipe d'avatars anglophones) et ils offraient même des plages horaires à toute heure du jour, 7 jours par semaine! 😲 Pourtant, au fil des mois, je n'ai plus beaucoup entendu parler d'eux... du moins jusqu'à ce qu'ERChamp nous offre un certificat-cadeau devant couvrir les frais d'une "Avatar Quest" de 4 personnes, chez Claustrophobia.
Comment ça s'est passé? Ouin... En résumé:
Quand j'ai voulu faire ma réservation, je me suis rendu compte que la version anglaise du site web n'offrait plus aucune salle en ligne, en anglais. J'ai alors contacté l'entreprise via Messenger, où on m'a plutôt proposé "Global Dominance", un jeu de rôle conçu pour un plus grand nombre de joueurs.
Une personne pouvant lire le russe m'a ensuite fait remarquer que les jeux autrefois offerts en anglais avaient toujours bel et bien une option "jouez à ce jeu en anglais"... sur la version russe du site. Ladite option n'étant affichée... qu'en russe. C'est donc ainsi que j'ai réservé. NOTE: Depuis, le site semble avoir mis à jour une fois de plus. J'ai maintenant trouvé une version "USA", toute en anglais et offrant même des plages horaires suivant l'Heure de l'Est. C'est cette page que je propose ci-dessus. En revanche, je n'ai jamais rien vu de tel au moment où je tentais de réserver.
Quand j'ai finalement voulu compléter la transaction, j'ai découvert que le certificat-cadeau d'ERChamp ne couvrait pas la totalité des coûts, puisque les sessions de jeux en anglais sont désormais significativement plus chères que celles en russe. 😮 Heureusement, dès que j'en ai fait part aux organisateurs, ils ont couvert les frais supplémentaires, et j'ai pu faire notre réservation.
Passons maintenant au jour et à l'heure prévue pour le jeu. Nous nous connectons à l'appel Zoom, mais personne ne nous y accueille. En panique, je triple-vérifie que j'ai la bonne heure, j'essaie de rejoindre l'entreprise via Messenger (sans réponse), puis je me résouds même à téléphoner en Russie (je suis parvenu à rejoindre une vraie personne, lui ai demandé si elle parlait anglais, et me suis fait raccroché au nez)...
...et puis finalement, 35 minutes après notre heure de jeu prévue, littéralement quelques instants à peine avant que nous ne jettions l'éponge, quelqu'un s'est finalement connecté sur Zoom, nous a offert un bref "sorry" sans vraiment d'explication, et nous a demandé si étions prêts à commencer.
Difficile de vous encourager à les essayer, après pareille expérience. 😕 Je ne peux qu'espérer que le site "américain" fonctionne mieux.
Aussi divertissantes que ces anecdotes puissent être, le fait est que je n'ai pas du tout parlé du jeu en lui-même, alors faisons-le en vitesse: les énigmes sont correctes, les décors impressionants, et la surface couverte par le jeu l'est tout autant. Même si ce n'est pas ma plus grande salle à vie, je dirais quand même que la version "en vraie" de "Secret Patient" pourrait aisément se comparer à une salle moyenne de chez Escaparium. Alors oui, si je me trouvais à visiter Moscou, j'aurais certainement envie d'aller y jouer une ou deux (ou trois ou quatre 😉) belles salles. Mais pour ce qui est de la version en ligne... 🤷♂️
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... quand vous jouez par Zoom, plusieurs choses pourraient vous sembler différentes à travers l'objectif de la caméra - à commencer par les couleurs. Dans le doute, demandez à votre avatar de bouger un petit peu, pour voir si les choses changent. Sinon, demandez, voilà tout.
