Sunday, June 14, 2020

War Of Thrones - Game Over Lisbon - Remote

Return of the Albino Zombies


If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Room name:
War Of Thrones (Also known as "Winter is Coming")
Location:
Game Over Lisbon, Lisbon (Portugal) (https://lisbon.escapegameover.pt/en/)
# of Players:
2-6 (Played with 4)
Duration:
75 min
Multi-Room:
Interface & Controls:
Remote play (Zoom)
Language:
English (originally in Portugese)
Hints:
1 every 5 min (Delivered in person, by your official host)
Tally:
7 Locks, 15 Deductions, 12 Tasks
Official Description:
The White Walkers crossed the wall and are everywhere! The world has a new enemy and the worst, Looks invincible! (sic) The only hope left is an old script of Grand Maester about a weapon against winter that is hidden in the ice wall! Representatives from all the major Houses have gathered in Castle Black but failed to find anything... But perhaps the hall conceals more than it seems?
Played in:
Spring 2020
Made it?
YES - With about 10 seconds left - 2 hints used
Verdict:
I'll gladly admit it: I got an honest chuckle straight off during the game's introduction, as our talking host explained that our kingdom was under attack by "albino zombies". 😂 Yup, real subtle, guys! I was wondering if the game itself would take a humorous angle, but it turned out not to be the case. Ah well.
Notice that I said "talking host", because we kinda had a "dual" avatar here. One person would talk to us, describe what we were seeing, and so on. And if I got that right, that guy was the one holding the camera, while another one stood close by, mostly unseen, performing searches and manipulations whenever needed. Guess that approach makes sense since the game didn't have any kind of inventory system - what we saw was all we had to go with. That being said, we didn't feel particularly limited by that setup.
Overall, the game was quite decent. I had noticed that the "room pics" on the website were actually 3D renderings, so I was a bit worried, but as it turned out those models are an accurate representation of the actual room.

 
Les images 3D du site web sont très semblables à la réalité
Those computer renderings are very close to reality
I initially thought that we were doing pretty well for ourselves, then started panicking slightly as one puzzle still led to another, and our remaining time grew scarce. In fact, had our "hands" been more clumsy, we were pretty much done for. That's certainly a drawback of playing remotely - you have to rely on your avatar all the way through. 😜
Lessons Learned (or re-learned):


Modèle 3D de la salle réelle, tirée du site web
3D rendering of the actual room, from their website


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
War Of Thrones (aussi appelée "Winter is Coming")
Emplacement:
Game Over Lisbon, Lisbon (Portugal) (https://lisbon.escapegameover.pt/en/)
# de joueurs:
2-6 (jouée avec 4)
Durée:
75 min
Salles Multiples:
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom)
Langue:
Anglais (portugais à l'origine)
Indices:
1 à toutes les 5 min (Donné en personne, par votre hôte officiel)
Décomptes:
7 verrous, 15 déductions, 12 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2020
Réussie?
OUI - Environ 10 secondes restantes - 2 indices utilisés
Verdict:
Je vais l'avouer: je me suis esclaffé durant l'introduction de ce jeu, alors que notre hôte parlant nous expliquait que notre royaume subissait présentement l'attaque de "zombis albinos". 😂 C'est ce qu'on appelle être subtil! Je me suis alors demandé si le jeu lui-même prendrait une tournure humoristique, mais ce ne fût pas le cas. Soit.
Notez que j'ai écrit "hôte parlant" puisque nous avons eu une sorte de "double avatar" dans cette salle. Une personne nous adressait la parole, expliquant ce que nous pouvions voir, et ainsi de suite. Si je ne m'abuse, cette personne était également celle qui tenait la caméra, tandis qu'une deuxième personne se tenait juste à côté, hors de notre vue (mains exceptées), pour faire les fouilles et autres manipulations dont nous avions besoin. Je crois que cette approche était judicieuse puisque le jeu n'offrait aucun système de gestion d'inventaire - nous devions nous débrouiller avec ce que nous avions à l'écran. Ceci dit, nous n'avons pas eu le sentiment d'être particulièrement restreint par la chose.
Dans son ensemble, le jeu était bien. J'avais préalablement remarqué que les "images de la salle" montrées sur le site web étaient en fait des modèles en 3D, ce qui m'inquiétait un peu, mais en fin de compte ces images représentent la salle assez fidèlement, comme on peut voir ci-dessus.
J'ai d'abord pensé que nous nous débrouillions bien, mais cette impression s'est graduellement changée en panique tandis qu'une énigme résolue en révélait toujours une autre, et que le temps filait de plus de plus. En fait, si nos "mains" avaient été juste un peu plus maladroites, c'en était fait de nous. Voilà certainement un problème à jouer en ligne - il faut complètement s'en remettre à notre avatar. 😜
Leçons à retenir (ou à réviser):

