Saturday, June 19, 2021

Escape From the Science Lab of Shifting Rules - SCRAP - Remote

"♫ You've got me turning up and turning down and turning in and turning 'round "


NOTE: I received a special discount on this game.
If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Room name:
Escape From the Science Lab of Shifting Rules
Location:
SCRAP, Tokyo (Japan) (https://realescapegame.jp/)
# of Players:
1-6 (Played with 6)
Duration:
60 min (of active play)
Multi-Room:
Yes
Interface & Controls:
Remote play (Zoom)
Language:
English (originally in Japanese)
Hints:
Special (Delivered by your in-game avatar)
Tally:
13 Locks, 20 Deductions, 15 Tasks
Official Description:
Today is the day the craziest invention gets revealed to the world. The ‘machine which changes our world’s scientific laws’.
As a fellow distinguished inventor of gadgets, you were invited to the online press conference for the announcement of this latest invention. However, what appeared on the other side of the screen was pure chaos! Fish were floating in the air, rain was flowing in reverse from floor to ceiling, a chair was merged with the wall.... And in the middle of it all was a single humanoid AI robot, flustered, and pleading for your help. “The invention has gone out of control, altering our world’s rules of physics! In just 60 minutes, these effects will spread worldwide and cause mass disruption! Please help me stop the machine and return things to normal!”
Can you work with the AI robot to alter the rules, stop the machine, and save the world?
Played in:
Spring 2021
Made it?
YES - With less than 10 seconds left - no hint used
Verdict:
I had really been interested in playing this game. However, the timing wasn't great for my regular group, and I ran into trouble trying to convince my friends that this "6 players recommended" experience would be worth it. As weeks went by, I grew increasingly worried that I'd miss it, since the company runs on a month-by-month basis, never sure how long the game would last.
That is to say that when enthusiasts from the other side of the globe asked if I'd want to join them - for free - I pretty much jumped on the opportunity. 😁
While it's true the game looks and feels like a Zoom-based, avatar-led Escape Room, its core mechanics are reminiscent of a video game. Without saying too much, most of the experience is about changing the laws of physics within the room (😲) and transforming objects into others (re-😲).
So yeah, the game was as innovative and fun, just as I expected. I can also see why playing with larger groups is recommended - not only do you share the room's fixed price, you also get more brainpower to come up with all the lateral thinking you can have. When it comes to weird ideas, the more, the merrier!
Lessons Learned (or re-learned):


Poster thématique tirée du site web
Flavor poster from their website


NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Escape From the Science Lab of Shifting Rules
Emplacement:
SCRAP, Tokyo (Japan) (https://realescapegame.jp/)
# de joueurs:
1-6 (jouée avec 6)
Durée:
60 min (de jeu actif)
Salles Multiples:
Oui
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom)
Langue:
Anglais (japonais à l'origine)
Indices:
Spécial (Donnés par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
13 verrous, 20 déductions, 15 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2021
Réussie?
OUI - Moins de 10 secondes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
J'avais vraiment envie d'essayer ce jeu, depuis un certain temps déjà. Hélas, le timing n'était pas idéal avec mon groupe régulier, et j'avais du mal à convaincre mes amis qu'une expérience à "6 joueurs recommandés" en vaudrait vraiment la peine. Au fil des semaines, j'ai même commencé à craindre que j'allais manquer le bateau, puisque l'entreprise choisit de poursuivre l'expérience sur une base mensuelle, sans date de fermeture claire.
Tout ça pour dire que quand des accros d'évasion vivant à l'autre bout de la planète m'ont demandé si je souhaitais me joindre à eux - gratuitement, en plus - je n'ai pas eu à y penser à deux fois. 😁
Même s'il est vrai que le jeu ressemble à un jeu d'évasion en ligne, via Zoom, avec un avatar, ses mécanismes évoquent plutôt un jeu vidéo. Sans vouloir trop en dévoiler, le gros de l'expérience consiste à changer les lois de la physique à l'intérieur de la pièce (😲) et à transformer certains objets en d'autres objets (re-😲).
Donc oui, le jeu est aussi amusant et innovateur que je l'espérais. Je peux aussi comprendre pourquoi on recommande d'avoir plusieurs joueurs - outre l'amortissement des coûts (la salle coûte un montant fixe), vous aurez besoin de toute l'aide possible quand viendra le temps d'avoir des idées farfelues - croyez-moi, ce sera utile!
Leçons à retenir (ou à réviser):

Thursday, June 10, 2021

Walden's Wizarding Shop - Looking Glass Adventures - Remote

Al... most... there...


Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website
NOTE: I received a special discount on this game.
If you're not familiar with my reviews, click here for some notes and definitions...
Room name:
Walden's Wizarding Shop
Location:
Looking Glass Adventures, Toronto (https://www.lookingglassadventures.com/)
# of Players:
4-15 (Played with 5)
Duration:
60 min
Multi-Room:
Interface & Controls:
Remote play (Zoom)
Language:
English
Hints:
Special (Delivered by your in-game avatar)
Tally:
8 Locks, 16 Deductions, 15 Tasks
Official Description:
For all of your magic and wizarding needs – Walden’s shop has everything! But wait, something’s amiss – who’s minding the shop? Wands at the ready! Can you help Walden and put a stop to the evil forces that lurk?
Played in:
Spring 2021
Made it?
NO
Verdict:
I hadn't initially planned on booking at Toronto-based LGA. I'd heard a few good things about the place in the past, but their online games had been flying under the radar. What changed the situation was a deal someone gave me on a second-hand gift card. I'm always on the lookout for deals for my monthly group. 🤷‍♂️
Now, if you're not a regular reader, you might be wondering if I'm the kind of reviewer who disses a game when he performs poorly in it. Sincerely, I don't think that is the case in general, but this time around, I have to say the game left a bad taste in my mouth.
After our game started, I couldn't help but notice that our host seemed a bit... lethargic? While he did respond to our requests and comments, he appeared somewhat... disconnected from the game's storyline? We never got a sense of urgency from him, even as we came upon a time-sensitive puzzle! He would slowly pan his camera around, carefully set it down when manipulating components, and describe everything in a muffled voice reminiscent of an ASMR podcaster. (Yes, I did say "muffled", because the guy wore TWO procedure masks. Why would you even wear a mask if you're the only person in the room?)
In light of this behavior, and since the puzzles seemed easy enough, I initially chose to take a step back and let my friends do most of the gameplay. Only later did I realize that I had underestimated the amount of work to do, and by then it was too late. Still, our host carried on - and even told us we were victorious - until I asked about our time.
So to recap, while the room looked pretty and would likely be quite fun in person, I don't think I'd recommend the online version, alas.
Lessons Learned (or re-learned):


Photo de la salle réelle, tirée du site web
Actual room picture from their website


NOTE: J'ai reçu un rabais spécial pour cette salle.
Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Walden's Wizarding Shop
Emplacement:
Looking Glass Adventures, Toronto (https://www.lookingglassadventures.com/)
# de joueurs:
4-15 (jouée avec 5)
Durée:
60 min
Salles Multiples:
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom)
Langue:
Anglais
Indices:
Spécial (Donnés par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
8 verrous, 16 déductions, 15 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2021
Réussie?
NON
Verdict:
Je n'avais pas vraiment prévu de réserver une session chez cette entreprise torontoise. J'avais entendu quelques bons commentaires à son sujet dans le passé, mais leurs jeux en ligne ne semblaient pas attirer les foules. La situation a simplement changé lorsqu'on m'a offert un certificat-cadeau de seconde main à bon prix. Je ne refuse jamais une occasion d'offrir un rabais à mon groupe mensuel. 🤷‍♂️
Bon, si vous n'êtes pas un de mes lecteurs assidus, vous vous demandez peut-être si je suis le genre de critique qui va se plaindre d'un jeu simplement parce qu'il y a mal performé. Sincèrement, j'oserais croire que ce n'est pas le cas en général, mais force m'est d'admettre que cette fois, le jeu m'a bel et bien laissé un goût amer en bouche.
Une fois la partie amorcée, je n'ai pu que constater à quel point notre hôte semblait... lambin (ou "lambineux" comme on dirait chez nous)? Même s'il répondait adéquatement à nos ordres et questions, il apparaissait un peu... déconnecté de l'aventure? Nous n'avons jamais senti de sentiment d'urgence chez lui, même lorsque nous étions confrontés à une épreuve de vitesse! Il déplaçait toujours sa caméra lentement, la déposait délicatement pour manipuler des objets, et décrivait la pièce avec une voix étouffée évoquant un podcast ASMR. (Oui, j'ai bien dit "étouffée" car notre homme portait DEUX masques de procédure. Pourquoi même en porter un lorsque vous êtes seul dans une pièce?)
Au vu de cette attitude, et comme les énigmes semblaient plutôt simples, j'ai d'abord choisi de prendre un rôle plus passif et de laisser mes compagnons s'amuser. Ce n'est que plus tard que j'ai réalisé à quel point j'avais sous-estimé le travail à faire, et il était maintenant trop tard pour corriger le tir. Notre hôte a pourtant continué le jeu comme si de rien n'y était - proclamant même notre victoire - jusqu'à ce que je lui demande de confirmer le temps écoulé.
En résumé, donc, même si la salle était jolie et serait sûrement très agréable en personne, je ne crois pas être en mesure de recommander son incarnation en ligne.
Leçons à retenir (ou à réviser):