Concepteurs... pour l'amour du ciel, si vous êtes en retard, contactez les joueurs, que ce soit par courriel ou téléphone. Je ne peux pas croire que j'ai besoin de le dire... 👎
Remote play (Zoom), Dedicated website, Inventory control
Language:
English
Hints:
Special (Delivered in person, by your in-game avatar)
Tally:
12 Locks, 16 Deductions, 9 Tasks
Official Description:
You’ve received a message from a friend in a panic, asking for your help. You phone them back to find out they’ve been locked in a mental asylum by some crazy doctor.
You have an hour to help them escape before the doctor returns and begins his next diabolical experiment. Good luck – you’ll need it…
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little over 20 minutes left - no hint used
Verdict:
The company storefront, as seen on Google Street View L'entreprise telle que vue par Google Street View
Ah, New Zealand! One of the fun things dealing with Oceanian countries, when playing from the Americas, is the huge difference in time zones. When else would you get to write sentences such as "Yeah, we won't be able to play that one on Sundays, because that company is closed on Mondays." 😅 Of course, players from that area have the opposite problem trying to play American rooms. "Getting the day wrong" is a permanent threat. Anyway, just this once, I got "La Compagnie Keyhole" to play on a Thursday night.
After the last couple games, our expectations weren't particularly high, but the room turned out to be a pleasant surprise for us all. We liked the "remote" version of the game premise (since we're obviously not stuck in that hospital, it's a friend asking for help instead), appreciated the well-clued, well-designed puzzles, and even managed to get a genuine jump scare. Even though we "ran through" the room with relative ease, we got out with a nice of satisfaction. Nicely done!
Lessons Learned (or re-learned):
Players... It's generally a good idea to "go around" the whole area before solving puzzles, but it's ever more true when playing online. Even if you're able to solve something right away, you might have a harder time switching back to exploration mode after the fact, and therefore not figuring the new clue you just obtained by solving that puzzle.
Designers... If you room has a contemporary setting, you don't have to turn it into an avatar-based one simply by adding a nameless avatar with no personality. You can revisit your whole premise so that the remote game makes sense. 👍
Photo de la salle réelle, tirée du site web Actual room picture from their website
NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais
Indices:
Spécial (Donnés en personne, par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
12 verrous, 16 déductions, 9 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 20 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Ah, la Nouvelle-Zélande! Un des aspects plutôt particulier, quand on est un Nord-Américain en train d'interagir avec un pays de l'Océanie, est l'énorme différence entre les fuseaux horaires. Dans quelle autre situation pourriez-vous écrire des phrases du genre "Ouais, celle-là on ne pourra pas la faire un dimanche, parce que la compagnie est fermée les lundis." 😅 Bien évidemment, les joueurs du coin ont exactement le problème inverse lorsqu'ils tentent de jouer aux salles américaines. Le danger de réserver la mauvaise date est bien réel. Enfin bref, toujours est-il que pour une fois, j'ai convaincu "La Compagnie Keyhole" de jouer un jeudi soir.
Après nos quelques jeux précédents, nous n'avions pas de très hautes attentes, mais cette salle s'est avérée être une agréable surprise pour nous tous. J'ai bien aimé l'adaptation "à distance" de la prémisse initiale (puisque nous ne sommes clairement pas coincés dans cet hôpital, c'est plutôt notre amie qui s'y trouve), apprécié les énigmes bien conçues et bien présentées, et suis même parvenu à faire un beau gros "saut" de surprise. Même si nous n'avons fait qu'une bouchée de ce jeu, nous en sommes quand même sortis satisfaits. Bien joué!
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... c'est toujours une bonne idée de "faire le tour du proprio" avant de résoudre des énigmes, mais c'est encore plus vrai quand on joue en ligne. Même si vous seriez en mesure de résoudre quelque chose immédiatement, vous risquez d'avoir du mal à vous remettre en mode "fouille" après coup, et pourriez alors avoir du mal à comprendre à quoi sert l'indice que vous venez d'obtenir grâce à votre résolution.