Jury Duty - Exit Productions - Remote

"♫ Ask one who's known me, if I'm really so bad... "


If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Game name:
Jury Duty
Company:
Exit Productions, London (England) (https://www.jurygames.com/)
# of Players:
2-12 (Played with 8)
Duration:
60 min
Interface & Controls:
Group chat (Zoom), Shared documents (PDFs), Dedicated website
Language:
English
Hints:
None
Tally:
1 Lock, 7 Deductions, 6 Tasks
Official Description:
Under the Justice Act (2020), you have been summoned as a Remote Juror for a new kind of online trial. You and your fellow jurors must review the evidence, speak to the accused, and come to a conclusion. Is he guilty or not guilty? And is there more to this case than meets the eye?
Played in:
Spring 2020
Made it?
NO (IMHO)
Verdict:
Once again, I got pulled by some friendly ER enthusiasts looking for online partners. This time, the "ideal" number of player was... 12? Yep, the traditional size of a legal jury.
In this game's universe, the pandemic has accelerated the coming of a completely new justice system for the UK - one where jurors gather online to look at all the evidence and (pre-completed) statements, and they have one hour to agree on a verdict. No judge, no lawyers, no witnesses - save for the accused, seen above. It would seem that the world of Phoenix Wright was, in fact, no dystopian enough.
To assist you, you all have access to a "police database" in which you can search for any name that might seem relevant to the case. By looking into the right things, you'll find even more interesting things to share with your fellow teammates. Now, I'm not quite sure what a 12-player experience looks like - there was just 8 of us and we all played together - but we've been theorizing that larger groups get split into two "zoom rooms", investigating on their own, then having to share their findings right before verdict time, but I can't confirm that theory.
Right off the bat, let me warn you that if you're specifically into puzzle-solving, and not so much into traditional "deduction", this game may not be your cup of tea. There is, to my knowledge, one single "hidden puzzle", which we found and solved ridiculously quickly, but that just left us with plenty of time to tergiverse and hesitate about all the other stuff. And even if I did have a good time, I'm still wouldn't recommend this experience unconditionnally to everyone.
Two funny things ended up happening, as I played this game. After a certain time, I thought "You know what? This is so unlike an Escape Room, let's not count it in my game stats at all..." But as it turned out, the ending we reached is not one I consider "optimal", so I am counting it, but just to allow me to score it as a failure, and lower my ongoing success rate. Yeah, I guess I'm a masochist. 🤪
Lessons Learned (or re-learned):


Photo thématique tirée du site web
Flavor picture from their website


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Jury Duty
Emplacement:
Exit Productions, Londres (Angleterre) (https://www.jurygames.com/)
# de joueurs:
2-12 (jouée avec 8)
Durée:
60 min
Interface et contrôles:
Conversation de groupe (Zoom), Documents partagés (PDFs), Site dédié
Langue:
Anglais
Indices:
Aucun
Décomptes:
1 verrou, 7 déductions, 6 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2020
Réussie?
NON (à mon humble avis)
Verdict:
Une fois de plus, je me suis fait recruter par quelques amateurs d'évasion à la recherche de partenaires en ligne. Cette fois, le nombre "idéal" de joueurs était... 12? Ouaip, en plein la taille d'un jury.
Dans l'univers de ce jeu, la pandémie a accéléré la venue d'un tout nouveau système judiciaire au Royaume-Uni - système où les jurés se réunissent via internet pour consulter les preuves et les témoignages déjà complétés, et n'ont qu'une heure pour s'entendre sur un verdict. Pas de juge, pas d'avocats, aucun témoin - à l'exception de l'accusé, que l'on voit ci-haut. Il semblerait qu'en fin de compte, l'univers dystopique proposé par la série Phoenix Wright ne l'était pas encore assez.
Au moins, vous aurez accès à une "base de données policières" dans laquelle vous pourrez chercher tous les noms qui vous sembleront pertinent au procès. En fouillant les bons trucs, vous obtiendrez d'autres documents intéressants à partager avec vos collègues. Je vais souligner ici que je ne suis pas certain de ce à quoi peut ressembler une partie à 12 - puisque nous n'étions que 8, nous sommes restés ensemble - mais nous avons supposé que les groupes plus gros se font diviser en deux "zoom rooms", investigant chacun de leur côté, pour finalement partager leurs conclusions juste avant le moment du verdict. Ça reste une théorie que je peux pas confirmer.
Laissez-moi vous prévenir d'emblée: si vous êtes spécifiquement des amateurs de résolution d'énigmes et de casse-têtes plutôt que de "déduction" traditionnelle, ce jeu ne sera probablement pas votre tasse de thé. À ma connaissance, on trouve bien une "énigme cachée" - que nous avons trouvée et résolue en un temps record - mais cela a simplement eu pour effet de nous laisser perdre plus de temps en hésitations et autres tergiversations. Et même si j'ai beaucoup de plaisir, je crois pas que je pourrais recommander l'expérience pour tout les types de joueurs.
Deux trucs plutôt rigolos me sont arrivé durant le jeu. Après un certain temps, je me suis dit "Ouin ben finalement, ce jeu n'a tellement rien à voir avec les jeux d'évasion que je ne le compterai tout simplement pas dans mes statistiques..." Sauf qu'en fin de compte, quand j'ai réalisé que la finale obtenue par mon groupe n'en était pas une que je qualifierais "d'optimale", j'ai décidé que oui, elle allait compter, ne serait-ce que pour enfin faire baisser un peu mon récent taux de succès. Oui, vous pouvez le dire, ça sent le masochisme à plein nez. 🤪
Leçons à retenir (ou à réviser):