Saturday, June 5, 2021

The Eagle Has Landed - Paruzal - Remote

"♫ Oh, yeah there's a solution... "


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Room name:
The Eagle Has Landed
Location:
Paruzal, Denver (Colorado) (https://paruzal.com/)
# of Players:
1-20 (Played with 4)
Duration:
30 min
Multi-Room:
Interface & Controls:
Remote play (Zoom)
Language:
English
Hints:
Unlimited (Delivered in person, by your host)
Tally:
7 Locks, 8 Deductions, 7 Tasks
Official Description:
In this online escape room set in a middle school’s art room, your design has been chosen for the traditional painting of the school’s eagle statue. However, in your rush to get to school, you forgot all your supplies! Will you be able to find the backup supplies scattered about the art room in time to paint the statue?
Played in:
Spring 2021
Made it?
YES - With over 15 minutes left - no hint used
Verdict:
Well, this is it! The final leg of Paruzal's spring competition. And, of course, this belated, last-chance performance turned out to be our very best. Apparently, we ended up doing better than most teams out there... with the notable exception of Team Prospect, who blindsided pundints with a last-round performance which made them the victors. Congrats, folks!

Overhead map
Plan aérien
You might notice the room map is somewhat similar to the previous one. With both games available as a combo, Paruzal threw in an extra "gimmick" by having both games repeat some patterns and elements. Honestly, I'm still not sure if this makes the game better. You'll have to make your own opinion, I guess.
Lessons Learned (or re-learned):


Image thématique tirée du site web
Flavor picture from their website


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Nom de la salle:
The Eagle Has Landed
Emplacement:
Paruzal, Denver (Colorado) (https://paruzal.com/)
# de joueurs:
1-20 (Played with 4)
Durée:
30 min
Salles Multiples:
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom)
Langue:
Anglais
Indices:
Illimités (Donnés en personne, par votre hôte)
Décomptes:
7 verrous, 8 déductions, 7 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2021
Réussie?
OUI - Plus de 15 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Nous y voilà! Le dernier droit de cette compétition printannière de Paruzal. Et bien entendu, c'est cette dernière partie, jouée avec beaucoup de retard, qui s'est avérée être notre meilleure. Apparemment, notre performance a été excellente, si on fait abstraction de celle de "Team Prospect", qui a surpris tout le monde en arrachant la victoire grâce à dernière ronde exceptionnelle. Bravo, les amis!

Illustration du jeu
In-game picture
Vous allez peut-être remarquer que le plan de cette salle ressemble beaucoup à celui de la précédente. Non content d'offrir les deux jeux en combo, Paruzal a poussé le concept en y répétant nombre d'éléments. Honnêtement, je ne suis pas certain que l'idée rend l'expérience meilleure. Je crois que vous devrez vous faire votre propre opinion sur le sujet.
Leçons à retenir (ou à réviser):

The Annual Picnic - Paruzal - Remote

"♫ It's a small world after all "


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Room name:
The Annual Picnic
Location:
Paruzal, Denver (Colorado) (https://paruzal.com/)
# of Players:
1-20 (Played with 4)
Duration:
30 min
Multi-Room:
Interface & Controls:
Remote play (Zoom)
Language:
English
Hints:
Unlimited (Delivered in person, by your host)
Tally:
6 Locks, 10 Deductions, 5 Tasks
Official Description:
In this online escape room set at a middle school’s traditional annual picnic, your class was chosen to host a booth showing off what you learned from your pen pals around the world. It’s time to put your booth together, but all your supplies have been locked away! Will you be able to get your booth together before the picnic starts?
Played in:
Spring 2021
Made it?
YES - With a little over 8 minutes left - no hint used
Verdict:
After a (noticeably) longer break than we had initially intended, we finally had time to tackle the final round of Paruzal's "Great Escape Tournament". (Fortunately, the "grace period" for playing the games post-elimination was relatively long.)
With nothing to lose, and a fairly good mood, we went through this first game with relative ease. Yes, I say "first" because the 4th round was actually made of two 30-min games, which can now purchased separately or as a pack. Given that, I've decided to treat them as two distinct entries.