Concepteurs... si votre salle est dans un univers contemporain, vous n'avez pas à en faire une salle "à avatar" en y ajoutant simplement une paire de mains anonymes. Vous pouvez reviser votre prémisse toute entière en conséquence. 👍
Remote play (Zoom), Dedicated website, 360° viewer, Inventory control
Language:
English
Hints:
Unlimited (Delivered in person, by your in-game avatar)
Tally:
9 Locks, 21 Deductions, 14 Tasks
Official Description:
The devious Ruby Hymen has betrayed the Drag Task Force and has stolen all of their powers. The leader of the DTF, Flo Mingo, has selected you and your team to help the DTF infiltrate Ruby's secret lair. You must
find a way to stop Ruby and help the members of the DTF get their powers back!
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little over 20 minutes left - 1 hint used
Verdict:
The most dangerous "glitter bomb" out there... On risque de se faire secouer la paillette!
I'll admit I was amused when I heard about this room, but also slightly worried. Would this game be making fun of the "drag culture"? I was quickly reassured once I saw that the game had been reviewed and approved by Regina's local drag scene, and that the characters in the game were all played by "real-life personas". Even better, for every ticket sold, a donation (or undisclosed amount, however) is made toward Regina's Lulu's Lodge.
The game was designed specifically to be played online, through an avatar pretending to be a robot - which, in turns, explains a number of game limitations and helps set some artificial "gates" you'll have to deal with. The game isn't that strong on the "tech" angle, and yet it does use whatever-it-has very well, resulting in entertaining gameplay.
It won't come off as a surprise if I say the game is also extremely funny. In a case of "laughing with us, not at us", this room is really a "sci-fi superhero room" using the Drag world as a setting rather than a theme. You'll have fun learning about the DTF super powers and twarting "evil weapons of mass seduction". As I already said, all the in-game characters, starting off with the titular Flo Mingo, are "real Queens" from the local scene. In fact, I was surprised - and saddened - to learn that the gentleman playing DTF member "Jenny Talia" had passed away a month before we played. (Bit surprised this was not mentioned to us after the game, actually. 😢)
So to recap, providing your group is comfortable with the adult jokes, I'd certainly recommend this game to anyone. Let's go, girls! This world won't save itself.
Lessons Learned (or re-learned):
Players... While some of my players prefer sticking to a simple game setup, crossing their fingers that they'll be able to make everything work from their phone, I keep advocating for a "proper" setup, with a mouse and a keyboard and a couple screens, even if it means having multiple devices. Better safe than sorry.
Designers... If you decide to step into more "edgy" and/or "sensible" domains, it's always better to reach out to the communities and groups being involved, to gather feedback and perhaps even obtain some sort of unofficial "seal of approval". 👍
Poster thématique tirée du site web Flavor poster from their website
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Visionneuse 360°, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais
Indices:
Illimités (Donnés en personne, par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
9 verrous, 21 déductions, 14 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 20 minutes restantes - 1 indice utilisé
Verdict:
L'éclairage est plus "tamisé" durant le jeu The room looks cozier (and funkier) while playing
Quand j'ai appris l'existence de cette salle, j'ai été plutôt amusé, mais aussi un peu inquiet. Ce jeu allait-il se moquer de la "culture drag"? J'ai été promptement rassuré en voyant que le jeu avait été revu et approuvé par les gens de la scène locale, et que les personnages du jeu étaient interprétés par de "véritables personnalités". Mieux encore, pour chaque billet vendu, un don en argent (d'un montant non spécifié, cela dit) est fait au profit de Lulu's Lodge, à Régina.
Le jeu a été conçu spécialement pour être joué en ligne, à travers un avatar jouant le rôle d'un robot - ce qui, par le fait même, va expliquer tout un tas de contraintes et mettre en place des "barrières" qu'il vous faudra gérer. Le jeu n'est pas particulièrement impressionnant d'un point de vue technologique, mais tout ce qui s'y trouve est employé à bon escient, produisant un jeu de qualité.