Saturday, June 13, 2020

Agent Venture: The Heist (Extended) - The Adventure Is Real - Remote

Advanced Detectives & Directors


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Game name:
Agent Venture: The Heist (Extended Edition)
Company:
The Adventure Is Real, London (England) (https://www.theadventureisreal.com/)
# of Players:
4-5 (Played with 4)
Duration:
60 min (broken down into "missions")
Interface & Controls:
Group chat (Zoom), Shared documents (Google Docs), Dedicated website
Language:
English
Hints:
None
Tally:
8 Locks, 8 Deductions, 7 Tasks
Official Description:
Become a team of secret agents, and execute a daring heist from the comfort of your own home. With a live cast, and digital clues to guide you, all you need is a computer and phone to play online. Can you and your friends pull together to save the day and expose the crimes of an evil corporation? Every Secret Agent needs a world class support team, and this time, that’s you.​
Played in:
Spring 2020
Made it?
YES - With a little under 10 minutes left (no bonus play*)
Verdict:
Here's another game I kept hearing about, even though it wasn't quite clear what it looked or felt like. All I initially knew was that it was "different", and "not quite an escape game" (basically, the sort of stuff I use my "notquite" tag for). I was intrigued enough to put my "YouEscape crew" on the case, and they agreed.
So what kind of game is this, really? I'd call it a "First-person role-playing game". Basically, picture your team playing Dungeons & Dragons, except it's a modern spy game, and instead of a GM telling you "your team steps inside an office", you're being told what's happening through the eyes and ears of the eponymous Agent Venture: "Alright, dispatch, I just stepped into an office." That's pretty much it - you can direct the Agent, tell him/her (different sessions have different hosts) what to do next, asking him/her questions, and so on, and he/she tries to complete the mission.
What mission? Well, there's this company that apparently needs to be investigated - some nice conglomerate named "Bold Ambitious Design". Frankly, I can't imagine what could be wrong with them. Ah well. 😏

Seems legit
Voilà qui me semble fort raisonnable...
Each member of your team of players will have to pick up a specific role, and that role will impact what the player can access during the game. The Navigator will receive maps and diagrams. The Researcher (the role I had in my team) will have access to a big bunch of documents, trying to find a few good leads of out it. The Hacker will get on a special website where a number of "systems" will be unlockable through basic puzzle-solving. Finally, the Communicator will have a company directory, and will be the one making phone calls as needed. (A fifth player can be added, a "Coordinator" who gets access to a bit of everything.) I thought that this approach worked great, as every player is guaranteed to contribute in his/her own way, while being on a shared Zoom calls means that a player can still share his/her screen if need be.
This game draws an interesting comparison with "Free Yuri Koblenko", another game where you have to make a plan and promptly guide it to completion. Even though this former game had a much higher production value than Agent Venture's, the counterpoint is that we felt free to follow more than one path to success. In fact, having had a few post-game chats with other folks, it's clear that every hurdle can be solved in at least two ways, sometimes more. Kudos to our host for adapting quickly to our (sometimes wacky) plans, while also providing on-the-fly dialogues and voice acting. I wasn't surprised to learn that "The Adventure is Real" regular business is providing semi-live-action RPG experiences to small groups.
Since I don't want to spoil your experience, I won't elaborate on our degree of success, but I do know that teams who perform really well get an extra task. Although we didn't get that one, this was an otherwise successful adventure. If playing a time-constrained, mostly-audio adventure sounds like fun, you should definitely look into this.
Lessons Learned (or re-learned):