Overhead map
Plan aérien
While I feel I'm almost running out of things to say about Paruzal games (they differ wildly in themes, not so much in execution), I can at least point out that those less expensive, "snack size" games (and especially this one, IMHO) could be a great way to discover the company and what they have to offer.
Lessons Learned (or re-learned):


Image thématique tirée du site web
Flavor picture from their website


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Nom de la salle:
The Annual Picnic
Emplacement:
Paruzal, Denver (Colorado) (https://paruzal.com/)
# de joueurs:
1-20 (jouée avec 4)
Durée:
30 min
Salles Multiples:
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom)
Langue:
Anglais
Indices:
Illimités (Donnés en personne, par votre hôte)
Décomptes:
6 verrous, 10 déductions, 5 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 8 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Après une pause (significativement) plus longue que prévue, nous avons finalement eu le temps d'attaquer la ronde finale du "Great Escape Tournament" de Paruzal. (Heureusement, la période de grâce pour profiter des jeux suite à l'élimination d'une équipe était relativement longue.)
Avec une bonne humeur généralisée, et plus rien à perdre, nous avons complété ce premier jeu avec une relative aisance. Oui, j'ai bien dit "premier jeu", car cette 4e ronde était composée de deux jeux de 30 minutes, qu'on peut désormais jouer séparément ou en combo. De ce fait, j'ai décidé de les traiter en deux publications distinctes.

Illustration du jeu
In-game picture
Même si je commence à être à court de choses à dire sur les jeux Paruzal (ceux-ci diffèrent beaucoup dans leurs thèmes, mais moins dans leur exécution), je peux quand même souligner que ces jeux en "format collation", moins onéreux, pourraient être une excellente manière de découvrir ce que l'entreprise a à offrir. (Et entre les deux, je recommande celui-ci.)
Leçons à retenir (ou à réviser):

Saturday, May 29, 2021

Virtual X-Caper - Agent November - Remote

"♫ Inspector Gadget... "


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Room name:
Virtual X-Caper
Location:
Agent November, London (England) (https://www.agentnovember.co.uk/)
# of Players:
2-10 (Played with 4)
Duration:
60 min
Multi-Room:
Yes
Interface & Controls:
Remote play (Zoom), Dedicated website, Inventory control, Webcrumbs
Language:
English
Hints:
Special (Delivered by your in-game avatar)
Tally:
11 Locks, 27 Deductions, 16 Tasks
Official Description:
Agent November needs you! Our best agent has been captured. Experimental gadgets allow you to see through his eyes and communicate... but only for 60 minutes. Can you solve the puzzles and help him escape?
Played in:
Spring 2021
Made it?
YES - With a little over 10 minutes left - no hint used
Verdict:
While I didn't particularly care about playing each of the TERPECAs Top 25 online nominees, there was a specific one which I still really hoped to try out: London's Virtual X-Caper, which had made it to 10th place thanks to what was supposed to be a very clever sense of humor, coupled with good puzzling.
Fortunately for me, the rumors were true. The game, while quite decent in and of itself, is made significantly more memorable through a collection of jokes, some in the game environment itself, some through the quick-thinking of our avatar. As you can see above, the game even takes from the video game industry by including funny "achievement" tags that players end up collecting, whether they want it or not. 😉
We were told that finishing with more than 10 minutes remaining was a pretty great performance, and it's true that we didn't really get "stuck" anywhere this time around. 😎 Our host also mentioned that a prequel was on its way. (Indeed, it has been released since.) Definitely something I'd consider playing - provided we can make our schedules work once again.
Lessons Learned (or re-learned):