Vous ne serez pas surpris d'apprendre que le jeu est également très rigolo. Dans l'optique "riez avec nous, pas de nous", la salle en est vraiment une de "super-héros / science-fiction" qui emploie l'univers des Drag Queens comme toile de fond plutôt que comme thème principal. Vous aurez beaucoup de plaisir à découvrir les pouvoirs de la DTF et à combattre des "armes de séduction massive". Comme je l'ai déjà mentionné, tous les personnages du jeu, à commencer par l'éponyme Flo Mingo, sont de véritables "reines" de la scène locale. En fait, j'ai été surpris - et attristé - d'apprendre que l'homme incarnant la super-héroïne "Jenny Talia" avait perdu la vie un mois avant notre jeu. (Un peu surpris que la chose ne nous ait pas été mentionnée tout de suite après notre session, d'ailleurs. 😢)
En résumé, donc, pour peu que votre groupe de joueurs soit à l'aise avec les blagues un peu osées, voici un jeu que je recommanderais sans hésiter. Allez, les girls ! Le monde ne se sauvera pas tout seul.
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... même si certains de mes joueurs préfèrent s'en tenir à une configuration de base, en se croisant les doigts qu'ils parviendront à tout faire fonctionner durant le jeu, je continue de les encourager à préparer un meilleur système, avec un clavier, une souris et plus d'un écran, même s'il faut pour cela utiliser plus d'un appareil. Mieux vaut prévenir que guérir.
Concepteurs... si vous choisissez d'aller dans une direction plus "avant-gardiste" ou "délicate", il vaudra mieux entrer en contact avec les groupes et communautés impliquées, d'abord pour obtenir du feedback, mais aussi pour obtenir une forme d'"approbation tacite". 👍
Remote play (Zoom), Dedicated website, 360° viewer, Inventory control
Language:
English (Originally in Portugese)
Hints:
Unlimited (Delivered by your in-game avatar)
Tally:
15 Locks, 25 Deductions, 18 Tasks
Official Description:
Symbol of the conquest of the third soccer championship, the Jules Rimet cup was stolen! Withdrawal from the confederation’s own building (sic) is believed to have been melted down and sold in clandestine markets.
A real shame! Or is it not? Our investigators have discovered some facts that show that this story may not have happened in exactly this way.
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little over 3 minutes left - no hint used
Verdict:
The company storefront, as seen on Google Street View L'entreprise telle que vue par Google Street View
When initially setting up our "prize list", the folks at ERChamp suggested we play "The Mystery of Santos Dumont", but unfortunately for my teammates, I had already played that one before, so we ended up falling back on this one instead.
My first experience at BH had been quite positive - more than I honestly expected at the time. The room's background story, based on a real person, had turned out to be genuinely interesting, without being too "in your face". Once again, while the "World Cup" theme didn't really speak to me, in the end I ended up learning the interesting story of the original FIFA trophy, which was stolen, then found, then decommissionned and permanently given to Brazil, then stolen again for good in 1983.
Unfortunately, the magic just wasn't there on this second virtual visit. The room looked ok, but it was "yet another office"™️, and it didn't look as good as Mr. Dumont's. Our host was competent, but didn't seem as friendly or humorous as last time. On pretty much every front, the room suffered from the comparison with my previous experience. 🙁 Even worse, the custom-made game website felt very clunky this time around.
And since we're comparing experiences, my first game had a 75-min time limit, but they were about to switch to an hour, which had surprised me - I thought that completing their rooms in 60 minutes would be a much harder task. Case in point, of all the "prize rooms" we played, this one was our closest call. It's possible we merely underestimated the challenge and "took our time", but it didn't really feel like it. I do suspect that most of BH's online customers are highly experienced teams, which might explain why the 60-min limit seems to be reasonable. Of course, that's just a theory.
