Thursday, August 6, 2020

Amsterdam Catacombs - Logic Locks - Remote

"♫ Lost and lonely... That's underground, underground... "


We were promised a group picture, but haven't got one yet...
On nous a promis une photo de groupe, mais j'attends encore...
If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Room name:
Amsterdam Catacombs
Location:
Logic Locks, Amsterdam (Netherlands) (https://amsterdamcatacombs.com/en/home/)
# of Players:
2-7 (Played with 5)
Duration:
90 min (of active play - plan a couple hours)
Multi-Room:
Yes
Interface & Controls:
Remote play (Google Meet + YouTube Live)
Language:
English (Originally in Dutch)
Hints:
Special (Delivered by your in-game avatar)
Tally:
11 Locks, 26 Deductions, 12 Tasks
Official Description:
Become the main character in this real-life horror experience. Explore the dark secrets of Amsterdam’s underground. Face your fears and investigate the evil that lurks in the Catacombs.
Played in:
Summer 2020
Made it?
YES - With a couple minutes left - complete victory - 2 hints received
Verdict:
Some enthusiasts had previously told me that "Logic Locks" was one of the best Escape Room companies in the world (intriguing 😯) - and that it wasn't even the best company in all of Amsterdam (even more intriguing 😳, if not of any relevance to this article 😛). I decided this would be my monthly group's venue, and after a bit of back-and-forth, settled on the Catacombs.
What, you've never heard of Amsterdam's Catacombs? Let me reassure you - I'm pretty sure there's no such thing. Not to say the setting isn't real, though - the game is played in the basement of a 160-years-old gothic-style basilica that was "decommissioned" in the 60s, set to be demolished, but ended up being saved and turned into a multi-tenant center. Logic Locks got dibs on the basement, and fear not, they managed to make it look like a genuine entrance to centuries-old catacombs. Thanks to the time-zone difference, it was the middle of the night in Amsterdam, and we first met with our guide as he was still making his way through the empty streets, eventually entering the church. What a nice set up.
A magnificent church during the day...
...except it's the middle of the night right now. Oh dear.
That feeling stuck with us for the entirety of the 2-hour adventure (you do have 90 min of game time, but like I just said, your hosts will take their time and litterally "walk you in"). Once again, our avatar spoke and acted like a real person might, sometimes to frustrating effect. (Afterwards, my wife asked if I had gotten angry at one of my teammates. I explained I actually got upset at a character.) I had been warned about potential internet problems, but we only experienced a few glitches. Overall, not only did we have a great time, but we also reached all the winning conditions. (There is a number of things you can achieve, and getting enough done will get you a successful ending.)
Lessons Learned (or re-learned):


Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Amsterdam Catacombs
Emplacement:
Logic Locks, Amsterdam (Pays-Bas) (https://amsterdamcatacombs.com/en/home/)
# de joueurs:
2-7 (jouée avec 5)
Durée:
90 min (de jeu actif - prévoyez deux heures environ)
Salles Multiples:
Oui
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Google Meet + YouTube live)
Langue:
Anglais (néerlandais à l'origine)
Indices:
Spécial (Donnés par notre avatar en jeu)
Décomptes:
11 verrous, 26 déductions, 12 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Été 2020
Réussie?
OUI - Environ 2 minutes restantes - victoire complète - 2 indices reçus
Verdict:
Des accros d'évasion m'avaient déjà affirmé que "Logic Locks" était une des meilleures compagnies de jeux d'évasion dans le monde (intriguant 😯) - et qu'ils n'était même pas la meilleure compagnie en ville (encore plus intriguant 😳, à défaut d'être pertinent dans l'article d'aujourd'hui 😛). J'ai donc décidé que ce serait la prochaine destination de mon groupe mensuel, et après un peu d'hésitation, ai fixé mon choix final sur les Catacombes.
Comment? Vous dites n'avoir jamais entendu parler des catacombes d'Amsterdam? Je vous rassure - je suis pas mal certain qu'elles n'existent pas. Le décor, par contre, est bien réel - le jeu se joue au sous-sol d'une basilique de style gothique vieille de 160 ans, qui fût mise hors service dans les années 60, sensée être démolie, puis finalement sauvée et convertie en un centre abritant plusieurs entreprises. Logic Locks s'est approprié le sous-sol, et ont fait en sorte que celui-ci évoque l'entrée de véritables catacombes centenaires. Grâce au décalage horaire, la nuit était déjà très avancée à Amsterdam, et nous avons rencontré notre guide alors que celui-ci déambulait dans les rues désertes, avant d'entrer dans l'église. Quelle belle mise en scène.
Non mais hein, je peux vous attendre en haut, si vous voulez...
Cet agréable sentiment est demeuré avec nous pour l'entièreté de cette aventure de 2 heures (le jeu actif dure 90 minutes, mais comme je viens d'expliquer, vos hôtes prennent leur temps vous "reconduire" littéralement sur les lieux). Une fois de plus, nous avons joué avec un avatar qui parlait et agissait comme le ferait une vraie personne, parfois même pour notre plus grande frustration. (Après la partie, mon épouse m'a demandé si je m'étais fâché contre un des mes coéquipiers. Je lui ai expliqué que c'était un personnage qui était parvenu à autant m'agacer.) On m'avait prévenu de problèmes potentiels avec la connexion internet, mais nous n'avons eu droit qu'à quelques pépins mineurs. En bout de ligne, non seulement nous avons passé un très bon moment, mais nous avons également accompli toutes les conditions de victoire. (Il y a plusieurs choses à faire, et vous devez en faire assez pour assurer votre victoire.)
Leçons à retenir (ou à réviser):