Poster thématique tirée du site web
Flavor poster from their website


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Agent Venture: The Heist (version étendue)
Emplacement:
The Adventure Is Real, Londres (Angleterre) (https://www.theadventureisreal.com/)
# de joueurs:
4-5 (jouée avec 4)
Durée:
60 min (divisées en "missions")
Interface et contrôles:
Discussion de groupe (Zoom), Documents partagés (Google Docs), Site dédié
Langue:
Anglais
Indices:
Aucun
Décomptes:
8 verrous, 8 déductions, 7 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2020
Réussie?
OUI - Un peu moins de 10 minutes restantes (sans jeu bonus*)
Verdict:
Voici un autre jeu dont j'entendais parler régulièrement, même si je ne parvenais pas à comprendre exactement en quoi il consistait. Je savais seulement que c'était "différent" et "pas vraiment un jeu d'évasion", autrement dit, le genre de trucs pour lesquels j'ai créé l'étiquette "notquite".) J'étais suffisamment intrigué pour décider de mettre mon "YouEscape Crew" sur le dossier, et ils ont tous accepté.
Or donc, de quel genre de jeu parle-t-on, finalement? Je suis tenté d'inventer le terme "jeu de rôle à la première personne". En gros, imaginez-vous en train de jouer à Donjons & Dragons, mais sans les dés, dans une thématique d'espionage moderne, et au lieu d'avoir un MdJ qui vous dit "votre équipe vient de pénétrer dans un bureau", vous vous faites plutôt décrire ce qui se passe à travers les yeux et les oreilles de l'éponyme agent Venture: "Ok, contrôle, je viens d'entrer dans un bureau." Et c'est pas mal ça - vous pouvez diriger l'agent, lui disant quoi faire, lui posant des questions, et ainsi de suite, alors qu'il/elle (le genre de l'agent varie selon les parties) tente de compléter sa mission.
Quelle mission? Et bien, semble-t-il qu'une entreprise a besoin d'être étudiée avec plus de détails: un sympathique conglomérat portant le doux nom de "Bold Ambitious Design". Franchement, j'ai du mal à voir ce qu'on pourrait reprocher à des gens qui ne veulent que rendre notre vie meilleure, mais bon. 😏
Chaque membre de votre équipe devra se choisir un rôle unique, et ce rôle aura un impact sur ce que cette personne pourra voir durant le jeu. Le Navigateur reçoit cartes et plans. Le Recherchiste (mon propre rôle dans cette équipe) aura accès à tout un tas de documents, et devra tenter d'y extraire de l'info utile. Le Hacker aura un site web spécialement pour lui, où des "systèmes électroniques" seront déverrouillables à coup de casse-têtes simples. Enfin, le Communicateur aura le bottin de l'entreprise, et devra s'occuper des appels téléphoniques éventuels. (Un cinquième joueur peut s'ajouter à l'équipe, un "Coordonnateur" qui aura accès à un peu de tout.) J'ai été très satisfait par cette approche, où chaque joueur est assuré de pouvoir contribuer d'une manière qui lui est propre, tout en pouvant se rabattre sur le partage d'écran Zoom si le besoin s'en fait sentir.
On peut faire d'intéressantes comparaisons entre ce jeu et "Free Yuri Koblenko", un autre jeu où il faut faire un plan et promptement le mettre à exécution. Même si cet autre jeu à des moyens de production nettement supérieurs à ceux d'Agent Venture, ce dernier offre en revanche une liberté d'action beaucoup plus grande. Après avoir parlé avec d'autres joueurs, il est plus que clair que chaque obstacle peut être résolu d'au moins deux manières, sinon plus. Un gros bravo à notre hôtesse pour avoir su rapidement s'adapter à nos idées (un peu farfelues par moment), tout en nous donnant la réplique avec des personnages divers. Je ne suis pas surpris de savoir que "The Adventure is Real" s'occupe normalement d'organiser des sessions de jeu rôle semi-grandeur-nature pour des petits groupes.
Puisque je ne tiens pas à spolier qui que ce soit, je n'élaborerai pas trop sur notre degré de réussite, mais je sais que les groupes qui performent le mieux ont le temps de se voir attribuer une tâche bonus. Ce ne fût pas notre cas, mais outre ce détail nous nous en sommes très bien tirés. Si l'idée d'une aventure (majoritairement) sonore, avec limite de temps, vous semble intéressante, n'hésitez pas une seconde de plus.
Leçons à retenir (ou à réviser):