Lessons Learned (or re-learned):
Players... if it really seemed to you like the failed solution you just tried did make sense, running a quick double-check is always a good idea. At one point a lock failed to open, but it was simply because we had switched two digits as we told our avatar the code.
Designers... while there are plenty of good reasons to avoid standard, pre-made puzzles and effects in your escape room, that concept doesn't hold ground with online games. There are several solid, proven technologies around by now. Unless you truly can do better, why not use those? 👎
Photo de la salle réelle, tirée du site web Actual room picture from their website
NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Visionneuse 360°, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais (Portugais à l'origine)
Indices:
Illimités (Donnés par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
15 verrous, 25 déductions, 18 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 3 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Durant l'élaboration d'un premier brouillon de notre "itinéraire de la victoire", les gens d'ERChamp nous avait suggéré "The Mystery of Santos Dumont", mais n'en déplaise à nos coéquipiers, j'avais déjà fait cette salle, alors nous nous sommes plutôt dirigé vers celle-ci.
Ma première expérience chez BH s'était avérée fort positive - plus que je l'espérais honnêtement à l'époque. Le thème du jeu, inspiré d'un personnage historique, m'avait paru très intéressant, sans pour autant prendre une trop grande part dans l'expérience. Cette fois encore, même si le thème "Coupe du Monde" n'avait que peu d'intérêt pour moi, en bout de ligne j'ai appris un tas de choses sur le tout premier trophée de la FIFA, qui fût dérobé, puis retrouvé, puis mis au rencart et offert de manière permanente au Brésil, puis volé pour de bon en 1983.
Hélas, la magie originale n'était pas au rendez-vous pour cette seconde visite virtuelle. La salle avait belle apparence, mais n'était quand même qu'encore-un-autre-foutu-bureau™️, sans le cachet qu'avait celui de M. Dumont. Notre hôte était compétent, mais n'avait pas le même entousiasme rigolo de la dernière fois. Sur quasiment chaque aspect, la salle n'arrivait pas à la cheville de mon expérience précédente. 🙁 Pire encore, le site web utilisé pour le jeu semblait beaucoup plus boîteux que naguère.
Et tant qu'à comparer les deux expériences de jeu, ma première aventure avait une limite de temps de 75 minutes, mais était sur le point d'être ramnée à une heure, ce qui m'avait surpris - je m'étais dit que compléter le jeu en 60 minutes serait une tâche plutôt ardue. Comme de fait, de toutes les salles de notre "tournée mondiale", c'est ici que nous sommes passé au plus près d'un échec. Il est possible que nous ayons simplement "pris notre temps", mais ce n'est pourtant pas l'impression que j'ai eu. Je soupçonne plutôt que la clientèle en ligne de BH est constituée d'équipes très expérimentées, ce qui expliquerait pourquoi cette limite de 60 minutes peut sembler raisonnable. Simple théorie, bien sûr.
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... si vous aviez trouvé une solution qui vous semblait parfaitement logique, mais s'est avérée fausse, il vaut toujours mieux contre-vérifier en vitesse. Nous nous sommes buté à un cadenas qui refusait de s'ouvrir, mais c'était simplement parce que nous avions interverti deux chiffres au moment de répéter le code à notre avatar.
Concepteurs... même si on peut avoir des tas de bonnes raisons d'éviter les énigmes et effets spéciaux pré-construits dans vos jeux d'évasion, cette notion tient moins la route quand on parle de jeux en ligne. On trouve des outils technologiques très bien conçus, sur le marché. À moins de vraiment pouvoir faire mieux, pourquoi ne pas y recourir? 👎
Special (Delivered in person, by your in-game avatar)
Tally:
11 Locks, 17 Deductions, 10 Tasks
Official Description:
It’s the 20th anniversary of the dramatic disqualification in 2000 of the previously unbeaten Leroy Lancaster from the Vintage Board Game (VBG) Championship, a worldwide event since 1995. Winner for the first five years of the event, Lancaster always proclaimed that he was wrongfully accused of cheating and believed it was a set-up to knock him off the winners' podium. He ran out of the event in 2000 with one of the prizes of the event
(a wooden puzzle box), mysteriously disappearing, never to be seen or heard from again. Now 20 years later, his anger and resentment have reached boiling point it seems. With the event for 2020 declared the "biggest and best VBG Championship ever", contestants have mysteriously begun disappearing without a trace. Could Lancaster be involved??