Sunday, August 2, 2020

The Menagerie - Level Games - Remote [Discontinued]

"♫ A wild ride, over stony ground "


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Room name:
The Menagerie
Location:
Level Games, Hollywood (California) (https://www.levelgam.es/)
# of Players:
1-10 (4-6 recommended) (Played with 5)
Duration:
90 min
Multi-Room:
Yes
Interface & Controls:
Remote play (Zoom), Shared documents (PDF), Inventory control
Language:
English
Hints:
Special (Delivered by your in-game avatar)
Tally:
10 Locks, 27 Deductions, 16 Tasks
Official Description:
Your team has received its next assignment. This peculiar missing persons’ case is about to become the most disturbing investigation of your career. Can you escape with the evidence — and your lives?
Played in:
Summer 2020
Made it?
YES - With about 20 minutes left - no hint used
Verdict:
I had previously heard of Level Games, a popular venue near Hollywood, because of its fairly original room "It's a Doggy Dog World", in which you played a dog trying to find his favorite red ball. 😮 Having closed due to COVID-19, the company announced that they would not reopen 😢, but offered players to try another of their popular room, "The Menagerie", online. I wasn't sure the experience would be worth it, and I was about to pass on it, but I happened to notice a friendly group made of Australians and New Zelanders looking for a 5th player. Alright then!
The pre-game setup was fairly nice, including a PDF dossier that did a great job at setting the mood. Our online presence (and the fact we were scattered around the globe) was justified by the idea that we were a bunch of special FBI consultants already deployed elsewhere, trying to assist local law enforcement about to enter an alleged suspect's hideout.

Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website
Overall, I had a great time. The room looked good, the puzzles were nice & varied, and just a few years ago it would have been a sure pick for my "Yearly Faves". My only regret is not having been able to visit this whole place before it closed. I know the owners were offering the rooms for sale - maybe they'll get a second life!
Lessons Learned (or re-learned):


Photo thématique tirée du site web
Flavor picture from their website


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Nom de la salle:
The Menagerie
Emplacement:
Level Games, Hollywood (Californie) (https://www.levelgam.es/)
# de joueurs:
1-10 (4-6 recommandés) (jouée avec 5)
Durée:
90 min
Salles Multiples:
Oui
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom), Documents partagés (PDF), Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais
Indices:
Spécial (Donnés par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
10 verrous, 27 déductions, 16 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Été 2020
Réussie?
OUI - Environ 20 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
J'avais déjà entendu parler de Level Games, une populaire entreprise de la région hollywoodienne, à cause de très originale salle "It's a Doggy Dog World", dans laquelle vous incarnez un chien tentant de retrouver sa baballe préférée. 😮 Ayant cessé ses opérations suite à l'épidémie de COVID-19, la compagnie a fini par annoncer qu'elle ne rouvrirait pas ses portes 😢, mais a offert aux gens d'essayer une autre de leurs salles, la populaire "The Menagerie", en ligne. Je ne savais pas trop si l'expérience en vallait vraiment la peine, et les choses s'annonçaient pour que je passe mon tour, mais en fin de compte je suis tombé sur un sympatique groupe constitué d'australiens et de néo-zélandais, et qui se cherchait un 5e joueur. Il n'en fallait pas plus.
La mise en situation d'avant-match était intriguante, avec un dossier PDF qui nous mettait tout de suite dans la bonne ambiance. Notre présence virtuelle (et le fait que nous étions éparpillés autour du globe) se justifiait par l'idée que nous étions des consultants du FBI déjà déployés ailleurs, et tentant d'assister un représentant local des forces de l'ordre qui s'apprêtait à entrer dans le repaire d'un suspect.