Saturday, June 6, 2020

Prism - YouEscape - Remote

"♫ Someday we'll find it, the rainbow connection... "


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Room name:
Prism
Location:
YouEscape, Athens (Greece) (https://www.patreon.com/youescape/posts)
# of Players:
Unlimited (2-4 recommended) (Played with 4)
Duration:
70 min
Multi-Room:
Interface & Controls:
Remote play (Google Hangouts), Shared documents (Google Drive), Webcrumbs
Language:
English
Hints:
2 (Delivered in person, by our host)
Tally:
3 Locks, 16 Deductions, 14 Tasks
Official Description:
One of your interstellar travels went a little bit wrong and you are stranded in a small blueish planet. There are remnants of a collapsed civilization. You must find a way to resupply your space shuttle with power.
Played in:
Spring 2020
Made it?
YES - With about 5 minutes left - no hint used
Verdict:
Time again for our monthly Patreon-based adventure. We had a bit of a slow start with this one, struggling to unravel the first couple puzzles, until things finally picked up, allowing us to reach a successful conclusion without even needed any help.
Afterwards, I realized that the bit we had a hard time with was also the least-liked bit of my companions & myself. At first I thought "ok, this felt like school again" - the same feeling I'd mentioned 2 months before - but in retrospect I think I've changed my mind as to what caused it those two times. In fact, I now think it even aligns with my least favorite bit of an otherwise excellent real-life room. And even though that observation isn't that much of a spoiler, I'm still saving it for the next section... 😉
Lessons Learned (or re-learned):


Photo thématique tirée du descriptif
Flavor picture from the official blurb


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Prism
Emplacement:
YouEscape, Athènes (Grèce) (https://www.patreon.com/youescape/posts)
# de joueurs:
Illimité (2-4 recommandés) (jouée avec 4)
Durée:
70 min
Salles Multiples:
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Google Hangouts), Documents partagés (Google Drive), Piste web
Langue:
Anglais
Indices:
2 (Donnés en personne, par notre hôte)
Décomptes:
3 verrous, 16 déductions, 14 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2020
Réussie?
OUI - Environ 5 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Nous revoici pour une autre aventure mensuelle obtenue via Patreon. Celle-ci a débuté un peu mollement, et nous avons eu du mal à figurer les premières énigmes, avant de finalement reprendre de la vitesse, et d'en venir à bout sans aucune aide. Après coup, j'ai découvert que cette partie plus ardue était également la partie la moins appréciée par mes compagnons et moi-même. Au début, j'ai pensé "bah, encore cette impression d'être de retour à l'école" - la même impression que j'avais eu 2 mois plus tôt - mais en y repensant j'ai fini par changer d'avis sur la cause réelle de ce malaise. En fait, ma nouvelle théorie s'accorde même parfaitement avec ce qui fût la partie la plus décevante d'une salle autrement excellente. Et même si cette observation ne risque pas de vraiment nuire à votre expérience de jeu, je l'ai quand même gardé pour la section ci-dessous... 😉
Leçons à retenir (ou à réviser):

L'état initial du jeu (notez le chronomètre est incorrect)
The game initial state (do note that the timer is incorrect)

Thursday, June 4, 2020

Seven Dwarfs: Mining Mission - Improbable Escapes - Remote

"♫ Heigh Ho, Heigh Ho... "


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Room name:
Seven Dwarfs: Mining Mission
Location:
Improbable Escapes (Wonderland Lounge), Kingston (https://www.improbableescapes.com/)
# of Players:
1-14 (Max 5 recommended) (Played with 5)
Duration:
60 min
Multi-Room:
Yes
Interface & Controls:
Remote play (Zoom), Dedicated website, 360° viewer, Inventory control
Language:
English
Hints:
3 (Delivered in person, by our game avatar)
Tally:
9 Locks, 18 Deductions, 15 Tasks
Official Description:
One year has passed since the seven dwarves helped Snow White defeat the evil queen, and now they’ve retired to a quiet cottage deep in the forest. But happily ever after is never that easy, and evil is rising once again! The evil queen’s followers plan to use the poison apple to bring about her malevolent return. Snow White has tasked you to destroy the devious fruit once and for all, and rumour has it that the only way to rid the world of its evil is to cast it into the very centre of the earth.
Now it falls to you to save the day. Answer the call, hoist your pickaxe, and prepare to dig deeper than ever before to defeat the evil queen!
Played in:
Spring 2020
Made it?
YES - With about 5 minutes left - 2 hints used
Verdict:
Improbable Escapes seems to be doing well for itself in Kingston. This ER venue expanded their original location with a Board Game Cafe, and even more rooms. And in the days that followed the Ontario confinement, they put themselves back on the market with online versions of those same rooms (one at first, now 3) that grabbed the attention of players worldwide. I picked one such room (the first they got online, unless I'm mistaken) for my local team's monthly session.
Right off the bat, I was impressed by the room's strong visuals. Everything felt right in place, and the puzzles were all nicely clued, allowing us to make the proper connections. Since Kingston is "within road-trip distance" from home, I even started to regret having just lost the opportunity to play the room in person.

Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website
My team played through some parts of the game fairly quickly, then got stuck on others, to the point I was getting a bit worried for a while. Still, in the end, we prevailed once again! Whew.
Lessons Learned (or re-learned):


Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website


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Nom de la salle:
Seven Dwarfs: Mining Mission
Emplacement:
Improbable Escapes (Wonderland Lounge), Kingston (https://www.improbableescapes.com/)
# de joueurs:
1-14 (max 5 recommandés) (jouée avec 5)
Durée:
60 min
Salles Multiples:
Oui
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Visionneuse 360°, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais
Indices:
3 (Donnés en personne, par notre avatar)
Décomptes:
9 verrous, 18 déductions, 15 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2020
Réussie?
OUI - Environ 5 minutes restantes - 2 indices utilisés
Verdict:
Improbable Escapes semble avoir connu un certain succès à Kingston, où elle est intallée. Cette entreprise a même pris de l'expansion, en ouvrant un café de jeux de société avec dedans encore plus de jeux d'évasion. Dans les jours qui ont suivi le confinement ontarien, ils ont repris les opérations avec des versions en ligne de ces mêmes salles (d'abord juste une seule, puis 3) qui ont rapidement capturé l'intérêt des joueurs du monde entier. J'ai donc choisi une de ces salles (la première qui fût en ligne, si je ne m'abuse) pour le rendez-vous mensuel de mes amis ottaviens.
Dès le début du jeu, j'ai été favorablement impressioné par le look de l'endroit. Tout semble à sa place, dans un juste mélange de réalisme et de fantastique, et les énigmes ont de nombreux petits indicateurs pour s'assurer que nous comprenons bien la situation. Étant donné qu'un "road trip" à Kingston est quelque chose de très faisable pour moi, je me suis même mis à avoir quelques regrets, puisque j'aurais tout aussi bien pu attendre d'apprécier cette salle en personne.

Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website
Mon groupe s'est très bien débrouillé dans certaines sections du jeu, pour ensuite bloquer dans d'autres, à un point tel que j'ai vraiment craint pour notre victoire. Mais en fin de compte, nous nous en sommes sortis une fois de plus! Ouf.
Leçons à retenir (ou à réviser):


Saturday, May 30, 2020

EXITS (Part 1) - KW Escape - Remote

So... many... doors...


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Room name:
EXITS (Part 1)
Location:
KW Escape, Waterloo (https://kwescape.ca/)
# of Players:
1-8 (Played with 7)
Duration:
60 min
Multi-Room:
Interface & Controls:
Remote play (Zoom), Dedicated website, 360° viewer
Language:
English
Hints:
Special (Delivered in person by an in-game character)
Tally:
20 Locks, 22 Deductions, 15 Tasks
Official Description:
I have arrived at KW Escape 1 hour before my interview. I asked to use the restroom, but decided to snoop around instead. I opened a door to a room with multiple exits. Hmmm, I wonder where these doors lead to? OH NO! The door behind me has slammed shut and I can't seem to get it open. These doors are all locked, how do I get out? I have to get back to the lobby for my interview, I really need this job! I think I can share a Zoom meeting with you and your team and I've also found a 360° view of this room. I could really use your help!
Played in:
Spring 2020
Made it?
YES - With about 5 minutes left - 1 hint received
Verdict:
KW Escape was a brand-new company about to open its doors when the COVID outbreak hit the country. As a result of that, they never actually opened their physical rooms to the public, switching directly to online bookings. They turned what was clearly meant to be a "themeless" couple of rooms, probably meant for competitive corporate bookings, into an efficient, yet ridiculously basic premise: our contact is accidentally stuck into a room at KW Escape, trying to get out in time for a job interview. Talk about keeping it simple! 😜
Like I've said before, even though ER enthusiasts are always clamoring for impressive visuals and immersive experiences, I still enjoy a cute lil' "puzzlefest" every now & then, if only as a "palate cleanser". That's exactly what this is - a big bunch of puzzles with no relation whatsoever (well, save for the fact that opening doors will give you clues for opening more doors, obviously).
With fun themes and clear signposting, it seemed to me like a good bet for a family game played from our living room (plus one bonus guest), and I was right about that. As soon as we we were done with Part 1, it was clear that we'd be booking Part 2 very soon. (Yes, there are in fact two rooms with the same theme and mechanics, but completely different puzzles. In fact I think it might have been simpler to call them "Room A" and "Room B" rather than "Part 1" and "Part 2", but I digress.) More on next time, then!
Lessons Learned (or re-learned):