Being fellow VBG contestants yourselves, you receive an urgent call from a friend and fellow contestant, that another of your teammates seems to not be receiving his text messages. She is very concerned regarding his whereabouts and asks for your help. Her concerns were well-founded, as he finally answers, and his camera opens in a basement, where he is chained up and surrounded by mysterious parts of games, seemingly linked to a game called "The Trivial Pursuit of Life", developed by his captor.
Can you help him to escape before the return of the insane and resentful Lancaster, and help to identify his next victim, before the entire team of contestants are crossed off the list... FOREVER?
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With a little under 25 minutes left - no hint used
Verdict:
As you might recall, the prize for winning ERChamp 2020 was a series of paid online rooms "in every continent". It took some time for the organizers to set up us, then it took even more time for the 4 of us to sync our personal calendars. (No wonder we had such a hard time practicing for the event in the first place. 😛) But here we are, at long last, to begin this "world tour" of sorts.
We've been told that there is a number of fancy, upscale Escape Rooms in the larger South African cities... however, none of these came up with online offerings when COVID came, and so we ended up with this rather peculiar venue, in the city of East London, which I admit never having heard of before.
According to Google Maps, we played... somewhere in there. D'après Google Maps, on a joué... quelque part là-dedans.
The company wasn't your typical ER venue either. It started off as a Coaching / Team Building business, but after the owners designed a first Escape Room for their family & friends back in 2019, they decided to make the jump and rent an office space... which they promptly gave up on when the pandemic started. 😢 Instead, the first "Intrigue Escape" rooms were assembled in a home basement, for online play. (Interestingly enough, this also solved the matter of dealing with lockdowns and curfews.)
Another particularity of playing in Africa was that the tool of choice, to complement Zoom, was none other than... WhatsApp, a communication tool I had only vaguely heard of, but is extremely popular in some parts of the world. So now I've got WhatsApp on my phone... with a whopping list of 4 contacts. 🤷♂️
I'll say that the room did have a "first room" vibe, and while it still looked nice (and surprised us a couple times), it included some design decisions I don't generally agree with. As a former attendee of the WBC, the theme made me both smile and cringe a bit. Our hosts, however, were extremely friendly and enthusiastic, and we had a nice chat with them afterwards. I'm sure that once the pandemic's a thing of the past, Intrigue should be able to establish itself as a nice local business. Best of luck!
Lessons Learned (or re-learned):
Players... While there's absolutely nothing wrong with a "quick check" based on a hunch, if said quick check isn't conclusive, better forget about that hunch altogether and get back to the clues at hand.
Designers... If you see that your players are doing well, there's no need to rely on the good ol' "subtly pointing the camera toward the next clue" trick. You might even be doing it unconsciously, so be mindful of that. 👎
Photos de la salle réelle, tirée du site web Actual room pictures from their website
NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Jeu à distance (Zoom), Documents partagés (WhatsApp)
Langue:
Anglais
Indices:
Spécial (Donnés en personne, par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
11 verrous, 17 déductions, 10 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Un peu moins de 25 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Vous vous souvenez peut-être que le grand prix offert par ERChamp 2020 consistait en une série de jeux en ligne "dans chaque continent". Il a fallu un peu de temps aux organisateurs pour coordonner le tout, et encore plus de temps à mes partenaires et moi-même pour coordonner nos horaires. (On peut aisément comprendre pourquoi il nous avait été si difficile de nous pratiquer avant la compétition. 😛) Mais bon, ça y était enfin, et nous pouvions amorcer cette "tournée mondiale" virtuelle.