Les caméras de surveillance en jeu
In-game surveillance camera view
Je me suis beaucoup amusé. La salle était très belle, les énigmes adéquates et variées, et si j'y avais joué il y a quelques années à peine, elle se serait garantie une place dans mes "Coups de Coeur" annuels. Je ne peux que regretter de ne pas avoir pu visiter cette entreprise en personne, avant sa fermeture. Je sais que les proprios envisagent de mettre les salles en vente - peut-être auront-elles droit à une deuxième vie!
Leçons à retenir (ou à réviser):

Saturday, August 1, 2020

Le Casse du Siècle / The Diamond Heist - The Box - Remote

"Quoi de neuf, Bob?"


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Nom de la salle:
Le Casse du Siècle
Emplacement:
The Box, Metz (France) (https://the-box.fr/metz/)
# de joueurs:
2-6 (jouée avec 8 😏)
Durée:
75 min
Salles Multiples:
Oui
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Gestion d'inventaire, Piste web
Langue:
Bilingue (jouée en français)
Indices:
Spécial (Donnés par notre avatar en jeu)
Décomptes:
23 verrous, 20 déductions, 15 tâches
Description officielle:
On dit que la sécurité du Diamond Center est inviolable. Un groupe de hackers mystérieux a décidé de relever ce challenge et vous a recruté pour aider Bob, leur homme de main, à réaliser le Casse du Siècle!
Bob sera vos yeux et vos mains sur le terrain. Il manque peut-être quelques neurones à Bob, mais il compense avec son agilité. Que ce soit pour manipuler des explosifs ou esquiver des rayons laser, vous pouvez compter sur lui!
Jouée durant:
Été 2020
Réussie?
OUI - Un peu plus de 3 minutes restantes - Réussite quasi-totale* - 4 indices reçus
Verdict:
Après un "rendez-vous manqué" m'ayant brisé le coeur (et sur lequel je ne reviendrai pas), j'allais une fois de plus essayer un jeu d'évasion en ligne étant sensé mettre l'emphase sur la forte personnalité de notre "avatar". Cette fois, par contre, nous en avons eu pour notre argent!
Ah, Bob... Alternant entre une efficacité redoutable et une naïf enthousiasme, ce gardien de sécurité devenu traître nous en a fait voir de toutes les couleurs. D'un côté, il peut faire perdre un temps précieux à grand coup d'anecdotes inutiles (mais fort divertissantes), mais de l'autre, il a un talent indéniable pour déposer sa caméra juste au parfait endroit pour faire remarquer un détail important...

Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website
Ce cher Bob, donc, a su prendre ce qui doit être une bonne salle de 60 minutes, et en faire une excellente expérience de 75 minutes. Certains éléments du jeu ont été ajustés pour une meilleure expérience en ligne, et c'était assurément un bon choix. Par exemple, le jeu s'accompagne de quelques sites web factices plutôt crédibles, comme celui-ci. Vu le faible nombre de salles jouables en français, j'étais heureux d'inviter ma famille à affronter celle-ci (j'avais officiellement inscrit 4 joueurs pour mon domicile, mais tout le monde a pu apprécier l'aventure). Seule ombre au tableau: le jeu utilise un système de "classement", où les joueurs doivent s'enfuir avec le plus de diamants possible, et malheureusement un verrou était mal fermé, ce qui veut dire que nous n'avons pas eu à l'ouvrir. Mais bon, tout le monde s'est entendu qu'au rythme où les choses allaient, nous aurions aisément pu voler tout ce qu'il y avait sur place - même les stylos! 😎
Leçons à retenir (ou à réviser):


Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website


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Room name:
The Diamond Heist
Location:
The Box, Metz (France) (https://the-box.fr/en/online/)
# of Players:
2-6 (Played with 8😏)
Duration:
75 min
Multi-Room:
Yes
Interface & Controls:
Remote play (Zoom), Dedicated website, Inventory control, Webcrumbs
Language:
Bilingual (Played in French)
Hints:
Special (Delivered by our in-game avatar)
Tally:
23 Locks, 20 Deductions, 15 Tasks
Official Description:
A mysterious hacker collective hired your team to help their inside man break into the Diamond Center. Meet Bob Ramirez, your in-room accomplice, also game master and live performer. Work with him, break into the Van Steen House and get away with the diamonds! Sounds easy, right?
Played in:
Summer 2020
Made it?
YES - With a little over 3 minutes left - Quasi-complete victory* - 4 hints received
Verdict:
After a "missed opportunity" that left me a bit heartbroken (and upon which I won't dwell further), I was once again going to try a remote Escape Room renowned for the distinctive character of its in-game avatar. This time, though, I sure got what I was asking for!
Oh, Bob... Threading a thin line between reliable efficiency and naive enthusiasm, this security-guard-turned-traitor took us on a wild ride. On one hand, he can waste precious minutes chattering about useless (yet entertaining) details, but on the other, he has an undeniable knack for putting down his camera in the perfect spot to bring attention to an important detail...

Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website
So, dear ol' Bob managed to turn what would have been an okay 60-min room, and turn it into a great 75-min one. Some of the game elements were modified to provide a better online experience, and it was definitely the right thing to do. For instance, the game is accompanied by a couple fairly realistic fake websites, such as this one. Given the surprisingly low number of remote rooms playable in French, I was glad to invite my whole family to sit by and play (I officially booked 4 players for my home, but everyone took turns and was able to follow the whole story). There only was one glitch: the game uses a "ranking" system where players try to make it out with as much gems as possible, and it turned out one lock had been left open, meaning we never had to open it ourselves. Still, everyone agreed that with the pace we had picked up, we could easily have stolen the whole thing - heck, we could have stolen the office supplies while at it! 😎
Lessons Learned (or re-learned):


Saturday, July 25, 2020

A Murder Mystery - YouEscape - Remote

"♫ Private eyes... They're watching you... "


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Room name:
A Murder Mystery
Location:
YouEscape, Athens (Greece) (https://www.patreon.com/youescape/posts)
# of Players:
Unlimited (2-4 recommended) (Played with 4)
Duration:
120 min
Multi-Room:
Interface & Controls:
Remote play (Google Hangouts), Shared documents (Google Drive), Webcrumbs
Language:
English
Hints:
2 (Delivered in person, by our host)
Tally:
4 Locks, 17 Deductions, 10 Tasks
Official Description:
The trial will begin in about 2 hours. Your client is a young woman who is accused of murdering her husband. You haven't been able to find solid proof of her innocence yet. Will you manage to pull this off?
Played in:
Summer 2020
Made it?
YES - With over 50 minutes left - no hint used
Verdict:
After having played 5 YouEscape games, we were looking for a change of pace, and that's precisely what we got. This time, in addition to dealing with the usual locks, we had a mystery to solve. Every time we completed a section of the game (and opened a new lock), we'd be allowed to interrogate a witness. With 4 witness and 3 sections, though, we had to make some choices. (Don't worry, though. While some statements won't be as useful as others, none of them is crucial to a successful resolution.) In addition to those, some of the "regular" clues sport a special icon to indicate that it's also a clue towards the final solution. Finally, once we were done unlocking everything, we had the opportunity to ask questions to our defendant through a bit of roleplay, before announcing our final answer.
Now, I've been a fan of whodunit / detective games since I was a kid. I'm quite fond of them, which means I'm also quite tolerant toward them. The thing with detective stories, however, is that they don't follow the same social conventions as escape rooms. In a good room, everything will be adequately clued somewhere - no second guessing. Traditional whodunit games can get a lot more nebulous - you don't want stuff to be too obvious, as figuring how & why a murder happened does have some inherent guesswork to it.
To avoid guesswork in a detective story, you can turn it into some sort of "logic grid", where solving all the puzzles will give you all the clues, but that won't feel natural - you basically end up playing a game of ClueTM. I've seen a few detective-themed rooms that took the "deduction" out of the victory conditions, so as long as you opened all the locks, you had won the game, whether or not you could figure what had actually happened. Honestly, I think I prefer when deductions count, even if I end up failing at them.
Alright, now that I've set the mood, I can tell you that I had a great time playing YouEscape's detective game. 😁 Then again, my whole team was made of amateur sleuths, and we were fine with the genre's conventions, and we did figure out what Nick had wanted us to see. So, while I can easily picture this game being the least favorite YouEscape for some, it actually turned out to be the one I personally preferred, up to this point.
Lessons Learned (or re-learned):