Poster thématique tirée du site web
Flavor poster from their website


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Nom de la salle:
EXITS (Partie 1)
Emplacement:
KW Escape, Waterloo (https://kwescape.ca/)
# de joueurs:
1-8 (jouée avec 7)
Durée:
60 min
Salles Multiples:
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Visionneuse 360°
Langue:
Anglais
Indices:
Spécial (Donnés en personne, par un personnage en jeu)
Décomptes:
20 verrous, 22 déductions, 15 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2020
Réussie?
OUI - Un peu plus de 5 minutes restantes - 1 indice reçu
Verdict:
KW Escape était une une toute nouvelle compagnie qui s'apprêtait à ouvrir ses portes au public lorsque l'épidémie de COVID a frappé le pays. De ce fait, elle n'a jamais physiquement ouvert ses salles au grand public, passant directement aux réservations en ligne. Ils ont pris ce qui aurait clairement dû être deux salles "sans thème", probablement sensées être destinées à des jeux compétitifs corporatifs, et y ont accolé une prémisse aussi simple qu'efficace: notre contact s'est enfermée dans une pièce de chez KW Escape, et doit maintenant en ressortir à temps pour un entretien d'embauche. Assez clair merci! 😜
Comme je l'ai dit dans le passé, les accros aux jeux d'évasion ont beau constamment réclamer des décors à couper le souffle et des expériences les plus immersives possible, je suis toujours partant pour un petit "puzzlefest" occasionnel, ne serait-ce que pour se replacer les idées. C'est exactement ce dont on parle ici - un gros tas d'énigmes sans aucun lien réel entre elles (ben, à part le fait que vous allez ouvrir des portes pour obtenir des indices pour ouvrir plus de portes, évidemment).
Avec des thèmes rigolos et des références claires, ce jeu semblait parfait pour jouer dans le salon, avec ma pas-si-petite-famille (avec invitée spéciale en bonus), et c'était bel et bien le cas. Dès que nous avons fini cette première partie, il était clair que nous allions aussi jouer la suivante. (Oui, car il y a bel et bien deux salles avec le même thème et les mêmes mécaniques de jeu, mais des énigmes complètement différentes. Je crois qu'il aurait été plus simple de les appeler "Version A" et "Version B" plutôt que "Partie 1" et "Partie 2", mais bon.) Je vous en reparle bientôt, donc!
Leçons à retenir (ou à réviser):

Thursday, May 28, 2020

Evil Dead 2 Live - Hourglass Escapes - Remote

"Hail to the King, Baby!"


If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Room name:
Evil Dead 2 Live
Location:
Hourglass Escapes, Seattle (Washington) (https://hourglassescapes.com/)
# of Players:
2-6 (Played with 6)
Duration:
70 min
Multi-Room:
Yes
Interface & Controls:
Remote play (Zoom), Dedicated website, 360° viewer, Inventory control
Language:
English
Hints:
None
Tally:
8 Locks, 24 Deductions, 19 Tasks
Official Description:
You and your fellow paranormal investigators have been sent on a mission to the Knowby Cabin, which has materialized within the walls of the Archaeological Society. With Ash Williams guiding you, you will have to find a way return the evil dead to their realm and escape before the cabin is sucked into the time-space vortex forever.
Played in:
Spring 2020
Made it?
YES - With about 15 minutes left - no hint used
Verdict:
While I've been paying attention to all those remote play experience popping all around the world, I sure haven't been the only one. I'm talking here about true ER enthusiasts - you know, those semi-legendary folks who played over 500 rooms already, and that we can always rely on when people freak out about the amount of rooms we've played? 😆 Well, those folks have spent their confinement playing as many remote games as they could. I was hoping I'd manage to "tag along" for one such game, and that opportunity finally came to be.
Now, as you all know by now, there are plenty of unofficial Escape Room themes out there. You get some official props, you make a few obvious references while trying to avoid a lawsuit, that sort of stuff. But here, we have the very first official room I've ever played. And it sure deserves its title.
As an escape room proper, I'd say it goes beyond "nice", with tons of well-clued puzzles, multiple rooms, and some nice audio-visual effects. As an avatar-led experience, it does lose some of its appeal - some special effects would be a lot more effective to someone being there in person - but "Shemp", our man on location, still managed to be funny & engaging, and Hourglass has licensed the "inventory" system from Rock Ave, so you know it works great. Where the room really shines, though, is as a tribute to the movie it's based on. Even though you can play & enjoy the room without knowing anything about the film, true fans are in for a treat. Having finished early, we got a little tour of the place, and were able to see how much detail was put into respecting the original material.