On nous a dit qu'il existe plusieurs jeux d'évasion relativement haut-de-gamme dans les grandes villes d'Afrique du Sud... mais aucune d'entre elles n'a offert de version "en ligne" après l'avènement de la COVID, et c'est ainsi que nous nous sommes retrouvés chez cette entreprise plutôt unique, dans la ville d'East London, dont j'avoue ne jamais avoir entendu parler auparavant.
La compagnie n'est pas un exemple typique d'entreprise de jeux d'évasion. Au départ, il s'agissait d'une compagnie de "coaching" et de gestion d'équipe, mais après que les propriétaires eurent monté un jeu d'évasion pour famille & amis en 2019, ils ont décidé de faire le grand saut et de louer des locaux... qu'ils ont promptement abandonné après le début de la pandémie. 😢 À la place, les premiers jeux de "Intrigue Escape" ont été construits dans le sous-sol d'une résidence, pour pouvoir y jouer par internet. (Et, par la même occasion, pour éviter tout problème de confinement et/ou couvre-feu.)
Autre particularité de jouer en Afrique: l'outil de communication de choix, pour complémenter Zoom, n'était nul autre que... WhatsApp, une application dont je n'avais que vaguement entendu parler, et qui est extrêmement populaire dans ce coin de la planète. Alors j'ai maintenant WhatsApp sur mon téléphone... et une grosse liste de 4 contacts pour aller avec. 🤷♂️
Je dirais que la salle reflétait certains stéréotypes associés à une "première salle", et même si celle-ci était quand même jolie (et nous a surpris à quelques reprises), elle présentait certains choix de design avec lesquelles je suis en désaccord. Et en tant qu'ancien participant aux WBC, le thème m'a à la fois faire sourire et grincer un peu des dents. Nos hôtes, en revanche, étaient très enthousiastes et sympathiques, et nous avons eu une agréable discussion avec eux une fois le jeu terminé. Je suis certain qu'une fois la pandémie chose du passé, Intrigue Escape sera en mesure de devenir une entreprise bien établie sur la scène locale. On leur souhaite bonne chance!
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... il n'y absolument rien de mal à vouloir "tester une idée en vitesse", mais si cette idée ne porte pas fruit, il faut savoir s'en détacher et se remettre à analyser tous les indices à sa disposition.
Concepteurs... si vous constatez que vos joueurs se débrouille bien, il n'est pas nécessaire d'employer la bonne vieille méthode "je pointe subtilement la caméra vers le prochain indice". Vous pourriez même le faire sans vous en rendre compte, alors prudence. 👎
Special (Delivered in person, by your in-game avatar)
Tally:
8 Locks, 28 Deductions, 21 Tasks
Official Description:
Like many of us this Christmas, Hilda is in her cabin all alone. It has been so long since she has seen a human in her forest, that she decided to visit the human realm to see what they were up to. She saw that everyone was wearing strange masks, but even stranger was that their towns were decorated with lights and garland.
She heard whispers of something called “Christmas” and wished to know more, so she took a few things from the human realm and brought them back to her cabin to learn more about this Christmas.
Played in:
Winter 2021
Made it?
YES - With about 15 minutes left - no hint used
Verdict:
Somehow, movie-sequence Hilda didn't quite look the same... Bizarrement, Hilda-dans-les-séquences-vidéo ne ressemblait pas...
I'd been impressed by "The Witch's Forest" back in October, and so when the company announced a time-limited Christmas adventure, I decided I'd go for it, even if schedule troubles meant postponing until after the Holidays.