Photo thématique tirée du descriptif
Flavor picture from the official blurb


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Nom de la salle:
A Murder Mystery
Emplacement:
YouEscape, Athènes (Grèce) (https://www.patreon.com/youescape/posts)
# de joueurs:
Illimité (2-4 recommandés) (jouée avec 4)
Durée:
120 min
Salles Multiples:
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Google Hangouts), Documents partagés (Google Drive), Piste web
Langue:
Anglais
Indices:
2 (Donnés en personne, par notre hôte)
Décomptes:
4 verrous, 17 déductions, 10 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Été 2020
Réussie?
OUI - Environ 50 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Après avoir joué 5 aventures de YouEscape, nous avions envie d'un peu de changement, et c'est précisément ce que nous avons eu. Cette fois-ci, en plus des cadenas habituels, nous allions devoir résoudre un crime. Pour chaque section du jeu complétée, nous obtenions le droit d'interroger un nouveau témoin. Par contre, avec 4 témoins et seulement 3 sections, nous allions devoir faire des choix. (Ceci dit, pas d'inquiétude. Même si certains témoignages sont plus utiles que d'autres, aucun n'est crucial à la résolution de l'enquête.) En plus de tout ça, certains des indices "réguliers" portent un symbole indiquant qu'il s'agit également d'un indice pour la solution finale. Enfin, une fois toutes les énigmes résolues, nous obtenions le droit de poser des questions improvisées à notre "accusée", avant d'annoncer notre réponse définitive.
Disons-le, je suis fan des jeux d'enquête depuis mon jeune âge. J'ai toujours eu un faible pour ce type de jeu, ce qui implique aussi que je suis plutôt indulgent vis-à-vis ceux-ci. Le truc avec les jeux d'enquête, par contre, c'est qu'ils n'obéissent pas aux mêmes conventions que les jeux d'évasion. Dans une salle bien faite, les indices seront clairs et sans équivoque. Les jeux d'enquête traditionnels, par contre, peuvent vous laisser dans le flou - vous ne voulez pas que les choses soient trop évidentes, puisque de comprendre pourquoi et comment un meurtre s'est produit devrait fondamentalement impliquer quelques conjectures.
On peut certainement retirer toute ambigüité d'une histoire de détective en la transformant en "grille logique", où la résolution de toutes les énigmes vous donnera aussi toute l'information, mais le résultat ne semblera très réaliste - vous aurez l'impression de jouer une partie de ClueTM. J'ai aussi déjà vu quelques salles à thématique d'enquête, mais qui ont retiré la "déduction" des conditions de victoire, et vous diront que la salle est réussie que vous ayez compris l'intrigue ou non. Honnêtement, je préfère voir les déductions compter, même si ça implique que j'échoue lamentablement.
Bon, maintenant que tout ça a été clarifié, je peux vous dire que j'ai adoré jouer à l'enquête de YouEscape. 😁 Oui, c'est vrai, toute mon équipe était faite d'amateurs de jeux d'enquête, et nous étions à l'aise avec les conventions du genre, et nous sommes aisément parvenus à comprendre ce que Nick voulait nous faire comprendre. Donc, même si peux très bien m'imaginer que cette aventure soit la moins appréciée de certains, il s'agit de celle que moi, j'ai le plus aimée.
Leçons à retenir (ou à réviser):

L'état initial du jeu
The game initial state

Saturday, July 18, 2020

Livre - Collection "Escape From the Room"

Comme à la maison


   
 