Room picture from the "Inventory"
Image tirée de "l'inventaire"
The game allows up to 6 players, giving each of them a role (complete with costume suggestions) and a special "ability" (an item, really). You can look those up in the "Player Packet" available for download. Of course, by playing remotely, those roles become more or less relevant (Shemp will just use all those items), but they were a nice touch still.
Speaking of relevance, I'd dare say I didn't feel particularly useful during this game. By my account, my entire contribution to the game saved my team roughly one minute. Ah well - I was there to have fun, and fun I did have! 👍
Lessons Learned (or re-learned):


Poster thématique tirée du site web
Flavor poster from their website


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Evil Dead 2 Live
Emplacement:
Hourglass Escapes, Seattle (Washington) (https://hourglassescapes.com/)
# de joueurs:
2-6 (jouée avec 6)
Durée:
70 min
Salles Multiples:
Oui
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Visionneuse 360°, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais
Indices:
Aucun
Décomptes:
8 verrous, 24 déductions, 19 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2020
Réussie?
OUI - Environ 15 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
J'ai investi pas mal de temps à suivre toutes ces expériences de jeu à distance qui ont subitement ouvert à travers le globe, mais je ne suis définitivement pas le seul. Je parle ici des vrais accros aux jeux d'évasion - vous savez, ces êtres quasi-légendaires qui ont déjà joué plus de 500 salles, et sur qui on peut toujours se rabattre en disant "non non, vous voyez, moi je suis pas si fou que ça!" 😆 Ces braves gens, donc, ont passé leur confinement à jouer à autant de jeux virtuels qu'ils en étaient capables. J'avais espéré pouvoir me joindre à une de ces parties, et l'opportunité s'est finalement présentée.
Vous l'avez sûrement remarqué, on trouve tout un tas de thématiques non-officielle sur le marché. On accumule quelques accessoires officiels, on évite les références trop évidentes - juste assez pour échapper à une poursuite judiciaire - et ainsi de suite. Après avoir fait une demi-douzaine de salles de ce genre, me voici en présence de ma première salle officielle. Et croyez-moi, elle mérite largement son titre.
Si on la regarde comme une "Escape Room" comme les autres, je dirais qu'elle est au-dessus de la moyenne, offrant plusieurs pièces, des tas d'énigmes intéressantes et raisonnables, et quelques très bons effets audio-visuels. En tant qu'expérience en ligne, elle perd un peu de son attrait - les effets spéciaux seraient nettement plus agréables à voir en personne - mais "Shemp", notre homme sur le terrain, était tout de même très rigolo et d'agréable compagnie, et comme le jeu réutilise le même système (sous license) que Rock Avenue, vous comprendrez que je n'ai rien à y redire. Mais là où la salle de démarque vraiment, c'est dans son vibrant hommage au film sur lequel elle est basée. Même si vous pouvez faire (et apprécier) cette salle sans rien connaître à ce classique, les fans devraient se régaler. Étant donné notre victoire précoce, nous avons eu droit à une petite rétrospective guidée, et avons pu constater toute l'attention portée aux détails et au respect de l'oeuvre.
We told Shemp not to play that tape, but did he listen?
On lui a dit de pas jouer la cassette, mais nooooon...
Le jeu permet jusqu'à 6 joueurs, donnant à chacun un rôle particulier (avec même des suggestions pour un potentiel déguisement) et une "abileté" unique (un objet, en fait). Ce "Guide des Joueurs" peut être téléchargé ici. Évidemment, puisqu'on joue à distance, ces rôles perdent de leur utilité (c'est Shemp qui manipule tout), mais j'ai quand même apprécié l'intention.
Parlant d'utilité, j'oserais dire que je ne me suis pas particulièrement senti utile durant le jeu. J'estime que ma contribution totale à dû réduire notre temps par une grosse minute, pas plus. Mais bon, j'étais là pour avoir du plaisir, et j'en ai eu! 👍
Leçons à retenir (ou à réviser):