Photo du jeu réel, tirée du site web
Actual game picture from their website


Si vous n'êtes pas un habitué de ce blog, cliquez ici pour quelques explications et définitions...
Nom de la salle:
Virtual X-Caper
Emplacement:
Agent November, Londres (Angleterre) (https://www.agentnovember.co.uk/)
# de joueurs:
2-10 (jouée avec 4)
Durée:
60 min
Salles Multiples:
Oui
Interface et contrôles:
Jeu à distance (Zoom), Site dédié, Gestion d'inventaire, Piste web
Langue:
Anglais
Indices:
Spécial (Donnés par votre avatar dans le jeu)
Décomptes:
11 verrous, 27 déductions, 16 tâches
Description officielle:
(Voir version anglaise)
Jouée durant:
Printemps 2021
Réussie?
OUI - Un peu plus de 10 minutes restantes - aucun indice utilisé
Verdict:
Même si je n'avais pas nécessairement l'intention d'essayer chacun des 25 jeux en ligne nommés dans le cadre des TERPECAs 2020, il m'en restait encore un que j'avais vraiment envie d'essayer: "Virtual X-Caper", jeu londonien qui avait atteint le 10e rang, supposément grâce à un humour particulièrement original, combiné à de bonnes énigmes.
Heureusement pour moi, les rumeurs étaient vraies. Le jeu, très adéquat en lui-même, est rendu significativement meilleur à travers une collection de moments rigolos, certains à l'intérieur même du jeu, d'autres grâce à la vivacité d'esprit de notre avatar. Comme on peut même le voir ci-dessus, le jeu emprunte à l'industrie du jeu vidéo le concept de "Succès" ("Achievements"), des badges de mérite que les joueurs vont accumuler, volontairement ou non. 😉
On nous a dit que de terminer avec plus de 10 minutes au compteur constituait un exploit assez rare, et je dois admettre que nous n'avons "coincé" nulle part cette fois-ci. 😎 Notre hôte nous a également dit qu'un antépisode allait bientôt être disponible. (Ce qui s'est fait depuis.) C'est assurément un autre jeu qui m'intéresserait - pour peu que nos horaires puissent s'aligner une fois de plus.
Leçons à retenir (ou à réviser):

Saturday, May 22, 2021

Jeux de Table - The Hincks Gazette - Bluefish Games

"♫ Au hasard, j’ouvre le journal... "


   
   


Éditeur:
Concepteurs:
Ace & Anna Ellet
Illustrateurs:
?
Langues:
Anglais
# de joueurs:
1-2
Âge:
? (je dirais 10 ans et +)
Durée:
60-120 min (aucune limite de temps)
Poids physique (Composantes):
5 g
Poids ludique (Décomptes):
1 Verrou, 6-10 Déductions, 6-7 Tâches

Concepts et mécaniques de jeu

Exemple de grand titre (tiré du site web de l'éditeur)
On ne pourrait en montrer plus sans rien gâcher...

  • Je ne surprendrai pas grand monde en rappelant que "The Curious Elevator of Mr. Hincks" vient avec le numéro 1 de "The Hincks Gazette", un journal d'une page bourré d'énigmes, certaines en évidence, d'autres non. L'équipe Bluefish a donc repris le concept sur le long terme, faisant de cette Gazette un jeu mensuel offert en abonnement. Au moment d'écrire ces lignes, ce journal tient la route depuis presque un an et demi.
  • À chaque mois, vous pourrez recevoir une feuille de papier journal, format broadsheet, pliée dans une enveloppe.
  • Les mécaniques du jeu sont similaires à leurs jeux en boîte. Vous devrez aller sur le site web de l'éditeur pour obtenir des indices et/ou confirmer la validité de votre solution finale.
  • En gros, le jeu se déroulera toujours de la même manière: examinez le journal, à la recherche d'une énigme pouvant être résolue sur-le-champ. La solution de cette première énigme vous guidera vers la suivante, et ainsi de suite, jusqu'à ce que vous ayez obtenu un mot-clé final, à entrer sur le site web.
  • Même si l'abonnement est préconisé, il est possible (mais un peu plus coûteux) d'acheter tous les anciens numéros. (Et même si on ne peut pas combiner les coûts d'envoi, une option "achetez 2 numéros de votre choix" offre une solution un poil moins chère que l'abonnement.) Notez que toutes ces options d'achat incluent les frais de livraison à travers le monde entier.
Pour
  • En général, l'ingéniosité qui se distingue des jeux en boîte de Bluefish est toujours bien présente ici. Les énigmes sont relativement variée, bien ficelées, et agréables à résoudre.
  • L'humour est lui aussi omniprésent, non seulement dans les grands titres, mais aussi à travers toutes les énigmes et chroniques.
  • Comme le laisse entendre mes décomptes, même si la durée officielle est de "deux heures, tout au plus", il y a quand même pas mal à faire. J'ai joué avec 2 amis, et même s'il est vrai que nous jouions de manière très détendue, évitant les indices au maximum, nous avions toujours l'impression qu'une Gazette pouvait occuper une soirée entière.
Contre
  • Une fois encore 🤷‍♂️, c'est difficile pour moi d'encourager les gens à dépenser ~9$Cdn pour ce qui est essentiellement une feuille de papier (si large soit-elle). Mais d'un autre côté, ce n'est pas un montant si déraisonnable quand on considère que les frais de poste sont inclus, et que ne devriez pas avoir à payer de frais additionnels.
    Pour être honnête, je ne sais pas trop ce qui pourrait me rendre heureux, ici... Pouvoir acheter une année entière de publications d'un seul coup, à coût moindre? Un programme de "partenariat" qui permettrait à des entreprises de jeux d'évasion de vendre des Gazettes sur place?
  • Je doute que techniquement, on puisse vraiment dire qu'il s'agisse ici de "jeux d'évasion en boîte" (ou serait-ce un livre? je n'arrive pas vraiment à justifier l'un ou l'autre), à moins de traiter une année entière comme s'il s'agissait d'un seul gros jeu... Et là encore, les gens qui sont friands de composantes physiques auraient du mal à se satisfaire d'une douzaine de pages de journaux.