Éditeur:
Auteur:
Nathen Newark
Illustrateur:
Joseph Newark
# de joueurs:
1

Concepts et mécaniques de jeu
  • "Escape From the Room" est une compagnie active au Royaume-Uni depuis 2016. "The Curse of Old Maid Milly" était leur toute première salle, située dans une véritable chambre à coucher, à même la maison du fondateur. Depuis, cette entreprise s'est étendue à 3 succursales et une demi-douzaine de salles, et ce même fondateur a aussi créé des adaptations littéraires de deux ces salles d'origine, livres dont il est question aujourd'hui.
  • Chaque "double page" est numérotée. Une page typique vous donnera un bout de l'histoire, ainsi que quelques directives pour résoudre votre prochaine énigme. Avoir avoir obtenu cette réponse, vous pourrez en extraire un code de deux chiffres qui est en fait le numéro de la page suivante.
  • L'idée de toujours trouver des nombres de deux chiffres vous inquiète? En fait, la réponse à une énigme peut peut être un nombre ou un mot de longueur variée, voire même des points cardinaux. Un tableau de conversion permet de changer toutes ces valeurs en chiffres. De même, des carrés au bas des pages indiquent clairement combien de lettres / chiffres se trouvent dans la réponse, ainsi que ceux devant servir à obtenir votre prochain numéro de page. Enfin, chaque page indique aussi clairement par quelle page vous auriez dû arriver, empêchant donc les erreurs de navigation.
  • Certaines pages sont dédiées à l'exploration. Vous y serez référé par une référence quelconque (généralement un plan de la salle), et vous aurez le droit de consulter ces pages à loisir.
  • La gestion d'inventaire est simple: au fil de l'aventure, on vous indiquera d'ajouter des items en caractères gras à votre inventaire. Ensuite, on pourra vous demander de trouver le bon objet à employer, parmi cette liste.
  • On trouve des indices et des solutions sur le site web de la compagnie.
Pour
  • L'ensemble des mécaniques présentes dans ces livres simulent très bien un jeu d'évasion. Les systèmes de plan et d'inventaire sont simples mais élégants et efficaces, au point de nous faire oublier la linéarité des énigmes.
  • Les énigmes sont nombreuses et variées, surtout grâce à la "table de conversion de codes".
Contre
  • L'histoire (celle de "Old Maid Milly" en tout cas) n'est pas vraiment parvenue à capter mon attention. Je crois que M. Newark se débrouille bien pour concevoir des énigmes, mais un travail d'édition professionnel aurait sans doute produit une meilleure oeuvre.
  • De même, les illustrations ne sont pas non plus impressionantes. Je soupçonne que ces livres auraient pu être plus populaires avec les illustrations tape-à-l'oeil des diverses séries françaises dont j'ai déjà parlé.
  • Même si les indices offerts en ligne sont adéquats, les réponses finales sont souvent très brèves. (ex: "Le code est 1234, rendez-vous à la page 23") Je me suis retrouvé coincé à deux reprises, et j'ai dû trouver des gens sur le net pour m'expliquer les solutions de manière satisfaisante.

Errata

  • Dans la toute première impression (2017) de "The Curse of Old Maid Milly", un détail fait défaut. Si vous lisez cette version, vous devrez ajouter un item à votre inventaire: .

Déjà parus (les titres en gras souligné sont ceux que j'ai lus à date)
  • The Curse of Old Maid Milly
  • Murder in the Village
  • The Challenger Chamber

Book - "Escape From the Room" series

Home-made (in more than one way)


   
 


Publisher:
Author:
Nathen Newark
Illustrator:
Joseph Newark
# of Players:
1

Game Design & Mechanics
  • "Escape From the Room" is a UK-based company that's been around since 2016. "The Curse of Old Maid Milly" was their very first room, set in an actual bedroom, in the founder's real house. Since then, the company has grown to three locations and half a dozen rooms. That same founder also created two book adaptations of his earlier rooms, the very books discussed here.
  • Every "double page" is numbered. A typical page will give you a little bit of story, and some general directions for your next puzzle. With the answer to that puzzle, you'll be able to extract a two-digit number telling you which page to go to next.
  • Worried of being bored by repeated two-digit answers? Actually, puzzle answers can be numbers and words of any length, or even compass directions. A conversion table is used to convert such answers into digits. Likewise, square blocks at the end of each page will clearly show you how many letters / digits your answer should have, and highlight which ones to pick to get your next page number. Finally, every page clearly states which page you should be arriving from, so you can't get lost along the way.
  • A few pages are set specifically for search purposes. You'll be referred to them through some mechanism (typically a room map), and then you'll be able to consult those pages at your leisure.
  • Inventory management is simple, yet efficient. Along your way, you'll be instructed to add a few bold items to your inventory list. Later on, you might be asked to find the right item to use, out of that list.
  • There are both hints and solutions made available on the company's website.
Pros
  • The game mechanics found in these books make a pretty great job at simulating an escape room. The map and inventory system are simple, yet efficient, and I didn't really mind the linearity of the puzzles.
  • There are plenty of puzzles, and those feel quite varied, especially thanks to the "code conversion table".
Cons
  • The story (Old Maid Milly's, at least) didn't really engage me. I think Mr. Newark is a good puzzle designer, but getting an editor might have made for a better tale.
  • Likewise, the illustrations aren't particularly impressive either. I suspect the books could have become more popular if they caught the eye as much as the French ones I've previously reviewed.
  • While the hints given online seem reasonable, the answers can be very "dry". (ex: "The code is 1234, go to page 23") I got completely stuck twice, and had to ask around online for some proper explanations of what the solutions actually were.