It's not hard to see why Daydream thought this would work: Hilda's character, a sharp-tongued, friendly-yet-human-wary witch, is an obvious match for a "Nightmare Before Christmas" storyline. The big surprise of our evening, though, was that our Hilda was not the one we had last time. This new Hilda, played by a male actor and sporting completely different looks, offered a perfectly fine performance. However, it caused an obvious break in the fourth wall, as we still saw the original Hilda in the (numerous) movie clips. Just check out above & below.
On one hand, the game was just has funny, the gameplay just as well made, and the setting just as gorgeous as during our first game session. And yet... I found I wasn't as much into it. I'm guessing that the "scenery reuse" is starting to get a bit thin, even though I never played the "real room". While I could've easily recommended this game to someone who hadn't played "The Witch's Forest", if yet another online game was to be hosted in this room setting, I'd very likely pass on it, alas.
Lessons Learned (or re-learned):
Players... Being able to listen to what everyone else says is always a big plus. I counted at least two separate points where someone made an early comment that everyone else missed on, and which cost us a few minutes of gameplay.
Designers... When "recycling" a room setting for a special purpose, make sure to obsfucate any reference to obsolete clues. At one point, I noticed Hilda was purposely holding a cupboard pane in a way that prevented us from noticing a symbol that wasn't used in the game. 👍 (That being said, I did notice some markings on a door which turned out to be an accidental red herring. 👎)
Image de la salle réelle, tirée du site web Actual room picture from their website
Spécial (Donnés en personne, par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
8 verrous, 28 déductions, 21 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Hiver 2021
Réussie?
OUI - Environ 15 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
...as her live-action counterpart. Yikes!! ...à son incarnation réelle. Aille!
J'avais été favorablement impressionné par "The Witch's Forest" en octobre dernier, alors quand l'entreprise a annoncé une aventure de Noël d'une durée limitée, j'ai choisi de l'essayer, même si des complications d'horaire m'obligerait à y jouer une fois les temps des Fêtes terminé.
Il est assez facile de comprendre pourquoi Daydream a cru au succès de cette prémisse: le personnage de Hilda, sorcière sympathique mais réfractaire aux humains, a le profil idéal pour une histoire dans le style de "L'Étrange Noël de M. Jack". La grosse surprise de la soirée, par contre, était que "notre" Hilda n'était pas la même personne que la dernière fois. Cette Hilda 2.0, jouée par un homme et ayant une apparence bien différente, a su montrer la même vivacité d'esprit que l'originale. Par contre, la magie était quelque peu brisée par le fait que nous voyions toujours la Hilda d'origine dans les (nombreux) extraits vidéos. Voyez simplement les images ci-dessus.
D'un côté, le jeu était tout aussi amusant, l'expérience tout aussi bien réalisée, et les décors tout aussi beaux que lors de notre première aventure. Et pourtant... je ne suis pas parvenu à en retirer le même plaisir. Je crois que le "reclycage" de l'espace de jeu comment à s'étioler pour moi, et ce même si je n'ai jamais joué à la "vraie" salle. Même si j'aurais sans hésitation recommandé ce jeu à quelqu'un n'ayant jamais joué "The Witch's Forest", il est clair pour moi que si un autre jeu est offert dans le même espace, je vais passer mon tour.
Leçons à retenir (ou à réviser):
Joueurs... on gagne toujours à porter une oreille attentive à ce que les autres disent. J'ai relevé au moins deux occasions distinctes où quelqu'un a rapidement fait un commentaire que personne d'autre n'a entendu, ce qui nous a ensuite coûté quelques minutes de jeu.
Concepteurs... lorsque vous "recyclez" une salle dans un but particulier, assurez-vous de dissimuler toutes les références à des indices obsolètes. À un moment dans le jeu, j'ai remarqué que Hilda plaçait sa main sur un panneau d'armoire de manière à cacher un symbole ne faisant pas partir du jeu. 👍 (Ceci étant dit, j'ai aussi vu des notes sur une porte qui se sont avérés être une fausse piste involontaire. 👎)