Déjà parus (les titres en gras souligné sont ceux auxquels j'ai joués à date)
  • Numéros 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
  • Volume 2, Numéros 1, 2, 3, 4, 5

Boardgame - The Hincks Gazette - Bluefish Games

"♫ I read the news today, oh boy... "


   
   


Publisher:
Designers:
Ace & Anna Ellet
Artists:
?
Languages:
English
# of Players:
1-2
Age:
? (I'd say 10+)
Duration:
60-120 min (no actual time limit)
Weight (Physical Components):
5 g
Weight (Puzzle Tallies):
1 Lock, 6-10 Deductions, 6-7 Tasks

Game Design & Mechanics

Sample headline (from the publisher's website)
Showing more would spoil too much...

  • I won't be spoiling much by pointing out that "The Curious Elevator of Mr. Hincks" includes Issue 1 of "The Hincks Gazette", a single-sheet newspaper filled with puzzles, both obvious and hidden. Team Bluefish took that concept and just rolled with it, turning the Gazette into a monthly game that you can subscribe to. As I write this, it's been going on for almost a year and a half.
  • Every month, you'll receive this single, folded broadsheet of newspaper paper.
  • The game mechanics are also similar to the boxed games, as you need to access the company's website to get hints and/or validate your solution.
  • The general process is always the same: take a look at the newspaper, looking for something you could readily solve. The solution of the first puzzle will guide you to the next, and so on, until you finally have a final keyword to enter on the website.
  • While the subcription model is the one most advertised, it's also also possible (although slightly more expensive) to order back issues. (While you can't combine shipping costs, there is a "pick any 2" option that is actually cheaper than the monthly subscription.) Both subscription and back-issue purchases include worldwide shipping.
Pros
  • The overall sense of cleverness that can be found in the boxed games is definitely present here, too. The puzzles are relatively varied, well-clued, and enjoyable.
  • Humor is also omnipresent, not only in the headline article, but also in all the puzzles and features.
  • As my tallies suggest, while these are officially "a couple hours max", there still is a lot to do in those. I played with 2 friends, and although it's true that we were playing very casually and avoiding hints as much we could, we ended up feeling that a Gazette could easily fill an evening.
Cons
  • Once again 🤷‍♂️, it's hard for me to readily encourage spending ~9$Cdn for what is essentially a single sheet of paper (albeit a sizeable one). But then again, it's not an unreasonable amount either, considering that it includes postage and that you shouldn't get any extra charges.
    Honestly, I'm not sure what would really satisfy me, here... being able to buy a whole year at once, at reduced cost? Some "partner program" allowing local ER companies to sell older Gazettes in their venues?
  • Technically speaking, I don't believe these would really count as "Escape Rooms in a Box" (or it is a book, then? I can't even justify why it wouldn't be a book), unless you treated an entire year's worth of them as one single game... And even then, I'm sure that people who care about physical components won't feel fully satisfied by a dozen newspaper pages.

Currently Out (underline bold titles are those I've read personally)
  • Issues 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
  • Volume 2, Issues 1, 2, 3, 4, 5