Errata

  • In the first printing (2017) of The Curse of Old Maid Milly, something's missing from your inventory. If you own such a copy, you'll need to add this to your starting inventory: .

Currently Out (underline bold titles are those I've read personally)
  • The Curse of Old Maid Milly
  • Murder in the Village
  • The Challenger Chamber

Thursday, July 9, 2020

Save King's Landing - Puzzle Punks - Remote [Discontinued]

Valar... Toyota Yaris?


Le site interactif
Interactive website
If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Room name:
Save King's Landing
Location:
Puzzle Punks, Dubrovnik (Croatia) (https://puzzlepunks.com/)
# of Players:
1-6 (Played with 5)
Duration:
60 min
Multi-Room:
Interface & Controls:
Remote play (Zoom), Dedicated website, 360° viewer, Inventory control
Language:
English (originally in Croatian)
Hints:
Special (Delivered by your in-game avatar)
Tally:
5 Locks, 18 Deductions, 13 Tasks
Official Description:
Our sworn enemy Baratheon is about to attack King’s Landing. He gathered the biggest fleet ever seen, and we don’t have enough canons or men to defeat them. Our only chance to save the kingdom is to use the wildfire, a potion so powerful it burns and melts everything it touches. Yet the Grand Meister Hallyne, the pyromancer that brewed the potion, disappeared & is nowhere to be found!
Tyrion, the King’s Hand, gave you a magic potion that, after you drank it, gave you the ability to telephatically control Sir Dontos, the city’s fool. Use him to explore the alchemy lab & find the wildfire! We have exactly 60 minutes before the enemy attacks. Please hurry!!
Played in:
Summer 2020
Made it?
YES - With about 12 minutes left - 1 hint received
Verdict:
Alright, so today's post is going to take a bit longer than usual. Let's start off by talking about... winter tires?


Back where I come from, winters are harsh and roads can become very tricky. My late father was adamant about the importance of having good tires. No matter which car I drove (old klunker or model of the year), he'd always made sure that I got some of the best winter tires possible, and installed early on, too. As years went by, I grew to fully appreciate the wisdom of this concern. You see, no matter how good a driver you are, no matter if you have four wheel drive, or ABS brakes, or the latest stability control system, the fact remain that your sole point of contact with the road is actually 4 thin layers of rubber.
So... where am I going with this? 🤨
When dealing with online escape rooms, I believe there are basically two "points of contact", though which your entire experience gets processed: your game interface (whether it's a Zoom client, or an elaborate inventory system, or a bit of both), and your in-game avatar (the human being interacting with the room in your place). The first of those is very "in your face", and once you've set up your interface, you can be pretty sure that everyone will have roughly the same experience (well, internet bandwidth notwithstanding). The second is a whole different story.
Now, let's head back to Dubrovnik. This second game of our evening was, overall, more enjoyable than the first. The GoT theme is always fun to play in, the room looked nice, the puzzles made sense (plus there were very few "actual locks" around), and this time the 360° viewer was the genuine thing. My fellow players seemed to enjoy their experience. I, however, knew something they didn't. All the reviews I'd read about this room (whether official or informal), the same reviews that led me to this venue, had been adamant about "Ser Dontos" doing an amazing job as a host - comically interacting with the players as if they were voices in his head, going on tangents all the time, or even doing random things if the players stopped ordering him around for a while.
We never saw any of that. I was mortified. ☹️
And let me absolutely clear, here: our host didn't do anything wrong per se. She was friendly, she was efficient, she waited for us - as I already said - for 10 full minutes during our previous game (even though it was past midnight in Dubrovnik)... In any regular game, I'd be lauding her performance. (Ok, well, we never got the team pic she promised, but still - those things happen.) The fact remains that everyone else I read about had played with the owner, and said owner had given them an unforgettable role-playing experience. Dang.
I happened to chat with that owner afterwards, and he promised me that from now on, he would personally handle every remote game until he was 100% sure that his replacement would be able to provide an experience equal to his. Assuming that's the case, I would certainly recommend the room to others.
Lessons Learned (or re-learned):


Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Save King's Landing
Emplacement:
Puzzle Punks, Dubrovnik (Croatie) (https://puzzlepunks.com/)
# de joueurs:
1-6 (jouée avec 5)
Durée:
60 min
Salles Multiples:
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Visionneuse 360°, Gestion d'inventaire
Langue:
Anglais (Croate à l'origine)
Indices:
Spécial (Donnés par votre avatar en jeu)
Décomptes:
5 verrous, 18 déductions, 13 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Été 2020
Réussie?
OUI - Environ 12 minutes restantes - 1 indice reçu
Verdict:
Donc, la critique d'aujourd'hui sera un poil plus longue qu'à l'habitude. Nous allons commencer par parler de... pneus d'hiver?

L'auteur vient-il de disjoncter pour de bon?

Là d'où je viens, les hivers sont particulièrement rudes et les routes nous jouent souvent des tours. Mon défunt père était particulièrement insistant sur l'importance de bien chausser sa voiture. Peu importe ce que je conduisais (du vieux "bazou" au modèle de l'année), il s'assurait toujours que j'avais les meilleurs pneus sur le marché, et que ceux-ci étaient installés dès le début de la saison. Au fil des années, j'en suis venu à pleinement apprécier la sagesse derrière cette inquiétude. Voyez-vous, peu importe vos aptitudes de pilote, peu importe si vous avez la traction intégrale, ou des freins ABS, ou un correcteur de trajectoire dernier cri, le fait demeure que votre seul point de contact avec la route consiste en 4 minces couches de caoutchouc.
Donc, où est-ce que je m'en vais avec ça? 🤨
Quand on parle de jeux d'évasion en ligne, je considère qu'il y a, en fait, deux "points de contact", à travers lesquels toute votre expérience de jeu sera traitée: votre interface de jeu (qu'on parle d'un client Zoom, ou d'un système de gestion d'inventaire élaboré, ou des deux), ainsi que votre avatar (l'être humain qui interagit avec la salle à votre place). Le premier de ces deux points est très évident, et une fois que vous avez établi vos paramètres de jeu, vous pouvez être relativement assuré que tout le monde aura plus ou moins la même expérience (sans tenir compte des problèmes de bande passante, disons). Pour le second point, c'est une toute autre histoire.
Revenons-en à Dubrovnik. Ce second jeu de la soirée fût, dans l'ensemble, encore plus agréable que le premier. Le thème de GoT est toujours agréable, la salle était belle, les énigmes se tenaient (et on y trouvait très peu de "cadenas classiques"), et ce coup-ci, la visionneuse 360° en était une vraie. Le reste de mon équipe semble avoir passé un très bon moment. Moi, en revanche, je sais quelque chose qu'ils ignoraient. Toutes les critiques que j'avais lues à propos de cette salle (formelles ou informelles) - ces mêmes critiques qui avaient porté mon choix sur Dubrovnik - étaient toujours particulièrement élogieuses à propos de "Ser Dontos", le formidable avatar qui volait litérallement la vedette - traitant les joueurs comme si ceux-ci étaient vraiment des voix dans sa tête, racontant un peu n'importe quoi, ou se mettant même à faire autre chose si les joueurs mettaient trop de temps à le diriger.
Je n'ai rien eu de tout ça. J'étais profondément déçu. ☹️
Et soyons très clair: notre hôtesse n'a absolument rien fait de mal, en soi. Elle était sympathique, elle était efficace, elle a - rappelons-le - attendu après nous 10 minutes dans le jeu précédent (alors qu'on était déjà passé minuit en Croatie)... Dans des circonstances normales, je n'aurais que du bien à dire sur elle. (Bon, nous n'avons jamais reçu la "photo de groupe" promise, mais c'est le genre de choses qui arrivent.) Mais voilà, tous les gens dont j'avais lu les commentaires avait joué avec le propriétaire, et celui-ci leur avait offert une performance théâtrale inoubliable. Merdouille.
J'ai eu l'occasion d'échanger avec ledit proprio par la suite, et il m'a promis qu'à partir de maintenant, il s'occuperait personnellement de toutes les parties en ligne jusqu'à ce qui soit 100% certain que son/sa remplaçant(e) serait en mesure d'offrir une expérience comparable. C'est donc en me basant sur cette promesse que je recommanderais cette salle à d'autres.
Leçons à retenir (ou à réviser):